Logo

Marketing MIX

Reklama w motoryzacji kiedyś, a dziś

Intensywnie zmieniające się otoczenie rynkowe i postęp techniczny stawia przed specjalistami od marketingu nie lada wyzwanie. Szczególnie z branży motoryzacyjnej, w której marketing ewoluuje z prędkością światła.

Odkąd czteroślady pojawiły się na w naszej historii, zawsze były postrzegane jako dobra luksusowe. Z tą różnicą, że kiedyś reklamowanie ich było znacznie tańsze i prostsze. Reklama aut przeszła długą drogę od pierwszej, czarno-białej fotografii w gazecie w 1898 roku, poprzez kolorowe ilustracje w stylu art deco z lat 20., na których szczęśliwe panie w futrach ściskały eleganckich dżentelmenów, po śmiałe, odważne, kolorowe reklamy lat 60. i wreszcie krzykliwe i jaskrawe reklamy lat 80. Począwszy natomiast od lat 90. reklama motoryzacyjna wzbogacana jest muzyką i dialogami, żeby dojść do momentu, w którym jesteśmy teraz – kiedy sensualne przekazy naszpikowane podprogowymi przekazami sterują naszymi głowami zupełnie bez naszej wiedzy. Reklamy samochodów intrygują, kuszą, inspirują i coraz częściej zaskakują. Teraz reklama w motoryzacji pełni niezmiernie ważną funkcję, gdyż jest istotnym medium w procesie sprzedaży XXI wieku.

Content marketing w motoryzacji
Dziś marketerzy mają nie lada wyzwanie. Ludzie jako konsumenci stają się coraz bardziej wymagający i zainteresowani nowoczesną technologią. Marki samochodowe wręcz prześcigają się w pomysłach, które mają przyciągnąć nowego klienta, a także sprawić by dotychczasowy został lojalny danej marce. Większość firm w Polsce w najbliższym czasie planuje dalsze zwiększanie budżetu na marketing, a żadna szanująca się marka nie może pozwolić sobie na to, żeby nie być widoczną na rynku. Nakłady na reklamę samochodową z dekady na dekadę będą więc wzrastać.

Content marketing motoryzacyjny naszych czasów to skomplikowana maszyna zbudowana na całych strategiach marketingowych i bardzo jasno wytyczonych celach, którymi niejednokrotnie jest wzmocnienie wizerunku danej marki, stworzenie silnej i lojalnej grupy docelowej, efektywna promocja i w końcu duża, wielocyfrowa sprzedaż. Skuteczna reklama aut powinna opierać się na modelu AIDA, na który trzeba spojrzeć przez nakładkę wymagającego, dobrze poinformowanego konsumenta.

Attention – reklama ma przykuwać uwagę, ale już nie tylko obrazem, ale też dźwiękiem, a jesteśmy o krok od tego, żeby robiła to również zapachem.
Interest – reklama ma wzbudzać zainteresowanie, szczególnie w świecie, w którym konkurencja nie śpi, w którym w jednym bloku reklamowym pojawiają się spoty różnych marek. Wyróżnij się albo zgiń.
Desire – reklama ma wzbudzić pożądanie, być zmysłowa, kusząca, ale pokazująca, że reklamowany produkt jest łatwo dostępny. Powinna też budzić potrzeby, które tu i teraz musza być zaspokojone. Dzisiejsi konsumenci nie lubią i nie potrafią czekać.
Action – reklama ma nas poprowadzić w prosty sposób do zakupu, otwierając wszystkie furtki jednym kluczem, który jest podany jak na tacy w postaci wszystkich niezbędnych informacji.

Skrót AIDA świetnie można rozwinąć również w słowa przedstawiające jaki produkt kreuje w tych czasach marketing motoryzacyjny. Pojazdy, jakich oczekujemy powinni być przede wszystkim: A – atrakcyjne, I – innowacyjne, D – designerskie, A – agresywne.

Dla kobiet czy dla mężczyzn?
Zgodnie ze statystykami CEPiK do końca 2018 roku łącznie zostało wydanych 20,5 mln praw jazy kategorii B, z czego aż 40% otrzymały kobiety. Te dane mogłyby wskazywać na to, że odbiorcą reklamy motoryzacyjnej powinny być kobiety dokładnie w takim procencie, a de facto sprawa ma się zupełnie inaczej. Decyzje zakupowe dotyczące aut podejmuje przede wszystkim płeć męska, tak jak i mężczyźni głównie interesują się motoryzacją i wszystkimi tematami, które są z tym związane. Również w branży motoryzacyjnej prym nadal wiodą panowie, tym samym jasnym jest fakt, że grupa docelowa dla content marketingu to nadal przede wszystkim faceci.

Proces zakupowy XXI wieku
Sposób w jaki kupujemy samochody bardzo mocno się zmienił. Kiedyś niezastąpiony sprzedawca służył fachową wiedzą i pomocą, a zainteresowany zakupem chłonął te informacje jak gąbka. Dziś przymierzając się do zakupu przyszły konsument robi szeroki research w sieci zgłębiając nie tylko informacje czysto techniczne, ale także opinie i komentarze innych użytkowników, którzy dokonali już zakupu. Dodatkowo, dociera do raportów, statystyk oraz poradników i wyposażony w całą tą wiedzę wybiera się do sprzedawcy wyłącznie w celu finalizacji transakcji. Dlatego na content marketingu w motoryzacji spoczywa w tych czasach tak ogromna odpowiedzialność. Dobrze zaplanowana i wycelowana reklama przygotowana w wielu różnych kanałach komunikacji ma na celu dogłębną edukację konsumenta i przygotowanie go do podjęcia tej finalnej decyzji zakupowej.

Gabriela Niewiadomska – Współwłaściciel prężnie działającej agencji reklamowej, dyrektor sprzedaży, lider zespołu, zaangażowany manager, który z pasją osiąga kolejno wyznaczone sobie cele. Posiada ponad 16-letnie doświadczenie na rynku B2B, działa z pasją na rzecz szeroko pojętej sprzedaży, opartej na prawdziwych wartościach i ludziach. Buduje zespoły w oparciu o motywację oraz procesy sprzedażowe poprzez integrację strategii i działań operacyjnych. Podejmuje odważne, ale przemyślane decyzje, czego nauczyła się w górach wysokich – uprawiając ryzykowany sport jakim jest alpinizm.