Logo

Marketing MIX

Zróbmy to razem! | Agnieszka Kotlińska, Kaufland Polska

Z Agnieszką Kotlińską, ekspertką ds. CSR w sieci Kaufland Polska, rozmawiamy o realizacji strategii CSR, ochronie środowiska, redukcji plastiku, produkcji ekoodzieży i innych inicjatywach proekologicznych.

Kwestia ochrony środowiska jest coraz bardziej widoczna w działaniach wielkich marek. Jak w ten ekotrend wpisuje się sieć Kaufland?

Jako sieć handlowa zaangażowana społecznie realizujemy strategię CSR „Zróbmy to razem”, której istotnym elementem jest wprowadzanie rozwiązań proekologicznych. Ważnym filarem tej strategii jest program redukcji plastiku „REset Plastic”. W ramach programu wycofaliśmy ze sprzedaży jednorazowe torebki plastikowe, zaoferowaliśmy klientom możliwość pakowania produktów do ich opakowań własnych, wprowadziliśmy wielorazowe woreczki na owoce i warzywa czy też postawiliśmy na wykorzystanie w logistyce skrzynek wielorazowego użytku EPS. Kładziemy także duży nacisk na wykorzystanie recyklatu, czyli przetworzonego plastiku z butelek PET, podczas produkcji butelek i opakowań marek własnych. W ramach strategii „REset Plastic” Kaufland zobowiązał się do 2025 r. zredukować zużycie plastiku o co najmniej 20% oraz w przypadku marek własnych zastosować opakowania, które w 100% nadają się do recyclingu.

Jak te działania przekładają się na realną korzyść dla środowiska?

Szacujemy, że samo wycofanie torebek jednorazowych pozwoli zmniejszyć zużycie plastiku o ponad 1000 ton rocznie. Z kolei tylko dzięki wprowadzeniu do sprzedaży oleju słonecznikowego marki K-Classic, którego butelka powstała w 50% z recyklatu, możemy oszczędzić nawet 84 tony plastiku rocznie. Surowiec ten znajduje również zastosowanie w produktach z naszej nowej kolekcji odzieży sportowej Newletics, której jakość nie odbiega w żaden sposób od jakości tego typu odzieży produkowanej w tradycyjny sposób. Ważną zmianą było również wprowadzenie wielorazowych i w pełni przetwarzalnych zielonych skrzynek dostawczych. Szacujemy, że od momentu wprowadzenia tych skrzynek, czyli od 2015 roku, zostały one wykorzystane ponad 60 milionów razy, a wprowadzenie tego rozwiązania pozwoliło zaoszczędzić ok. 7 tysięcy ton kartonu i 6 tysięcy ton jednorazowych opakowań plastikowych oraz znacząco ograniczyć emisję dwutlenku węgla.

Wielorazowe woreczki pomagają istotnie ograniczyć zużycie plastiku.

Jak na te działania reagują klienci?

Możemy śmiało powiedzieć, że świadomość ekologiczna naszych klientów jest na bardzo wysokim poziomie – kolejne proekologiczne inicjatywy i rozwiązania spotykają się z ich dużą aprobatą i zainteresowaniem. Przykładem tego są wprowadzone przez nas woreczki wielokrotnego użytku na owoce i warzywa, których sprzedaż przerosła nasze oczekiwania. Ta pozornie niewielka zmiana przekłada się na istotne efekty – używanie woreczków zamiast cienkich, jednorazowych torebek foliowych pozwala zredukować zużycieplastiku nawet o 450 ton w skali roku. Kolejnym rozwiązaniem, z którego chętnie korzystają nasi klienci, jest możliwość pakowania produktów ze stoisk z obsługą do własnych opakowań. To dowód na to, że hasło „Zróbmy to razem” to nie pusty slogan – zaangażowanie naszych klientów w działania proekologiczne pozwala osiągnąć tak imponujące wyniki w walce z plastikiem.

Czy oprócz redukcji plastiku Kaufland planuje rozszerzenie działań w obszarze inicjatyw proekologicznych?

Działania na rzecz ochrony środowiska mają dla naszej sieci ogromne znaczenie, dlatego cały czas rozważamy, testujemy i wdrażamy kolejne proekologiczne rozwiązania. Dbamy również o edukację najmłodszych w zakresie ochrony środowiska, realizując projekt „Eko od dziecka” – czyli cykl warsztatów prowadzonych w przedszkolach przez wolontariuszy – pracowników Kaufland. Sukcesywnie wprowadzamy w naszych marketach technologię odzysku ciepła odpadowego, dzięki której ogrzewamy nasze sklepy bez zużycia zasobów naturalnych, takich jak olej, gaz czy drewno.

Rozmawiała Magdalena Wilczak

 Agnieszka Kotlińska – Ekspert ds. CSR w sieci Kaufland Polska. Do jej zadań należy wdrażanie międzynarodowej strategii CSR Kaufland „Zróbmy to razem”, obejmującej m.in. działania związane z realizacją priorytetów CSR, jakimi są: zdrowie, zdrowe odżywianie, ojczyzna i ochrona środowiska. Aktualnie koordynuje także prace mające na celu stworzenie pierwszego pozafinansowego raportu zgodnego ze standardami GRI, przedstawiającego zrealizowane działania i kierunki rozwoju sieci w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu.

 

Wywiad ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.