Logo

Marketing MIX

Rusza kampania „CO2 zmienia klimat”

W listopadzie rusza ogólnopolska kampania społeczna pod hasłem „CO2 zmienia klimat”.  Ma ona na celu zwrócenie uwagi na konieczność redukcji emisji dwutlenku węgla niezbędnej by uniknąć katastrofy klimatycznej. Kampanię wspólnymi siłami przeprowadzą portal „Nauka o klimacie” oraz Cityboard Media.

Akcja ma także zachęcić ludzi do korzystania z fachowej wiedzy na temat klimatu, której propagowaniem zajmuje się w Polsce m.in. portal Naukaoklimacie.pl. Globalne ocieplenie i związane z nim zagrożenia to jedno z najważniejszych wyzwań, przed którym stoimy. Opublikowany właśnie raport Międzyrządowego Panelu ds. Zmian Klimatu przy ONZ (IPCC) nie pozostawia złudzeń. Jeśli nie zaczniemy działać natychmiast, czeka nas klimatyczna katastrofa. Aby uniknąć globalnego ocieplenia przekraczającego 1,5 st. względem epoki przedprzemysłowej, w ciągu 12 lat musimy obniżyć emisje gazów cieplarnianych o połowę, a do połowy XXI wieku zredukować do zera. Wzrost temperatury o więcej niż 1,5 st. może mieć fatalne skutki dla przyrody i cywilizacji.

Podobne wnioski płyną z raportu „Polityka ekologiczna państwa 2030”.  Opisuje on spodziewane zmiany klimatyczne w Polsce w najbliższych latach. Coraz częstsze nawałnice, silne wiatry, trąby powietrzne, obszary zagrożone pustynnieniem (np. województwo łódzkie), suszą (Kujawy), czy powodzią (Doliny Wisły, Noteci i Drwęcy) – to tylko kilka przykładów konsekwencji emisji CO2.

Polska już w grudniu będzie gospodarzem COP 24, czyli Konferencji Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu. To doskonała okazja do społecznej dyskusji o wyborach życiowych, o polityce państwa i o zmianach niezbędnych dla zapobieżenia katastrofie klimatycznej.

– Zdecydowaliśmy się na uruchomienie kampanii, bo warto wspierać tak ważne inicjatywy. W naszym przekonaniu problem zmian klimatycznych dotyczy wszystkich ludzi – jest to zagadnienie egzystencjalne, a nie tylko środowiskowe. Przygotowaliśmy plakaty, które w prosty i jasny sposób mówią o konsekwencjach zmian klimatycznych wywołanych przez CO2. W projekcie wykorzystana jest także graficzna gra słów „Co zmienia klimat – CO2 zmienia klimat”. George Marshall z Climate Outreach zwrócił uwagę, że ludzie odrzucają fakt zmian klimatycznych, ponieważ chcą uniknąć zarówno lęku, jaki generuje świadomość istnienia tego problemu jak i  głębokich przeobrażeń stylu życia, jakich wymaga sprostanie „klimatycznemu” wyzwaniu. Aktywnie spiskujemy ze sobą i mobilizujemy nasze własne uprzedzenia, aby utrzymywać je na stałe w tle. Wierzmy, że nasza kampania pomoże zmienić ten stan rzeczy – mówi Marcin Stan, Członek Zarządu Cityboard Media.

– Dzięki inicjatywie Cityboard Media mamy nadzieję dotrzeć do osób, które do tej pozy pozostawały poza zasięgiem oddziaływania portalu Naukaoklimacie.pl. Uważamy to za szalenie ważne ze względu na wpływ globalnego ocieplenia na nas wszystkich i na ogromną liczbę nieporozumień co do stanu wiedzy w tym zakresie. W przestrzeni medialnej i wśród ludzi krąży wiele nieprawdziwych opinii na temat samego globalnego ocieplenia, klimatu, stopnia zrozumienia procesów, które nim sterują i są odpowiedzialne za obecne oraz przeszłe zmiany klimatyczne. Nasz portal daje każdemu możliwość szybkiego skonfrontowania zasłyszanych opinii ze stanem wiedzy naukowej i zrozumienie, że aktualne globalne ocieplenie to w całości efekt antropogeniczny dodaje prof. dr hab. Szymon Malinowski, jeden z założycieli i redaktorów portalu.

 Kampania będzie miała charakter outdoorowy i digitalowy. Zaplanowana jest na 300 nośnikach cityboard (6×3 metra), a także na 50 nośnikach supercityboard (12×4 metra). Plakaty od początku listopada zawisną we wszystkich największych miastach w Polsce. Ich ekspozycja potrwa dwa miesiące. W kampanii wykorzystanych będzie 6 różnych motywów graficznych. Każdy odnosi się do jednego z wybranych zagrożeń wynikających ze zmian klimatycznych – wzrostu średniej temperatury Ziemi, zjawisk ekstremalnych, powstawania powodzi, coraz częstszych suszy, zaburzenia ekosystemów i wzrostu zagrożeń epidemiologicznych. Kampania outdoorowa będzie wsparta działaniami w social mediach.

JK