Logo

Event MIX

Ekologia – ważny element edukacji. Jak robić to skutecznie?

W ostatnim czasie bardzo często słyszymy hasła zwracające uwagę na temat ochrony środowiska i problemów ekologicznych. Duże marki wprowadzają rozwiązania mające na celu np. ograniczanie wykorzystywania plastiku. Prawo wymusza na nas segregację śmieci i surowo karze za niestosowanie się do zaleceń.

Coraz częściej myślimy o tym, czy kupowana odzież jest ekologiczna, a jej wytworzenie nie niszczy środowiska, oceniamy atrakcyjność restauracji po tym, czy ma wielorazowe słomki. Bycie eko stało się modą, ale przede wszystkim świadomym wyborem. Bycie eko, życie według zasad zero waste jest jednak prawdziwym wyzwaniem. Wyzwaniem dla nas dorosłych. Wiąże się to ze zmianą nawyków, które wypracowaliśmy sobie przez lata. Z dziećmi jest inaczej. Wydawałoby się, że prościej. My dorośli mamy tę niezwykłą moc wychowywania, edukowania. To, jak będzie wyglądał nasz świat (świat naszych dzieci) jest w naszych rękach. To my jesteśmy dla nich wzorem do naśladowania, to my mówimy im co jest ważne w życiu. My uczymy wrażliwości. Więc jeżeli chcemy, żeby nasze dzieci, czy wnuki wiedziały czym są pory roku i jak pachnie łąka musimy zrozumieć, że jesteśmy za to odpowiedzialni. Całe szczęście jesteśmy coraz bardziej…

fot. Oligo.

– Z takim założeniem, że odpowiedzialność za planetę i przyszłość naszych dzieci jest w naszych rękach pracujemy każdego dnia. Na wielu płaszczyznach – mówi Piotr Gołębiowski, Oligo kontynuując – od usług jakie świadczymy – czyli wydarzeń dla dzieci, które organizujemy po codzienność, nawet tę biurową. Ekologia jest jednym z kluczowych tematów naszych animacji, warsztatów czy częścią dużych eventów dla dzieci. Firmy coraz częściej sięgają po ten koncept organizując wydarzenia skierowane do dzieci pracowników. Uczymy prawidłowych postaw względem ekologii przez zabawę. A tak najłatwiej dotrzeć do dzieci.

W Oligo staramy się pracować z wykorzystaniem naturalnych surowców. Paradoksalnie zabawa z papierem, drewnem, czy tkaninami naturalnymi może być interesująca. Dbamy o to, by przedmioty typu kleje, flamastry, kredki były przyjazne środowisku. A to dopiero początek.

fot. Oligo.

Razem z naszymi partnerami czy klientami organizujemy dedykowane wydarzenia np. festyny na Dzień Ziemi. Realizujemy warsztaty w szkołach i przedszkolach, w trakcie których poruszamy tematy cyklu życia śmieci, czy roli pszczół w ekosystemie itp. Robimy to w różny sposób m.in. organizując warsztaty twórcze, podczas których dzieci tworzą różne przedmioty codziennego użytku z wykorzystaniem przedmiotów pochodzących z recyklingu. W ramach zajęć plastycznych tworzymy maski z masy papierowej, dekoracje sznurkowe itp. W ofercie zajęć ruchowych mamy kolorową segregację w formie zabawy z chustą animacyjną. Tworzymy też gry planszowe lub kolorowanki, w których dzieci dowiadują się skąd się bierze woda i jak ją oszczędzać. Duże wydarzenia np. terenowe to świetna okazja by zaaranżować eko-wioskę, w której dzieci dowiadują się czym są odnawialne źródła energii, kto zamieszkuje las, jak uprawiać własny ogródek, po co oszczędzamy prąd.

fot. Animatria.

W ramach takich wydarzeń dzieci budują ekologiczne domy, przygotowują pokazy mody z ubrań, które powstały z materiałów wtórnych. Nie byłoby ekologicznych wydarzeń bez zabaw, które dla nas dorosłych są poniekąd powrotem do przeszłości. Ekologia to także dbałość o zdrowie. Dlatego ruch jest ważnym elementem naszych scenariuszy. Przeprowadzamy np. wyścigi w kartonowych butach, turlanie papierowej piłki do celu, tworzenie budowli z pudełek na czas, grę w kapsle, strącanie wieży z puszek papierową piłką, zabawa w kręgle z wykorzystaniem butelek po napojach wypełnionych piaskiem itp. W świecie nowych technologii, w którym przyszło nam dzisiaj żyć, tego typu zajęcia stają się czymś zupełnie zaskakującym dla dzieci i na długo pozostają w ich pamięci – podsumowuje Piotr Gołębiowski, Oligo – kreatywne animacje dla dzieci.

fot. Animatria.

– Imprezy o tematyce ekologicznej od kilku lat nie tracą na popularności. Animatria niejednokrotnie aranżowała takie atrakcje dla dzieci i dorosłych – zarówno podczas pikników, jak i imprez korporacyjnych. Zwiększanie świadomości, dotyczącej ochrony naszej planety przed skutkami działalności człowieka, poprzez warsztaty czy ciekawe formy spędzania czasu to strzał w dziesiątkę. Łączymy przyjemne z pożytecznym. Przekazujemy wiedzę, a jednocześnie – bez względu na wiek – wychodzimy z eventu z ciekawym gadżetem, który zaistnieje w naszej najbliższej przestrzeni.

Lasy w słoiku, warsztaty ogrodnicze, rowerowe koktajle, a także tworzenie domków dla ptaków i owadów oraz ekologiczne kosmetyki – to tylko niektóre z atrakcji, które możemy zaproponować klientowi. Obok eko-atrakcji bardzo dobrze prezentują się także wszystkie stanowiska promujące zdrowy tryb życia i ruch. W naszej opinii idea eko eventów powinna być jednak postrzegana jeszcze szerzej – jeśli przekazujemy już cenną eko-wiedzę – zadbajmy o zaplecze. Nie jesteśmy w stanie wyeliminować plastiku czy zużycia energii elektrycznej w całości, ale warto je ograniczać.

Malowanie na folii możemy zamienić w malowanie na dużej płachcie materiału, robienie latawców na materiały eko lub te z drugiej ręki, które w przeciwnym razie wylądowałyby na śmietniku. Możemy śmiało stwierdzić, że obiema rękoma podpisujemy się pod aprobatą wzrostu popularności eko wydarzeń, tym bardziej, że złożoność tematu pozwala na stworzenie naprawdę ciekawych programów animacji – zarówno dla dzieci, jak i dorosłych – mówi Arlena Zarzycka, Animatria.

fot. Ukoo.

Renta Szostak z UKOO Poland, wielokrotnie wynajmowała swoje namioty stretch na eventy w plenerze, które z założenia miały mieć charakter ekologiczny, to znaczy odbywać się blisko natury i pozostawić ją po imprezie w stanie nienaruszonym. – Namioty stretch z jednej strony są w stanie pod jednym dachem osłonić powierzchnie setek, a nawet tysięcy metrów kwadratowych, z drugiej ich konstrukcja nie wymaga ciężkiego sprzętu, a sposób instalacji nie pozostawia nawet najmniejszego śladu ich obecności.

Minimalistyczna architektura, perłowoszara lub piaskowa kolorystyka nie konkuruje z otoczeniem, idealnie się w nie wtapiając. Dodatkowo czasza namiotu pokryta wewnątrz dzianiną, tłumi dźwięki muzyki i dobrej zabawy. Znakomitym przykładem ubiegłorocznej imprezy, która zarówno pod względem miejsca, charakteru, a także tematyki nawiązywała do ekologii było wydarzenie plenerowe zorganizowane przez agencję Cafe PR dla jednego z największych światowych banków, na którą to zostaliśmy zaproszeni jako podwykonawcy. Naszym zadaniem było przygotowanie wioski namiotowej na polanach leśnych sąsiadujących z krakowskim Zoo pod którymi odbywały się rozmaite eko aktywności.

fot. Ukoo.

Pracownicy firmy wraz ze swoimi rodzinami bawili się pod hasłem „Zero waste“. Wybór miejsca, atrakcji, licznych warsztatów edukacyjnych miał na celu przybliżyć i pokazać styl życia, który zakłada maksymalne zmniejszenie „produkcji” odpadów. Podczas wspólnej zabawy zamieniano np. stare banery reklamowe na nowe torby na zakupy. Z licznych drewnianych czy korkowych odpadów powstawały cudne zabawki, przeczytane gazety stawały sie elementami biżuterii lub przedmiotami codziennego użytku. Wszystko począwszy od dekoracji, po jedzenie i sposób jego podania jak i cały plan najrozmaitszych warsztatów i aktywności podporządkowany był ekologii.

Patrzyliśmy na to, ile radości mieli uczestnicząc w przygotowanych dla nich zadaniach. Widocznym było również, że hasło eventu „Zero waste“ to nie tylko nośnik dobrej zabawy, ale przede wszystkim czynnik edukacyjny i podnoszący świadomość ekologiczną – podsumowuje Renta Szostak, UKOO Poland.

Jak pokazują powyższe przykłady, można być blisko natury zupełnie w nią nie ingerując, a przy okazji różnego rodzaju wydarzeń edukować dzieci i dorosłych. Musimy wszyscy zająć się naszym domem, naszą Matką Ziemią i nie zaczynajmy tego od jutra, zacznijmy już dziś!

Magdalena Wilczak

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.