Logo

Marketing MIX

Visa ma już 60 lat! | Katarzyna Jezierska, Visa

O początkach, wartościach firmy, współpracy z największymi organizacjami sportowymi, kampaniach z udziałem gwiazd, marketingu i planach na nadchodzący rok rozmawiamy z Katarzyną Jezierską, Head of Central Eastern Europe (CEE) Marketing, Visa.

Jakie były początki kart Visa w Polsce?
Karty Visa zaczęły być przyjmowane w Polsce już w latach 60., choć tylko w bardzo niewielu miejscach odwiedzanych przez zagranicznych gości, np. ekskluzywnych hotelach i restauracjach, a także takich sklepach dewizowych jak Baltona czy Pewex. Warto podkreślić, że Visa była pierwszą kartą płatniczą wydaną u nas w kraju, co miało miejsce w 1991 r. Jesteśmy zatem obecni w Polsce już od ponad dwudziestu siedmiu lat oferując różnorodne produkty i niezmiennie angażujemy się w tworzenie ekosystemu szybkich, bezpiecznych i wygodnych płatności bezgotówkowych. Inwestujemy i staramy się przenosić na polski rynek innowacyjne rozwiązania budując nowoczesną gospodarkę przyszłości. Najpierw były to pierwsze karty debetowe, następnie kredytowe, potem płatności zbliżeniowe, które odniosły w Polsce oszałamiający sukces na skalę światową, później przyszedł czas na szybko zyskujące popularność płatności mobilne, w tym ostatnio także przy użyciu urządzeń połączonych z internetem, m.in. zegarków. Od wielu lat szeroko rozwijamy i promujemy również wygodne i bezpieczne płatności kartami za zakupy online.

Jakie wartości niesie ze sobą marka Visa?
Visa, jako globalna marka budowana od 1958 roku, kieruje się pewnym zestawem bardzo ważnych dla nas wartości. Jedną z najważniejszych, w przypadku płatności, jest zaufanie. Dajemy pewność, że środki na karcie Visa są bezpieczne, a płatności przetwarzane w sposób szybki i komfortowy. Niezmiernie ważna dla nas jest globalna akceptacja, abyśmy gdziekolwiek pojedziemy, mogli w łatwy, wygodny sposób zapłacić swoją kartą, nie martwiąc się o zabieranie ze sobą gotówki, o kursy walut, szukanie kantorów czy bankomatów. Ważna jest dla nas również bardzo bliska współpraca z naszymi partnerami – bankami, sieciami detalicznymi czy firmami technologicznymi, ponieważ wierzymy, że tylko wspólnie możemy oferować najlepsze i innowacyjne rozwiązania płatnicze, które będą pomagały w budowaniu nowoczesnej, bezgotówkowej gospodarki.

Zlatan Ibrahimović w kampanii Visa.

Gdyby mogła Pani powiedzieć nieco więcej o tej współpracy z partnerami…
Zawsze szukamy rozwiązań łączących interesy rozmaitych stron – m.in. banków, detalistów czy innych partnerów i Visa – w jedną całość: skoordynowane aktywności, promocje, które wspólnie jesteśmy w stanie skutecznie realizować. Dobrym przykładem jest Visa Kino Letnie. To przedsięwzięcie udostępniające najwyższej klasy plenerowe kino pod chmurką, które łączy wielu partnerów – szeroką grupę patronów medialnych oraz władze poszczególnych miast partnerskich – Sopotu, Zakopanego, Giżycka. Kino Letnie przynosi realną, rzeczywistą wartość dla mieszkańców tych miast i dla osób w tych miastach wypoczywających – w sumie w wakacje odwiedza rocznie te kurorty 4 mln osób. Dzięki współpracy z samorządami, ułatwiliśmy turystom życie wprowadzając płatności zbliżeniowe np. w Muzeum Tatrzańskim, kolejach linowych na Gubałówkę czy Żegludze Mazurskiej, a także tworząc specjalną zbliżeniową bramkę na molo w Sopocie, dzięki której nawet w szczycie sezonu nie trzeba stać w kolejce do kas czekając na zakup biletu. Z kolei szerokie grono patronów medialnych pozwoliło nam skutecznie dotrzeć z informacją na ten temat zarówno do lokalnych społeczności, jak i do potencjalnych turystów z całej Polski. Takie możliwości powstają tylko dzięki temu, że wszyscy zaangażowani partnerzy widzą wspólną korzyść i możliwość budowania wizerunku miasta dzięki temu wyjątkowemu projektowi.

Visa uchodzi za atrakcyjnego marketingowo partnera, prawda?
Zdecydowanie! Visa jest bardzo interesującą marketingowo marką przede wszystkim dlatego, że z naszych rozwiązań płatniczych korzystają miliony Polaków. W związku z tym działania, które podejmuje, są często projektami o szerokim zasięgu, a dodatkowo łączą się np. z silnymi emocjami sportowymi – jesteśmy partnerem FIFA oraz Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego – czy wspierają kulturę, jak wspomniane Visa Kino Letnie oraz Objazdowe Kino Visa. Jesteśmy również marką bardzo blisko współpracującą z bankami oraz z detalistami. Wspólnie udaje nam się tworzyć naprawdę atrakcyjne kampanie i promocje.

Na czym polega współpraca Visa z największymi organizacjami sportowymi na świecie?
Współpraca przy największych wydarzeniach sportowych, z tak dużymi organizacjami jak FIFA czy MKOl, jest złożona i wielowymiarowa. Staramy się korzystać z siły tych imprez, które – dzięki sportowym emocjom – łączą ludzi na całym świecie. Wspólnie budujemy i celebrujemy ducha fantastycznej, pozytywnej sportowej rywalizacji, a jednocześnie pokazujemy, że Visa jest marką, dzięki której kibice na całym świecie mogą płacić szybko, wygodnie i bezproblemowo. Zależy nam też na promowaniu ducha olimpijskiego – i w ogóle sportu – wśród młodych ludzi. Bardzo cieszymy się z faktu, że w przyszłym roku w Polsce zagości światowej rangi impreza, jaką będą piłkarskie Mistrzostwa Świata FIFA U-20. To ogromne wydarzenie i święto futbolu, ale też szansa na promocję zdrowego stylu życia wśród Polaków.

Visa Kino Letnie, Kino na Molo w Sopocie.

Czy oprócz światowych wydarzeń sponsorujecie także mniejsze inicjatywy?
Wspieramy również mniejsze lokalne wydarzenia. Tu po raz kolejny mogę przywołać Visa Kino Letnie oraz Objazdowe Kino Visa, które przez większość roku odwiedza miejscowości nie posiadające kin. Przyjeżdżamy z najlepszymi filmami tam, gdzie nie mogłyby być obejrzane bez naszej pomocy, zapewniamy też świetną zabawę latem, w kinie pod chmurką. Jednocześnie promujemy obrót bezgotówkowy, oferując atrakcyjne promocje.

Czy kampanie w kanałach TV i reklamy prasowe to częsty wybór działań marketingowych firmy, czy korzystacie także z innych kanałów komunikacji?
Staramy się dostosować naszą komunikację do tego, gdzie jest i czym się zajmuje konsument, co oznacza, że jesteśmy dostępni w bardzo szerokim zakresie kanałów reklamowych, oczywiście także w telewizji czy Internecie. Oprócz tego, staramy się być blisko konsumenta komunikując się z nim w miejscach chętnie przez niego odwiedzanych, takich jak wspomniane wakacyjne kurorty.

W kwietniu znany piłkarz Zlatan Ibrahimović podjął z Państwem współpracę reklamową. Jak trafił do rodziny Visa?
Zlatan Ibrahimović to wielka legenda futbolu, ale też niezwykle barwna, ciekawa postać, z różnorodnymi korzeniami. Zlatan jest obywatelem świata – tak jak płatności Visa, które są akceptowane w ponad 200 krajach. Uznaliśmy, że ze swoim niepowtarzalnym stylem i fantastycznym poziomem rozpoznawalności wśród kibiców, Zlatan będzie znakomitym ambasadorem Visa w trakcie rozgrywek.

Zlatan Ibrahimović z kartą Visa.

Najciekawsze według Pani kampanie związane z marką?
Jesteśmy bardzo dumni zarówno z kampanii, które wiążą się z silnymi emocjami, takimi jak te towarzyszące olimpiadom czy wydarzeniom piłkarskim, jak również z tych zapewniających konkretne korzyści, np. zniżki dla kupujących online u partnerów programu Visa Oferty. Myślę, że dobrze wychodzi nam też łączenie ze sobą tych dwóch elementów.

Czy może Pani zdradzić jakie są plany marketingowe firmy na nadchodzący rok?
Wielkim wydarzeniem będą piłkarskie Mistrzostwa Świata FIFA U-20, o których już wspomniałam. Myślimy też już o kolejnych Igrzyskach Olimpijskich – warto przy okazji dodać, że współpraca dotycząca Igrzysk pomiędzy Visa a MKOl została przedłużona do 2032 r. We wrześniu br. uruchomiliśmy też kampanię edukacyjną zachęcającą do bezgotówkowych płatności nawet za najmniejsze zakupy. Zaczynamy także przygotowania do ciekawych promocji, związanych z przedświątecznymi zakupami. Będziemy dalej blisko współpracować z Fundacją Polska Bezgotówkowa, której program rozwoju gospodarki bezgotówkowej w Polsce jest zaplanowany na kilka lat i ma m.in. doprowadzić do podwojenia liczby terminali.

Rozmawiała Magdalena Wilczak

Katarzyna Jezierska – Kieruje w Visa zespołem marketingowym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (Polska, Czechy, Słowacja, Węgry). Katarzyna posiada ogromne doświadczenie marketingowe w takich obszarach jak brand and retail, customer insights, data & analytics oraz digital. W ciągu niemal dwudziestoletniej kariery zawodowej pełniła regionalne funkcje oraz kierowała wielozadaniowymi zespołami na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej w różnych globalnych firmach sektora FMCG, m.in. Procter & Gamble czy PepsiCo. Ostatnio była związana z GlaxoSmithKline – czołową firmą farmaceutyczną o zasięgu ogólnoświatowym, gdzie jako Marketing Director for Consumer Healthcare odpowiadała za rynek polski.

Wywiad ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine, pobierz bezpłatnie TUTAJ.