Logo

AktualnościGadżety reklamowe

Sukces jak drukowany – 25 lat Promonotes

Produkcja personalizowanych notesów reklamowych to specjalność Promonotes. Podpoznańska firma w ciągu 25 lat swojej działalności stała się europejskim liderem w produkcji artykułów promocyjnych z papieru i jest rozpoznawalna nie tylko w Polsce, ale także na większości rynków europejskich.

Jakich produktów poszukują współcześnie marki i klienci Promonotes? Czy istnieje skuteczny sposób na atrakcyjny gadżet reklamowy z papieru? Jaki jest przepis na sukces? Te pytania zadaliśmy Jakubowi Raweckiemu, wiceprezesowi i dyrektorowi zarządzającemu, który oprowadził nas po siedzibie firmy i zapoznał ze światem papierowych gadżetów reklamowych.

Sukces to karteczki
Firma została założona w 1994 roku przez Krzysztofa Raweckiego jako typowa, mała firma rodzinna. Biznes rozwijał się na bazie przemian gospodarczych i politycznych, które miały miejsce w latach ’90 w Polsce. Od początku przedsiębiorstwo opierało się na produkcji indywidualnie drukowanych krateczek samoprzylepnych w obszarze produktów reklamowych. Jak mówi Jakub Rawecki; „To, z czego jesteśmy najbardziej dumni, to fakt, że firma zaczęła zupełnie od zera. Od podstaw w zakresie organizacji, maszyn, zasobów ludzkich, know-how, a obecnie jesteśmy jednym z liderów w produkcji artykułów reklamowych z papieru w Europie. Posiadamy szeroki park maszynowy i stale się rozwijamy”. Efektem tych działań jest rosnąca sprzedaż i współpraca z globalnymi markami: Zalando, IBM, BNP Paribas, Renault, Opel, Vogue, IKEA, Heineken, EuroSport, Siemens i wieloma innymi.

Mindnotes w złotej Veronie – zwycięzca nagrody Promotional Gift Award 2019.

Coraz więcej karteczek

Jednym z kamieni milowych w rozwoju firmy było wejście Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku. Jak przyznaje Jakub Rawecki: „Integracja z UE otworzyła przed nami rynki wspólnotowe i zupełnie nowe możliwości, które potrafiliśmy dobrze wykorzystać. Rosnąca sprzedaż i zainteresowanie klientów polskim producentem napędzało nasz dalszy rozwój”. Konsekwentne i skuteczne pozyskiwanie funduszy europejskich pozwoliło rozwijać park maszynowy, inwestować w technologie i innowacyjność rozwiązań. W 2014 roku dużym wydarzeniem było otwarcie spółki-córki w Hamburgu, co było konsekwencją pozycji, jaką Promonotes zbudował na tym rynku wcześniej. Zagraniczny oddział zajmuje się obsługą klientów w całych Niemczech oraz koordynuje obecność i aktywność Promonotes na wymagającym niemieckojęzycznym rynku.

Zespół do zadań specjalnych
Jakub Rawecki podkreśla, że firma od kilku lat aktywnie angażuje się w promocję i rozwój całego rynku. Z zespołem pracowników można spotkać się w Polsce na takich wydarzeniach jak: PSP, FestiwalMarketingu.pl czy Rema Days. Co roku pokonują kilka tysięcy kilometrów odwiedzając targi europejskie, m.in. PSI w Düsseldorfie, PTE w Mediolanie czy PromoGift w Madrycie. Dzięki specjalnym atrakcjom, typu kaligrafowanie notesów na żywo, stoiska są chętnie odwiedzane, a produkty rzucają się w oczy odwiedzającym imprezy wystawiennicze. W maju tego roku złoty Mindnotes zdobył prestiżową nagrodę PGA w kategorii Comunicative Products.


Dream team obsługujący polskich klientów: od lewej Agnieszka Pniewska,
Małgorzata Rąbczewska – Maze, Maciej Maćkowiak (Commercial Director), Katarzyna Milewska (National Sales Executive), Zuzanna Ambroszczyk.

Uczestnicząc w wielu lokalnych wydarzeniach, większych i mniejszych imprezach targowych w Europie i w Polsce, firma z Wielkopolski jest obecna i widoczna wszędzie tam, gdzie mowa o artykułach promocyjnych z papieru. „Jesteśmy również członkiem większości największych europejskich stowarzyszeń produktów promocyjnych (PIAP, PSI, GWW, Fyvar, VOW) i z energią włączamy się w wiele inicjatyw, które mają na celu rozwój nie tylko naszej działalności, ale i całej branży” – wylicza Rawecki. Posiadając dwa biura handlowe w Polsce, w Warszawie i w Suchym Lesie, zespół Promonotes często i chętnie odwiedza swoich klientów w kraju, aby zaprezentować nowości produktowe oraz wyjaśnić wszystkie niuanse związane z technologią produkcji. Jak konkluduje wiceprezes: „Pozycja eksperta w branży to swego rodzaju zobowiązanie. Być specjalistą to znaczy nieustannie poszukiwać innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą utrzymać tempo rozwoju. Tego rodzaju aktywność ugruntowuje wizerunek firmy”.

Notesy podbijają świat
Ze swoją ofertą personalizowanych gadżetów reklamowych z papieru Promonotes wykracza daleko poza Polskę. Dzisiaj obsługa klientów odbywa się w 9 językach, a przedstawiciele firmy są obecni na każdym europejskim rynku, z których największy udział przypada na Niemcy, Francję, Polskę, Hiszpanię i Włochy. Chociaż w portfolio ciągle dużą cześć stanowią zestawy notesów samoprzylepnych, to od uruchomienia produkcji własnej linii notesów książkowych Mindnotes w 2016 roku, stanowią one coraz większy udział w sprzedaży. W 2018 roku marka Mindnotes osiągnęła już 30-procentowy udział w sprzedaży. W sumie w całym ubiegłym roku sprzedało się na świecie ponad 23 miliony sztuk notesów wyprodukowanych przez Promonotes. Na pytanie o źródła tego sukcesu Rawecki lekko się uśmiecha… i wskazuje kilka czynników.

Projekty szyte na miarę
Artykuły promocyjne z papieru to jedno z najtańszych i najpowszechniejszych narzędzi w budowaniu świadomości i wizerunku marek. I chociaż konkurencja jest silna, to jak mówi Rawecki, przewagą firmy jest to, że dostarcza kompleksowe rozwiązania dla klientów, stawiając przede wszystkim na innowacyjne podejście do projektów i w pełni personalizowane produkty. „Świadomość tego, że wyłącznie artykuły jednocześnie użyteczne i oryginalnie zaprojektowane mają szanse przynieść oczekiwane rezultaty marketingowe, pozwala nam zdecydowanie wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów. Produkt taki jak Mindnotes, praktyczny i w swej prostocie piękny, jest doskonałym nośnikiem komunikacji pomiędzy marką i jej klientem”. Praca nad projektem od zera, co ma miejsce przy realizacji każdego zamówienia, przynosi same korzyści. Projektując indywidualny notes można rozmawiać na temat faktury okładki, jej uszlachetniania czy doboru dodatkowych akcesoriów, które podnoszą jakość produktu. Szeroka paleta oklein i dodatków typu gumki zamykające, uchwyty na długopis, tasiemki itp., wybór spośród dziesiątek rodzajów papierów, możliwości zdobienia krawędzi notesów powoduje, że w Promonotes są w stanie wyprodukować najwyższy jakościowo notes właściwie na każdą okazję. Prosty notes samoprzylepny na masowe rozdawnictwo przy okazji promocji marek z sektora FMCG czy dla farmacji, notes na twardej podkładce z klipsem na konferencje, szkolenia i spotkania biznesowe albo notes książkowy, obity piękną okleiną z tłoczoną okładką jako prezent klasy premium dla klientów VIP. „Każdy znajdzie coś dla siebie, a zindywidualizowany projekt i wykorzystanie najnowszych możliwości technicznych to przepis na reklamowy sukces” – podsumowuje Rawecki.

Bestsellery – notes książkowy w papierowej okładce, zestaw notesów samoprzylepnych, kalendarz na biurko. Więcej na www.promonotes.pl

Wszystko na miejscu
Na sukces firmy wpływa również to, że wszystkie etapy produkcji realizowane są na miejscu, w jego własnym zakładzie produkcyjnym. Skraca to czas potrzebny na wykonanie zamówienia i ułatwia kontrolę jakości produktów na każdym etapie ich powstawania. „Cała nasza produkcja znajduje się w jednym miejscu – w Suchym Lesie pod Poznaniem, gdzie zatrudnienie znajdują specjaliści z wielu obszarów wiedzy. Kompleksowa obsługa procesu produkcyjnego znacznie skraca czas realizacji zamówień, wpływa na konkurencyjność cen, ale przede wszystkim jest widoczna w wysokiej jakości produktów. Tego nie osiągnęlibyśmy bez codziennej, bliskiej współpracy osób odpowiedzialnych za poszczególne etapy produkcji” – przyznaje dyrektor. Przy produkcji sięgającej 23 milionów notesów rocznie proces produkcyjny musi przebiegać sprawnie. Obecnie największym wyzwaniem jest logistyka i szybka wysyłka produktów w najdalsze zakątki kontynentu.

Patrząc przez różowe okulary
Dowodem na to, że trwa ciągle dobry czas dla Promonotes, są inwestycje w rozwój infrastruktury i parku maszynowego. W 2018 roku w podpoznańskiej siedzibie firmy podwojono przestrzeń produkcyjno-magazynową. Tak duże inwestycje w ostatnim czasie są efektem skutecznego pozyskiwania zewnętrznych funduszy z Unii Europejskiej, ale wynikają również z „różowych” perspektyw na przyszłość. Dzięki ciągłym inwestycjom i postępującej automatyzacji, dziś w ciągu doby w firmie produkuje się ponad 60 tysięcy sztuk notesów dla klientów.

„W najbliższej przyszłości zależy nam na wzmacnianiu statusu konsultanta i specjalisty, który rozwiązuje problemy klientów i pozwala ich markom się rozwijać. Dlatego nasza główna strategia na przyszłość opiera się na ulepszaniu sieci dystrybucji i wzmocnieniu kontaktów z istniejącymi kontrahentami, na równi ze zdobywaniem nowych partnerów biznesowych. Jeśli chodzi o produkty, zdecydowanie skupiamy się na rozwoju dwóch głównych grup produktów: karteczek samoprzylepnych i notesów książkowych Mindnotes. Wierzymy, że w tej chwili nasza oferta to idealne połączenie produktów, które zapewniają klientom kompletną ofertę. Będziemy nadal inwestować w park maszynowy, aby stale podnosić jakość i produktywność”.

Przyszłość Promonotes, nie tylko z powodu okularów na nosie dyrektora, rysuje się najwyraźniej w różowych barwach!
Jaga Kolawa

Artykuł ukazał się z ostatnim numerze OOH magazine TUTAJ.