Logo

Marketing MIX

Mamy ważną rolę do odegrania | Justyna Rymkiewicz, Procter & Gamble

O wprowadzeniu na polski rynek butelki szamponu wykonanej z plastikowych odpadów, akcji sprzątania linii brzegowych polskich rzek, jezior i Bałtyku oraz innych aktywnościach na polu zrównoważonego rozwoju rozmawiamy z Justyną Rymkiewicz, Corporate Communications Manager w Procter & Gamble. 

Wprowadziliście na polski rynek szampon w butelce wykonanej w 20 proc. z plastiku zebranego na oceanicznych plażach. Jak narodził się pomysł na tę akcję?

Justyna Rymkiewicz, Corporate Communications Manager, Procter & Gamble: Ponowne wykorzystanie odpadów z tworzyw sztucznych stanowi jedno z większych wyzwań w obszarze zrównoważonego rozwoju. O skali problemu świadczą dane z raportu Ellen MacArthur Foundation, które mówią, że każdego roku do oceanów trafia około 8 milionów ton plastikowych odpadów, a taki stan rzeczy nie pozostaje obojętny dla środowiska naturalnego. Zapobieganie przedostawaniu się odpadów plastikowych do oceanów jest jednym z priorytetów Procter & Gamble. Połączyliśmy więc siły z naszymi partnerami z organizacji pozarządowych i ekspertami z dziedziny recyklingu. Wspólnie opracowaliśmy unikalny łańcuch dostaw, wykorzystujący odpady zalegające na plażach i przekształciliśmy je w jednego z najbardziej popularnych produktów z naszego portfolio – szamponu Head & Shoulders.

Akcja sprzątania plaży

Realizacja takiego projektu to nie lada wyzwanie. Butelka powstała dzięki pracy tysiąca wolontariuszy i setek organizacji. Jak wyglądało w praktyce realizowanie tego projektu? Jak wyglądał cały proces, kto był w niego zaangażowany?

Aby wprowadzić na rynek nowe opakowanie szamponu, skorzystaliśmy z wiedzy i doświadczenia ekspertów w dziedzinie recyklingu, Terracycle i SUEZ oraz wielu organizacji pozarządowych. Ogromną rolę odgrywali tu wolontariusze – także wolontariusze P&G. To oni, we współpracy z NGO, których w całym procesie była ponad setka, zbierali odpady plastikowe z plaż. Następnie, były one odpowiednio przygotowywane do dalszej obróbki, czyli procesu przetwarzania zebranego tworzywa sztucznego w nadający się do dalszego recyklingu granulat, z którego miała powstać butelka Head & Shoulders. Obecnie już więcej niż milion opakowań Head & Shoulders trafiło na ponad dwadzieścia rynków na świecie. W Polsce produkty z tej serii oferowane są w sklepach sieci Carrefour na terenie całego kraju.

Wspólnie z siecią Carrefour oraz Fundacją Nasza Ziemia, angażujecie konsumentów do włączenia się w akcje sprzątania linii brzegowych polskich rzek, jezior i Bałtyku. Na czym będą polegać/polegają te działania?

Wprowadzeniu na rynek szamponu Head & Shoulders w opakowaniu z plastiku zbieranego na plażach towarzyszą działania, które realizowane są wspólnie z Fundacją „Nasza Ziemia” i Carrefour. Mają one na celu podniesienie świadomości konsumentów w zakresie recyklingu plastikowych odpadów. Działania te rozpoczęliśmy akcją zbierania odpadów na warszawskim brzegu Wisły. Zaangażowaliśmy do tego naszych pracowników i dzieci z okolicy naszego biura na warszawskim Targówku. Nasza ambicja jest jednak dużo większa: wspólnie z Fundacją „Nasza Ziemia” planujemy posprzątać linie brzegowe polskich rzek, jezior i Bałtyku.

Akcja sprzątania plaży

Ogłosiliście własne cele zrównoważonego rozwoju pod nazwą Ambicja 2030. Jakie działania proekologiczne podejmujecie w ramach tego programu?

Realizując nasze cele zrównoważonego rozwoju, które nazwaliśmy „Ambicja 2030” koncentrujemy się na czterech głównych obszarach: naszych markach, łańcuchu dostaw, społeczeństwie i własnych pracownikach. Codziennie służymy pięciu miliardom konsumentom na świecie, dlatego też wiele z naszych działań skupia się na tym jak wykorzystać innowacje i siłę naszych wiodących marek jak Ariel, Pampers, Gillette, Pantene czy Head & Shoulders, żeby angażować i inspirować konsumentów do odpowiedzialnej konsumpcji. Chcemy, aby 100 proc. opakowań naszych marek nadawało się do recyklingu. Dzięki rozwiązaniom, które oferujemy konsumentom chcemy zachęcić ich do wprowadzenia odpowiedzialnych nawyków i skłonić do wyborów, które będą miały pozytywny wpływ na środowisko. Na przykład innowacyjne formuły w naszych produktach do prania, umożliwiają skuteczne pranie w 20-30 stopniach, dzięki temu przyczyniamy się do mniejszego śladu węglowego. Poprzez wprowadzenie szamponu Head & Shoulders w opakowaniu z recycklingu zwracamy uwagę na problem zanieczyszczenia oceanów plastikowymi odpadami i konieczności wprowadzania rozwiązań w oparciu o zasady gospodarki o obiegu zamkniętym. Dlatego jednym z naszych priorytetów jest to, aby żadne z naszych opakowań nie trafiło do oceanów. Ponieważ w kwestiach tak niezwykle ważnych nie sposób jest wygrać w pojedynkę, nawiązujemy różnego rodzaju relacje partnerskie z innymi podmiotami, aby przyspieszyć wdrożenie tych rozwiązań.    

Jak oceniacie świadomość konsumentów na temat recyklingu?

Konsumenci są coraz bardziej świadomi tematów związanych z recyklingiem, a co za tym idzie konieczności właściwego segregowania odpadów. Coraz więcej konsumentów oczekuje od firm produktów, działań i rozwiązań, które mają pozytywny wpływ na środowisko naturalne. Jest jednak jeszcze wiele do zrobienia w tej kwestii, dlatego tak ważne jest współdziałanie firm, branży, detalistów, organizacji samorządowych z konsumentami, aby ten stan rzeczy znacząco poprawić.

Czy tą akcją chcecie również dać znak konkurencji, innym  globalnym graczom, że to już czas zmian? Że jeśli chcemy przetrwać należy wziąć się do pracy „tu i teraz”? I że globalne marki powinny czuć się odpowiedzialne za wpływ, jaki ich działalność ma na otoczenie?

W Procter & Gamble wierzymy w wykorzystanie zasobów i tworzenie innowacyjnego łańcucha dostaw opartego na założeniach gospodarki cyrkularnej. Mamy nadzieję, że dzięki naszym kampaniom, takim jak ta realizowana właśnie dla Head & Shoulders, najpopularniejszej marki szamponu do włosów na świecie i w Polsce, zainspirujemy nie tylko konsumentów do podejmowania odpowiedzialnych wyborów w życiu codziennym, ale również innych globalnych graczy do wdrażania podobnego modelu biznesowego. Patrząc poprzez pryzmat możliwości, jakie daje globalna skala prowadzenia biznesu każda, nawet najmniejsza zmiana nabiera znaczenia.
 

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko