Aspekty wizualne są bez wątpienia najistotniejsze w budowaniu wizerunku marki i produktu. Jednak zaraz po wzroku, najważniejszym zmysłem jest słuch. Narzędziem służącym kreowaniu wizerunku marki poprzez zastosowanie elementów dźwiękowych, jest tzw. Sound Branding. Może on być wykorzystany przez firmę na kilka sposobów, a w połączeniu z audiomarketingiem znacząco wpływa na lojalność i zaangażowanie klientów marki. Jak to działa w praktyce?
Aleksandra Potrykus-Wincza / Country Manager w Mood Poland & Baltics
Obecni klienci nie kupują samych produktów czy usług, ale wyobrażenia, jakie o nich mają, czyli wizerunek. Na tzw. image, składa się wiele spersonalizowanych i konkretnych czynników. Dla niektórych najważniejszą kwestią jest to, czy produkt jest prestiżowy, a dla innych, czy jest oryginalny. Samo słowo „wizerunek” jest ściśle związane z wizualnością – wizja, jaką klient ma o produkcie, jest głównie kreowana przez jego wygląd, kolor, kształt lub jego logo. Okazuje się jednak, że dźwięki i muzyka mają również niezwykle ważną rolę w kreowaniu strategii rozwoju marek.
– Przełomowym momentem w postrzeganiu marki, były badania Martina Lindstroma. Przeprowadził on analizę postrzegania brandów pod kątem skojarzeń wszystkich zmysłów. Badanie wykazało m.in., że około 65 procent przypadków zmiany ludzkiego nastroju, dokonuje się nie pod wpływem obrazów, ale dźwięków i muzyki. Wyniki wskazały marketerom nowe ścieżki rozwoju i strategii rozwoju brandów – mówi Aleksandra Potrykus–Wincza, Country Manager Poland & Baltics MOOD.
W postrzeganiu marki przez klientów, dźwięk ma ogromną rolę. Narzędziem służącym kreowaniu wizerunku marki poprzez zastosowanie elementów dźwiękowych jest tak zwany Sound Branding, który coraz częściej wykorzystywany jest przez firmy za pomocą trzech najpopularniejszych narzędzi marketingowych.
Logo dźwiękowe
Jest to krótka i bardzo charakterystyczna melodia lub sekwencja dźwiękowa, tzw. jingle. Logo dźwiękowe najczęściej zamieszczane jest na początku lub na końcu komunikatu reklamowego. Jest ono audialnym odpowiednikiem klasycznego, wizualnego logo. Połączenie obu rodzajów logotypów, pomaga w zapamiętaniu marki przez konsumenta na różnych płaszczyznach komunikacji. Melodia jest najlepiej zapamiętywaną sekwencją dźwięków. Najistotniejsze cechy w logo dźwiękowym to (podobnie jak w logo wizualnym), oryginalność, zapamiętywalność oraz obietnica marki. Świetnymi przykładami znanych logotypów dźwiękowych są: Nokia Tune, McDonald’s – I’m lovin’ it, Intel Iside czy obecne od niedawna logo od T-Mobile.
Piosenka korporacyjna
To kolejna stosowana forma Sound Brandingu. Z reguły zajmuje prawie cały komunikat reklamowy, a treść dociera do odbiorcy w formie muzyki oraz śpiewu. Często takie piosenki powstają poprzez kontrafakturę, czyli dopisanie do istniejącej już i znanej piosenki nowego tekstu, opowiadającego z reguły o prezentowanym produkcie lub usłudze. Popularnymi przykładami piosenek korporacyjnych są: piosenki z kampanii reklamowej Link4 lub też piosenki znanych dyskontów spożywczych – Biedronka oraz Lidl. Utwory te niezwykle łatwo zapadają w pamięć konsumentom, przez co przyczyniają się w znacznym stopniu do budowania rozpoznawalności marki.
Audiomarketing
Świetnym dopełnieniem Sound Barndingu jest audiomarketing miejsc, w których sprzedawane są produkty. Na poziom jakości miejsca sprzedaży składają się różne czynniki: lokalizacja, wystrój wnętrza, obsługa personelu, atmosfera. O tym, jak konsument będzie się czuł w miejscu swoich zakupów, decyduje również tło muzyczne tam emitowane.
Muzyka sklepowa czyli tzw. In-store music, transmitowana jest różnymi kanałami i emitowana jest w galeriach handlowych, placówkach medycznych, halach fabrycznych, biurach, bankach, restauracjach, hotelach, na lotniskach i dworcach, w salonach urody i tak dalej. Jej głównym zadaniem jest stworzenie odpowiedniej atmosfery do pracy lub wypoczynku oraz – co najistotniejsze z punktu widzenia marketerów – mobilizującej do robienia zakupów i wydawania większej liczby pieniędzy.
W działaniach audiomarketingu poprzez różne cechy muzyki, wywołuje się pożądane zachowania konsumenckie. Muzyka łagodna będzie np. uspokajać i skłaniać do większych zakupów. Z kolei szybkie i dynamiczne tempo zadziała pobudzająco, zwiększy prędkość poruszania się po sklepie i będzie wymagało od klientów szybszych wyborów produktu, a w restauracjach i barach konsumenci spożywać będą większe dawki alkoholu.
– W poszczególnych sklepach stosuje się różne rodzaje muzyki, na przykład w sklepie dziecięcym muzykę z filmów Disneya, w sklepie z ubraniami młodzieżowymi hip-hop, a muzykę klasyczną w sklepie z przedmiotami ekskluzywnymi. Celem audiomarketingu jest dostosowanie muzyki tła do doświadczeń, upodobań i oczekiwań klientów marki. Ponieważ towarzysząca zakupom muzyka tła często przeplatana jest jinglami reklamowymi, odpowiednio dobrany repertuar może wyraźnie pomóc w komunikacji marki z klientem – mówi Aleksandra Potrykus–Wincza, Country Manager Poland & Baltics MOOD.
www.moodmedia.com
Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine, pobierz bezpłatnie TUTAJ.