O niezwykle ciekawej historii powstania marki, działaniach marketingowych, planach na najbliższe miesiące i lata rozmawiamy z Jowitą Pasturczyk, Brand Activation Managerem i Dariuszem Płazą, Promotions Managerem International z Energizer Central Europe.
Mało kto o tym wie, ale pierwsza w historii bateria to początek historii firmy Energizer…
Dariusz Płaza: Dokładnie tak. Jesteśmy marką z tradycją i niesamowitą historią. W 1896 r. bateria sucha wyprodukowana przez National Carbon Company w Columbii została pierwszą dostępną na rynku baterią sprzedawaną w Stanach Zjednoczonych. National Carbon Company przekształciła się później w Eveready Battery Company, znaną dzisiaj jako Energizer. Żeby dopełnić ten obraz należy wspomnieć, że w 1898 roku Conrad Hubert, znany jako założyciel Eveready Battery Company, wynalazł ręczną latarkę elektryczną składającą się z suchej baterii, żarówki i mosiężnego odbłyśnika w papierowej rurce – pierwszą w historii latarkę! Świat zawdzięcza naszej marce także pierwsze miniaturowe baterie do aparatów słuchowych, pierwszą baterię zegarkową czy pierwsze komercyjnie opłacalne, cylindryczne baterie alkaliczne. Ta tradycja innowacyjności i rozwoju jest niejako wpisana w DNA naszej marki.
Jowita Pasturczyk: Do dziś naszą misją jest tworzenie innowacyjnych rozwiązań o najwyższej wydajności, działających jak najdłużej, opracowywanych w odpowiedzialny sposób, dzięki czemu do dyspozycji klientów oddajemy energię, na której mogą polegać. Jeden z naszych kluczowych produktów komunikowanych w 2019 to Energizer Ultimate Lithium, czyli najdłużej działające baterie AA do nowoczesnych urządzeń na świecie. Energizer dostarcza proste rozwiązania dla świata w ciągłym ruchu, pełnego nowych technologii. Jesteśmy obecni w 160 krajach na całym świecie, dlatego wiele spraw możemy oceniać z różnych punktów widzenia i ciągle stawiać sobie nowe wyzwania, aby doskonalić naszą ofertę. Wszystko, co robimy – od tworzonych przez nas produktów po wspierane przez nas światowe inicjatywy – zawsze skupia się na ludziach i planecie. Umożliwia to naszym klientom wywieranie silnego, pozytywnego wpływu na otaczający ich świat poprzez działanie, zabawę i osiągnięcia większe niż to było dotychczas możliwe.
Key visual promocji Energizer i Booking.com „Z nami wakacje trwają dłużej”, lato 2019.
Wspomnieliście też o latarkach, czy to drugi obok baterii ważny filar działalności Energizer?
J.P.: Odkąd w 1898 roku wyprodukowaliśmy pierwszą latarkę, naszą misją jest tworzenie innowacyjnych rozwiązań o najwyższej wydajności, opracowywanych w odpowiedzialny sposób także w tym obszarze. Produkujemy różnego typu latarki, odpowiadające na różne potrzeby konsumentów: do domu, do pracy, do aktywności w terenie, latarki osobiste, czołówki, latarki-lampki. To naprawdę szeroka i bardzo zróżnicowana oferta. Warto wspomnieć choćby latarki-breloki do kluczy czy latarki do czytania lub te przypinane do ubrań. To ważny element bezpieczeństwa dla wszystkich uprawiających sport czy turystykę na świeżym powietrzu. Zapraszamy na naszą stronę www, aby dowiedzieć się więcej.
Rok 2019 to czas dużych zmian w wizerunku marki, prawda?
J.P.: To prawda, w 2019 przechodzimy brand refreshment i przyznać trzeba, że to pierwsza tak poważna aktualizacja wizerunku marki od 2008 roku. Zmiany będą wprowadzane dla całego portfolio produktów Energizer, począwszy od baterii. Zgodnie z nową strategią marka stawia na nowy, wyrazisty wizerunek swoich opakowań, ekspozytorów i materiałów reklamowych. Umieszczenie na pierwszym planie nowych opakowań charakterystycznej postaci Pana Energizera ma pomóc klientom lepiej zorientować się w istniejącej ofercie produktowej marki i ułatwić podejmowanie decyzji zakupowych. Pełna wigoru postać, to błyskotliwy i oddany partner o supermocy, optymistycznym nastawieniu i niewyczerpanych zasobach energii, który będzie niezawodnym kompanem, podczas każdej przygody, a także przy realizacji przedsięwzięć.
D.P.: Efektem nowych zabiegów wizerunkowych, które na polskim rynku są wprowadzane od czerwca 2019 roku, będzie nowoczesny wygląd oraz bardziej czytelna i przejrzysta prezentacja produktów. Na opakowaniach baterii Energizer zastosowaliśmy kod kolorystyczny, który ułatwi intuicyjny wybór produktów najlepiej odpowiadających potrzebom kupujących. Mamy nadzieję, że spotkają się z pozytywnym przyjęciem konsumentów.
„Skąd zwierzaki biorą swoją energię?” kampania Energizer wyróżniona w konkursie Golden Arrow 2016
Poza zmianami wizerunkowymi, lato 2019 to czas największej w historii Energizer międzynarodowej promocji z Booking.com. Jak wyglądały te działania?
D.P.: Energizer od 2011 roku konsekwentnie stawia na inteligentne promocje, w których, aby podziękować konsumentom za wybór naszej marki, jako dodatek do zakupu produktów Energizer oferujemy atrakcyjny prezent. Stale się rozwijamy i kreujemy coraz bardziej odważne logistycznie i większe zasięgowo kampanie, aby jak najbardziej wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. W tym roku po raz pierwszy działaliśmy na aż tak szeroką skalę – promocja z Booking.com prowadzona była jednocześnie aż na 34 rynkach na 4 kontynentach. To duże wyzwanie i ogromna satysfakcja.
J.P.: Wiemy, że Polacy lubią planować i rezerwować wycieczki oraz noclegi on-line i chętnie korzystają z promocji. Mechanizm naszej akcji był więc prosty: kup dowolny produkt marki Energizer, zarejestruj paragon na stronie EnergizerHolidays.com i rezerwuj wakacje życia przez Booking.com. Jeśli koszt rezerwacji przekroczy 300 PLN, po pobycie otrzymasz aż 90 złotych zwrotu! Promocja w Polsce trwała od 1 maja do 31 sierpnia 2019. Warto wspomnieć, że nasze polskie koncepty kreatywne, przygotowane we współpracy z agencją Plej, wykorzystywane były w digitalu na wszystkich 34 rynkach, na których prowadzona była promocja na całym świecie. Jesteśmy bardzo dumni z faktu, że nasze rozumienie esencji marki Energizer jest tak szeroko wykorzystywane.
Marka Energizer zrealizowała już kilka promocji z innymi znanymi partnerami. Na czym polegała ta wspólpraca?
J.P.: W ubiegłych latach współpracowaliśmy między innymi z 20th Century FOX oraz operatorem Play. W 2016 roku kupując 2 promocyjne blistry baterii Enegizer, można było otrzymać 1 z 4 pluszowych bohaterów filmu „Sekretne życie zwierzaków domowych”. Akcja cieszyła się tak ogromnym powodzeniem (dostaliśmy za nią zresztą kilka nagród branżowych), że postanowiliśmy kontynuować promocje partnerskie, w których klienci kupując baterie Energizer otrzymują dodatkowe benefity od naszych partnerów.
D.P.: W ubiegłym roku jesienią prowadziliśmy także z agencją Plej kampanię filmową „Oglądaj filmy bez końca z Energizer” opartą o mechanizm: kup blister z minimum 8 bateriami Energizer (w Polsce to 2 blistry 4-sztukowe), na stronie internetowej kampanii wpisz kody z opakowań, a w kilka sekund nastąpi przekierowanie do sklepu Google Play, skąd można pobrać jeden ze specjalnie wybranych 20 filmów dla całej rodziny. W wyborze tytułów staraliśmy się uwzględnić zróżnicowane preferencje całych rodzin, czyli naszej głównej grupy docelowej. I znowu konsumenci bardzo pozytywnie zareagowali. Stąd kontynuacja promocji partnerskich, tym razem latem z Booking.com, gdzie nagroda, zwłaszcza w sezonie letnim, wydaje się szczególnie atrakcyjna.
Co dalej?
D.P.: Z pewnością będziemy kontynuować trend promocji partnerskich i mogę zdradzić, że już niedługo naszych konsumentów czekają kolejne przyjemne niespodzianki. Poza promocjami na naszych stronach internetowych www.energizer.eu i www.positiveenergy.pl oraz na naszym profilu na Facebooku prowadzonym przez agencję Plej, staramy się regularnie edukować konsumentów w temacie baterii oraz inspirować ich do tego, co można ciekawego zrobić przy ich użyciu. Korzystanie z urządzeń zasilanych w taki czy inny sposób bateriami jest obecnie tak powszechne, że niewiele osób zdaje sobie sprawę z faktu, ile baterii w codziennym życiu nas otacza. W statystycznym polskim domu jest ponad 10 urządzeń działających na baterie – od wielu urządzeń RTV począwszy poprzez piloty do telewizora, klimatyzacji, odtwarzacza CD czy choćby piloty do samochodów, aż po zabawki dla dzieci. Co ważne, nasze baterie cechuje wysoka wydajność, przez co używane są dłużej, a to przekłada się na mniejszy wpływ na środowisko i o tym trzeba mówić. Dlatego w komunikacji marki Energizer edukacja jest także bardzo ważna.
Jakie plany marka Energizer ma na Święta 2019?
J.P.: Święta to dla nas zawsze kluczowy okres w roku. Dlatego na ostatni kwartał planujemy jak zwykle wiele aktywności skierowanych do konsumentów. Jest to dla nas wzmożony czas działań w obszarze POS i aktywizacji in-store, a także będziemy kontynuować proponowanie klientom inteligentnych promocji, polegających na oferowaniu dodatkowych korzyści w podziękowaniu za wybór baterii Energizer. Ze względu na Święta oraz dłuższe jesienne i zimowe wieczory, po raz kolejny postaraliśmy się znaleźć atrakcję, która angażuje i zbliża całe rodziny, umożliwiając im miłe spędzanie czasu razem. W tym sezonie przygotowujemy promocję, w której każdy – i mały i duży – znajdzie coś dla siebie. Na tym etapie nie możemy jeszcze powiedzieć, co to będzie, ale mogę zdradzić, że promocja wystartuje już w październiku. Zapraszamy do śledzenia naszych kanałów w social mediach oraz www i oczywiście do zakupu baterii Energizer.
Rozmawiała Magdalena Wilczak
Jowita Pasturczyk – Brand Activation Manager, Energizer Central Europe. 12 lat doświadczenia w Energizer Central Europe, które przekłada się na rozwiniętą wiedzę z zakresu trendów rynkowych, reklamy, e-marketingu, czy zachowań konsumenckich. Aktualnie odpowiedzialna za aktywności marketingowe, które z powodzeniem przyczyniają się do utrzymania pozycji lidera wśród producentów baterii.
Dariusz Płaza – Promotions Manager, International Energizer Central Europe. Manager z trzynastoletnim doświadczeniem w zakresie zarządzania procesami wsparcia sprzedaży (trade marketing) oraz marketingu marek i produktów. Ściśle związany z producentami marek globalnych kategorii (Gillette, P&G, Energizer) tworząc kampanie w kategorii FMCG odnoszące sukcesy w Polsce i Europie. Aktualnie w firmie Energizer (światowego leadera kategorii baterii) zajmuje się kreowaniem i egzekucją promocji konsumenckich na rynkach Europy, Azji, Afryki i Australii.
Wywiad ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine, pobierz bezpłatnie TUTAJ.