Event MIX Targi to nadal bezkonkurencyjna forma budowania relacji | AMBEREXPO

Targi to nadal bezkonkurencyjna forma budowania relacji | AMBEREXPO

16
0
Targi to nadal bezkonkurencyjna forma budowania relacji

O 30-leciu działalności, kryzysie, który dotknął spółkę i inwestycji, która pomogła odzyskać jej potencjał, obecnych możliwościach AMBEREXPO, imponujących przedsięwzięciach, potencjale branży targowej i planach na przyszłość rozmawiamy z Andrzejem Bojanowskim, prezesem Zarządu Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A.

Gratulujemy pięknego jubileuszu 30-lecia działalności. Jak wyglądały początki Międzynarodowych Targów Gdańskich?
Firma, która powstała 1 kwietnia 1989 r. początkowo mieściła się w kilku pokojach i nie dysponowała własnym zapleczem wystawienniczym. Targi organizowane były w wynajmowanych obiektach sportowych takich jak Hala Olivia, Hala AWF w Gdańsku i GKS Wybrzeże. Przełomowym momentem był rok 1994, kiedy MTG przeniosło się do centrum targowego przy ul. Beniowskiego w Gdańsku-Oliwie. Początki działalności Międzynarodowych Targów Gdańskich przypadające na lata gwałtownie rozwijającej się prywatyzacji nosiły wszystkie cechy charakterystyczne dla budzącej się wtedy przedsiębiorczości. Z jednej strony – chłonny rynek oczekujący aktywnej postawy – z drugiej – w przypadku trafnej oferty, o co wtedy nie było tak trudno, relatywnie szybki i satysfakcjonujący efekt finansowy zrealizowanych projektów.

Jak zmieniała się Wasza działalność na przestrzeni tych kilku dekad?
Po latach walor nowości obiektów przy ul. Beniowskiego stracił na aktualności i rutyna oraz rozwój krajowej konkurencji doprowadziły do utraty innowacyjności. Obiektywną barierą stał się rosnący dystans, do dynamicznie rozwijającej się oferty, ze strony europejskich i światowych ośrodków branży wystawienniczej. Sytuacja stawała się tym trudniejsza, że nierzadko to ten sam kontrahent był klientem nowoczesnych centrów wystawienniczych i naszej archaicznej infrastruktury.

Decyzja o budowie nowego centrum wystawienniczo-kongresowego była milowym krokiem w rozwoju firmy. Dzięki temu, choć kryzys odcisnął piętno na wielu ośrodkach, Targi Gdańskie nie straciły swojego potencjału. Naszym największym atutem stało się AMBEREXPO. O skali zmiany, jaka zaszła w spółce świadczy proste zestawienie: w 2011 roku Międzynarodowe Targi Gdańskie zrealizowały 18 przedsięwzięć, w tym 5 konferencji, natomiast w ostatnich latach realizujemy statystycznie, rocznie około 100 przedsięwzięć (własnych i operatorów zewnętrznych), a od 2012 roku AMBEREXPO odwiedziło około 1 200 tys. gości.

Jakie możliwości oferuje przestrzeń Centrum Wystawienniczo-Kongresowego AMBEREXPO?
Dzięki budowie nowoczesnego Centrum Wystawienniczo-Kongresowego AMBEREXPO, Międzynarodowe Targi Gdańskie dysponują konkurencyjną ofertą stwarzającą możliwość organizacji różnorodnych wydarzeń gospodarczych, społecznych, naukowych, kulturalnych oraz sportowych, o skali zarówno lokalnej, jak i międzynarodowej. AMBEREXPO to 12 tys. m kw. powierzchni wystawienniczej, z możliwością podziału tej przestrzeni w zależności od potrzeb klienta, jak również umożliwiającej równoległą organizację więcej niż jednego projektu. Wysokość hal – 14,5 m – pozwala na oryginalną, wielopiętrową zabudowę stoisk. Hale wyposażone są w system kanałów medialnych (instalacja wodna, sanitarna, elektroenergetyczna i internetowa), co umożliwia bezkolizyjne i estetyczne zasilenie stoisk w niezbędne media.
12 tys. m kw. powierzchni wystawienniczej zamkniętej nie wyczerpują możliwości ekspozycyjnych AMBEREXPO. W sytuacjach tego wymagających powierzchnię tę można powiększyć o kolejne 10 tys. m kw., a nawet i 20 tys. m kw. terenów pozostających w bezpośrednim sąsiedztwie AMBEREXPO i Stadionu Energa, wykorzystując je pod zabudowę np. hal o konstrukcji namiotowej. Również pula 450 własnych miejsc parkingowych może zostać powiększona o parking Stadionu Energa oferujący 2 500 miejsc.

W obliczu światowych tendencji do łączenia wydarzeń wystawienniczych z projektami o charakterze kongresowym czy konferencyjnym niezwykle korzystnie oceniana jest możliwość równoległej organizacji tego typu przedsięwzięć. AMBEREXPO stwarza ją dzięki trzem salom konferencyjnym (z możliwością zmiennej konfiguracji) oferującym łącznie 1100 miejsc wraz z pełnym multimedialnym wyposażeniem. Przed salami znajduje się lobby z recepcją, umożliwiające organizację bankietów czy cateringu. AMBEREXPO dysponuje sześcioma, o wysokim standardzie wyposażenia, pokojami VIP, umożliwiającymi organizację kameralnych spotkań biznesowych.

Czy w dobie postępującej cyfryzacji spotkania „face to face” są zagrożone? Czy obawiacie się, że videokonferencje i możliwości Internetu wyprą tradycyjną formę spotkań z klientami? A może to raczej szansa na rozwój oferty?
Oczywiście w naszej działalności musimy uwzględniać współczesne trendy i… jak najbardziej je wykorzystywać. Zarówno w realizacji naszych projektów, jak i podejmując próbę aktywnego włączenia się w te sfery współczesnego życia. Nie obawiamy się natomiast by Internet, czy Social Media wyparły dążenie do bezpośredniego spotkania się kontrahentów, handlowców, kooperantów i osób reprezentujących różne obszary współpracy. Nasza misja stworzona przez pracowników spółki brzmi: „Organizujemy najlepsze na świecie spotkania. Na żywo.” Ta forma kontaktu ciągle jest bezkonkurencyjna. W obecnie zakończonej 13. edycji Międzynarodowych Kolejowych TRAKO wzięło udział ponad 600 wystawców z 30 krajów. Odwiedziło nas kilkanaście tysięcy specjalistów z branży kolejowej i tramwajowej, a także kilka tysięcy zwiedzających spoza branży. Ci wszyscy ludzie potwierdzają najlepiej, jaką wartość ma możliwość bezpośredniego spotkania się.

Organizujecie Państwo ogromne przedsięwzięcia. Jednym z nich jest wspomniane TRAKO – największe i najbardziej prestiżowe w Polsce oraz drugie w Europie spotkanie branży transportu szynowego. Czy może Pan przybliżyć czytelnikom tę imprezę? Jakie stoją przed Wami wyzwania przy organizacji tego wydarzenia?
30 tys. m kw. powierzchni wystawienniczej, 1 000 metrów torów do ekspozycji taboru oraz maszyn i urządzeń torowych, wspomnianych już ponad 600 wystawców z 30 krajów – to wizytówka 13. edycji Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2019. Organizujemy je wraz z Grupą PKP, a partnerami są tacy gracze jak: Bombardier, Knorr-Bremse, Medcom, Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA oraz TRACK TEC. Targi TRAKO są miejscem spotkań firm z branży kolejowej i tramwajowej: organizatorów i przewoźników, dostawców technologii, producentów, dystrybutorów, przedstawicieli władz państwowych i samorządowych, ekspertów, inżynierów, inwestorów, pasjonatów kolei. To również platforma dyskusji, wymiany doświadczeń i poszukiwania innowacyjnych rozwiązań. Podczas ponad 40 wydarzeń programowych: debat, seminariów i konferencji w międzynarodowym gronie poruszano najbardziej aktualne, priorytetowe dla branży tematy. Uczestnicy targów, w tym pawilony narodowe: Austrii, Czech, Wielkiej Brytanii, niemieckich landów: Berlina i Brandenburgii, Saksonii, Badenii-Wirtembergii to zarówno firmy o zasięgu globalnym, jak i czołówka największych polskich firm.

Niezwykle atrakcyjnie przedstawiała się także ekspozycja zewnętrzna taboru kolejowego prezentowana na torach przy AMBEREXPO. To tramwaje firm Stadler, PESA i Modertrans czy prawdziwa „perełka” dla znawców – jeden z najstarszych składów tramwajowych w kraju: historyczny wagon silnikowy z Bergische Stahlindustrie z wagonem Carl Weyer. Ekspozycja plenerowa to także lokomotywy wraz z wagonami PKP Intercity, PESA, Bombardier Transportation, NEWAG, PKP Cargo, PLASSER czy Stadler oraz liczne maszyny torowe.

Pragnę zwrócić również uwagę na zorganizowany podczas targów Dzień Edukacji i Kariery, którego celem było stworzenie możliwości bezpośredniej wymiany informacji oraz wzajemnych oczekiwań pracodawców i pracobiorców, także w perspektywie wyboru kierunku studiów oraz możliwość zapoznania się z ofertami pracy, staży i praktyk.

Największe wyzwanie? Stworzenie jak najlepszych warunków dla wystawców, w tym możliwość odpowiedzenia na ich oczekiwania pod kątem wielkości powierzchni wystawienniczej. Stąd w naszych planach rozwojowych ten właśnie element odgrywa szczególną rolę.

Jakie są inne kluczowe, wyjątkowe lub niestandardowe wydarzenia, które organizujecie w swojej przestrzeni?
Jest wśród nich kilkanaście własnych tytułów targowych – między innymi takie specjalistyczne imprezy jak Międzynarodowe Targi Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich AMBERIF oraz targi AMBERMART, BAŁTYCKIE TARGI MILITARNE wraz z Konferencją Naukową Techniczną NATCON, targi POLFISH czy FIT Festival. To również prestiżowe kongresy i konferencje jak NATO-wska konferencja MAST, Smart Metropolia, Konferencja Infoshare czy Forum Transportu Intermodalnego. Z kolei Wielką Fabrykę Elfów i Świętego Mikołaja odwiedzają tysiące dzieci wraz z rodzicami, a ponad 4,5 tys. uczestników AMBEREXPO PÓŁMARATON GDAŃSK mija linię mety w jednej z hal wystawienniczych AMBEREXPO. No i nie można zapomnieć, choć to już nie w naszych murach, a w sercu Gdańska,że jesteśmy organizatorem największej w Polsce i jednej z największych w Europie imprez plenerowych – Jarmarku św. Dominika, a także, choć mniejszego, Jarmarku Bożonarodzeniowego.

Najbliższe plany?
Konsekwentne budowanie marki cyklicznych projektów wystawienniczo-targowych realizowanych w AMBEREXPO oraz na zewnątrz i wprowadzanie nowych projektów do kalendarza MTG SA, budowanych na wartościach określających strategię miasta Gdańska oraz Pomorza. Współtworzenie z interesariuszami bogatej i kompleksowej oferty, związanej z przemysłem czasu wolnego, powiązanej z aktywizacją dzielnicy Letnica – Letnica 0,3. oraz budowa wizerunku Gdańska i Pomorskiego, jako przyjaznej platformy dla krajowych i międzynarodowych uczestników rynku konferencyjno-kongresowego. Aby zrealizować te cele podejmujemy program inwestycyjny – budowę wielofunkcyjnej hali o powierzchni 3 700 m kw. oraz kolejnych obiektów usługowych.

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko.

Andrzej Bojanowski – Absolwent Uniwersytetu Gdańskiego, Wydział Zarządzania. W latach 1995-2002 pracownik Sopot Banku S.A., Powszechnego Banku Gospodarczego S.A., Banku Pekao S.A. – od aplikanta po dyrektora Oddziału, w latach 2002-2006 – Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A., Dyrektor Ekonomiczno-Finansowy, v-ce prezes Zarządu odpowiedzialny za finanse i m.in. zarządzanie dużymi projektami inwestycyjnymi, w tym DCT Gdańsk. W latach 2007- 2017 – Urząd Miejski w Gdańsku, Skarbnik Miasta, z-ca Prezydenta ds. Polityki Gospodarczej. M.in. odpowiedzialny za inżynierię finansową Wieloletniego Planu Inwestycyjnego oraz szef Sztabu Operacyjnego turnieju EURO 2012 W latach 2017-2018 Prezes Zarządu Arena Gdańsk Sp. z o.o. Od 2018 r. – Prezes Zarządu Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A. Żonaty, ojciec trzech córek. Pasjonat piłki ręcznej, którą uprawiał 17 lat.

Wersja ONLINE.