Logo

Marketing MIX

Herosi upadają, czyli 5 cech menedżera sukcesu dzisiejszych czasów

Często menedżerowie czy coachowie wpadają na sakramentalne pytanie: „Czy istnieje wzorcowy styl myślenia idealnego przywódcy?”. Osoby z pokolenia urodzonego w latach sześćdziesiątych/siedemdziesiątych ubiegłego wieku, odpowiadając na to pytanie, mówiłyby prawdopodobnie o skuteczności, rywalizacji i wygrywaniu jako pożądanych cechach.

„Jesteś tak dobry, jak twoja pozycja w rankingu w ostatnim miesiącu” – powiadają. Dla nich menedżer sukcesu wyznacza sobie najwyższe cele i je osiąga. Kluczowe słowa to: najlepszy, najskuteczniejszy, najlepiej wykształcony, naj… Ten sposób myślenia może przynosić odwrotny skutek. Tomasz Zawadzki, ekspert MindSonar Polska przedstawia propozycję cech, które powinien mieć dzisiejszy menedżer sukcesu.

W ostatnich miesiącach mieliśmy możliwość doświadczyć jak w dzisiejszych czasach kończą menedżerowie NAJ. Powołani do tworzenia skutecznych, zwycięskich zespołów powodują ich rozpad.Przykładem tej zmiany w myśleniu społeczeństwa są dwa głośne medialne przypadki w sporcie w 2018 r. Jednym z nich jest Jorge Sanpaoli wobec, którego zbuntował się team Argentyny podczas ubiegłorocznego Mundialu, drugim natomiast Jose Mourinho, do którego zwolnienia z Manchesteru United walnie przyczynili się sami piłkarze. Nie można odmówić im ogromnego doświadczenia w dziedzinie, którą uprawiają, kompetencji, charyzmy i zaangażowania oraz pewności siebie i przebojowości. I pomimo prezentowania tych cech, a może właśnie w związku z niektórymi z nich, zespoły bezpardonowo wyrzuciły ich ze swojego grona, spektakularnie odmawiając współpracy.

No więc, pytanie: Co poszło nie tak? A może lepiej postawić pytanie: jakie cechy powinien posiadać nowoczesny lider?

Mam kilka subiektywnych odpowiedzi:

ELASTYCZNOŚĆ W MOTYWOWANIU – dzisiaj, bardziej niż kiedykolwiek przydaje się umiejętność rozpoznawania i uznawania motywacji innych ludzi. Dla niektórych z nas wygrywanie i bonusy materialne mają znaczenie, dla innych jest to dobra atmosfera w zespole, a dla pozostałych może być to poczucie niezależności czy poczucie sensu wykonywanej pracy. Zastanów się czy system nagród, który stworzyłeś za realizację celów okresowych motywuje odpowiednio wszystkich twoich pracowników, czy w ogóle ich motywuje?

RELACJE – według raportu DELOITTE, Trendy HR 2018, 98% respondentów określa „przyjazne miejsce w pracy” jako ważny element środowiska pracy i stawia na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o skuteczność zarządzania. Wyobrażacie sobie? Waszych pracowników nie motywuje najwyższy osiągnięty wynik finansowy i bonusy, lecz jak najlepsza atmosfera pracy!

PROMOWANIE ZESPOŁU a nie JEDNOSTKI – coraz częściej dowiadujemy się, że żadne, nawet wybitne jednostki, nie mogą równać się ze świetnie funkcjonującymi zespołami. W 2018 roku Polacy mogli przekonać się jak ważne jest podporządkowanie jednostki zespołowi. Vital Heynen, w sobie tylko znany sposób, przekonał wielkiego indywidualistę i wybitnego siatkarza Bartosza Kurka do gry dla zespołu, do przyjęcia miejsca w szeregu, efekty przerosły oczekiwania – wspólnie zdobyli Mistrzostwo Świata.

REZYGNACJA Z MIKROZARZĄDZANIA NA RZECZ INFORMACJI ZWROTNEJ – w 2018 r. dr Monika Kwiecińska i wsp. (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu) przeprowadziła badania przy użyciu narzędzia MindSonar w grupie 23-24-latków na temat ich sposobów myślenia w kontekście pracy. Jeden z elementów charakteryzujących badanych to równowaga w sposobie myślenia: wewnętrzne/zewnętrzne odniesienie – czyli: „posiadam swój własny standard postępowania, ale również chętnie upewnię się czy dobrze postępuję”. Innymi słowy badani nie chcą instrukcji na temat, w jaki sposób mają wykonać zadanie, ale przyjmą częstą informację zwrotną, czy wykonują swoją pracę poprawnie. Jest to podpowiedź dla menedżerów zrezygnuj z mikrozarządzania na rzecz częstych pochwał.

TWARDE KOMPETENCJE – w tej kwestii percepcja świata bardzo się zmieniła w stosunku do ostatnich 20 lat. Millennialsi, którzy do 2020 r. mają stanowić 50% pracowników w firmach, nie chcą marnować czasu na nieważne czynności, oczekują od swoich szefów kompetencji, eksperckiej znajomości tematu – to duża zmiana oczekiwań wobec menedżerów. Nie tylko ogólna znajomość zarządzania się liczy oraz ogólnego bycia w temacie. Liczy się, że jesteś ekspertem w dziedzinie, którą zarządzasz. Wspomina o tym w swoim wpisie na Li „Six characteristics of a successful digital leader” Sonia Wedrychowicz, kiedyś wice-szefowa Citi w Polsce, a dzisiaj dyrektor zarządzająca w JP Morgan.

Oczywiście, jest jeszcze szereg innych cech charakteryzujących idealnego menedżera dzisiejszych czasów, jak na przykład umiejętność słuchania czy też umiejętności dystrybuowania, pomnażania przywództwa (Dr S. Western, Leadership: A Critical Text), ale warto jednak skupić się na tych pięciu i od nich zacząć, aby budować odpowiednie kompetencje menedżerskie oraz żeby dowiedzieć się czego oczekuje zespół.

MW