Logo

Marketing MIX

Blogosfera parentingowa jako narzędzie budowania świadomości marki

Rynek produktów dla dzieci rozwija się niezależnie od zawirowań koniunktury. Jak wynika z badania firmy doradczej PMR, wzrost tego rynku w Polsce w ostatnich latach kształtował się na poziomie 3-5 proc. rocznie, a wartość całego segmentu ocenia się niemal na 10 mld zł.

Nie bez znaczenia jest również dodatkowy impuls w postaci programu 500+, z tytułu którego na rynek trafia ponad 20 mld zł rocznie. Dzięki temu firmy zwiększają budżety reklamowe i coraz częściej decydują się na współpracę z blogosferą.

Jak wykorzystać potencjał twórców internetowych do budowania świadomości marki?
Rodzice bardzo świadomie dokonują zakupów, wydają dużo, ale i rozważnie, dokładnie zwracają uwagę na jakość nabywanych produktów. Zanim tendencja wzrostowa zacznie hamować przez niską liczbę urodzeń w ostatnich latach, branża dziecięca będzie walczyć o niezwykle wymagającego klienta, coraz nowszymi sposobami. Jedną z najczęściej wybieranych przez producentów narzędzi promocji jest współpraca z influencerami. Ta forma marketingu, opiera się na włączaniu do działań osób uznawanych za liderów opinii, którzy dzięki mediom społecznościowym gromadzą wokół siebie tysiące fanów, tzw. followersów. Vlogerzy i blogerzy testują produkty na swoich kanałach, opowiadając o ich właściwościach, udzielają rekomendacji i fachowej wiedzy. Dodatkowo prowadzą przy tym dwukierunkową komunikację z odbiorcami. Nie tylko publikują fotografie czy filmy, lecz także odpowiadają na komentarze i angażują się w dyskusje z innymi użytkownikami.

Co firmy zyskują ze współpracy z influencerami?
Obecnie influencer marketing przeżywa prawdziwy boom, widoczny chociażby po wzrastającej liczbie kampanii influencerskich oraz zainteresowaniu ze strony firm. Współpraca twórców z markami przynosi obopólne korzyści. Jakie profity zyskują firmy z promocji z blogosferą? Działania tego typu wpływają przede wszystkim na wzrost świadomości oraz pozytywny wizerunek brandu, na który marki muszą pracować latami. Agencje influencerskie rekomendują model współpracy, który najlepiej sprawdzi się w okreslonym segmencie w zależności od budżetu i strategii marki. Popularnym zjawiskiem jest współpraca z jednym lub dwoma wysokozasięgowymi influencerami, ostatnio jednak pojawiły się kampanie z wieloma mniejszymi, tzw. mikroinfluencerami. Połączenie sił kilku twórców naraz, pozwala zyskać bardziej zaangażowanych i lojalnych fanów oraz zapewni dotarcie do sprofilowanego targetu odbiorców. Bardzo ważne jest monitorowanie, tego co się dzieje w danej kategorii produktowej, aby reagować odpowiednimi działaniami. Przykładowo autorki z dużą liczbą fanów otrzymują prezenty od firm parentingowych, zaraz po tym jak ogłaszają, że są w ciąży. Marki tworzą również produkty spersonalizowane do konkretnego twórcy, wysyłając im np. ubranka dla dziecka z nazwą bloga, albo imieniem maleństwa. Influencerzy chętnie promują swoich klientów, udostępniając informacje o nowych produktach, aktualnych promocjach, czy wydarzeniach. Budują świadomość brandów przez również inne działania: organizowanie konkursów, zachęcanie do udostępniania zdjęć i filmów albo dzielenia się opiniami. Często marki decydują się na dotarcie do influencerów, wykorzystując kreatywne wysyłki produktów do przetestowania. Zachęcają do dzielenia się opiniami na kanałach społecznościowych. Zdjęcia i filmy prezentów, które trafiają do sieci, mają również zachęcać do dokonania zakupów, dlatego ważna jest dbałość o estetyczną stronę wysyłek. Popularnym trendem stają się kreatywne formy kampanii, kontekstowo związanej z daną marką, obecnej na różnych platformach, a także cross-promocja z różnymi influencerami.

Działalność reklamowa Influencerów parentingowych jest profesjonalnie prowadzonym biznesem. Autorki i autorzy popularnych kont, które cieszą się znaczną rozpoznawalnością, starannie dobierają partnerów do współpracy, według własnych wytycznych. Taka sytuacja wymusiła na producentach zainteresowanych współpracą z blogosferą korzystanie z pośredników, m.in. agencji influencerskich, tj. podmiotów wyspecjalizowanych w nawiązywaniu i utrzymywaniu biznesowych relacji z blogosferą. Znalezienie odpowiedniego lidera, który będzie pasował do profilu marki jest poważnym wyzwaniem. Często twórcy są związani długoterminowymi kontraktami lub zakazami konkurencji. Dlatego warto nawiązać współpracę ze sprawdzoną agencją, która doskonale orientuje się w zawiłościach rynkowych oraz ochroni nasz czas i budżet od ewentualnych pomyłek.

Jaki użytkownik śledzi influencerów parentingowych?
Główną grupę fanów tematyki parentingowej stanowią kobiety w wieku 18-49 lat, w tym kobiety w ciąży oraz młode mamy. Według raportu platformy Bloglovin: „Actions taken by women’s internet users around the world after seeing sponsored Influencer posts,” aż 54 proc. kobiet deklaruje, że kupiło produkt rekomendowany przez influencera w mediach społecznościowych. Ponadto dowiadujemy się, że większość (68 proc.) influencerów to kobiety. Głównie przedstawicielki płci pięknej wyznaczają trendy, styl i kształtują opinie, a co za tym idzie – wpływają na decyzje zakupowe obserwujących je osób.

Uwaga na kryzysy
Firmy powinny starannie dobierać influencerów do współpracy. Niezwykle ważne jest, aby odpowiednio określić grupę, z którą pragną współpracować – zastanowić się, co jako marka mogą zaproponować dodatkowo. Jakie zagrożenia mogą wiązać się z kojarzenia brandu z wybranym ambasadorem naszej marki? Znamy ciemne strony współpracy z influencerami, które mogą spowodować nagłe wybuchy kryzysów wizerunkowych. Ich cechą charakterystyczną jest błyskawiczna szybkość rozprzestrzeniania w Internecie. To niezwykle trudne do opanowania, szczególnie w erze social mediów. Spośród najbardziej wpływowych blogerów parentingowych w Polsce wymienia się m.in.: Mammy Doriska, prowadzi na YouTube 3 kanały. Mama ginekolog, na blogu publikuje eksperckie wpisy poświęcone tematyce ciąży. Nieperfekcyjna mama, opowiada swoim fanom o tym, jak żyć szczęśliwie. Moje dzieci kreatywnie, wraz z 2 synami tworzy jeden z najbardziej kreatywnych blogów parentingowych w Polsce. 10minutspokoju, blog mamy trójki dzieci, z mnóstwem wyzwań, zajęć i obowiązków oraz wiele innych.

Warto korzystać z wizerunku influencerów, bazując przy tym na długoterminowych relacjach. Rekomenduje się również współpracę z blogosferą poza przestrzenią online. Twórcy chętnie angażują się w różnorakie przedsięwzięcia: uświetniają swoją obecnością ważne wydarzenia, konferencje, angażują się w akcje społeczne. Kampanie influencer-marketingowe nie powinny być jednorazowym działaniem, a stanowić zaplanowaną strategię w zestawie narzędzi marketingowych. Zdecydowanie najlepsze rezultaty daje współpraca z agencjami, które znajdą odpowiedniego influencera/influencerów oraz włączą ich w szereg planowych działań, najlepszych dla naszego biznesu.

Anna Kowalska Manager ds. Strategii i Rozwoju, Procontent Communication. Zajmuje się wdrażaniem nowych kierunków biznesowych i strategii komunikacyjnych. Dba o budowanie wizerunku agencji i działania w mediach społecznościowych. Dla wybranych klientów zajmuje się również konsultingiem i media relations.

Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine, pobierz bezpłatnie TUTAJ.