Logo

Marketing MIX

Digital marketing w 2020 roku okiem Havas Media Group

  • Jeśli nawet ktoś przed pandemią się zastanawiał, czy warto i po co mu jest e-commerce, to po wydarzeniach minionego roku nikt już nie ma wątpliwości. 
  • Marketerzy będą musieli się nauczyć liczyć wpływ digitalu na sprzedaż.
  • Użytkownicy internetu są coraz bardziej świadomi faktu, że marki zbierają dane, analizują je i wykorzystują na swoje potrzeby

O trendach, najlepszych kampaniach, tym co przyniósł 2020 i czego możemy oczekiwać w Digital Marketingu po 2021 mówi Dominik Wałęga, Chief Digital Officer, Havas Media Group.

Trend roku w digital marketingu?

Zdecydowanie e-commerce. Jeśli nawet ktoś przed pandemią się zastanawiał, czy warto i po co mu jest e-commerce, to po wydarzeniach minionego roku nikt już nie ma wątpliwości. Masowe zakupy przez internet spowodowały, że obecnie wszyscy otwierają ten kanał sprzedaży. Ponadto, umocnienie się Allegro – wejście na giełdę i wystawienie na sprzedaż InPostu, a także zainteresowanie nim Amazona.

Wydarzenie roku?

Biorąc pod uwagę, że duża część naszego życia w 2020 r. przeniosła się do internetu, działo się tam bardzo dużo. Jeśli jednak miałbym coś wybrać to pewnie napisałbym o edukacji online. Niezależnie od tego czy ktoś chciał czy nie, cała Polska przeszłą na zdalną edukację. Warto pochwalić tutaj Google i Microsoft, które stanęły na wysokości zadania i oferowały za darmo swoje narzędzia do spotkań. Część nauczycieli używała Discorda, więc paradoksalnie gaming pomógł w edukacji. Trend podłapały sklepy rtv-agd. Szkoda, że więcej marek nie wykorzystało tej okazji.  

Najlepsza kampania/kampanie roku 2020?

Dla mnie #Hot16Challenge2. Choć trochę przyćmione i pewno zapomniane przez to co nas spotkało na początku roku. Ale skala odzewu (miliony obejrzeć, setki artystów), jakość wykonania, „ostry cień mgły”, czy PIORUN feat. DARIO. Warto wejść na YouTube i przypomnieć to sobie jeszcze raz.

Największa porażka/rozczarowanie?

Dzień Szpilek, akcja sieci sklepów Moliera2. Cała polska robiła sobie zdjęcia w szpilkach. Młodzi, starsi, kobiet i też mężczyźni. Ale ile osób wiedziało, że jest to akcja promująca sieć sklepów oraz ich akcję charytatywną?

Perspektywy rozwoju/trendy na 2021?

-> Od pewnego czasu wszyscy przygotowują się na świat post 3rd party cookie i to rok 2021 będzie tym, który powie: „sprawdzam, co macie”. Tu wielka rola marketerów, którzy muszą mieć już gotowe odpowiedzi.

-> Z pewnością dalszy rozwój e-commerce, ale łączony ze sprzedażą w tradycyjnych sieciach handlowych i szerokimi w rozumieniu digitalu ścieżkami komunikacji z konsumentem. Marketerzy będą musieli się nauczyć liczyć wpływ digitalu na sprzedaż.

-> Prywatność vs spam. Użytkownicy internetu są coraz bardziej świadomi faktu, że marki zbierają dane, analizują je i wykorzystują na swoje potrzeby. Coraz większa świadomość ludzi w tym zakresie sprawia, że nie chcą się na to godzić. Tu jednak pojawia się problem – ci sami użytkownicy złoszczą się kiedy widzą reklamy, które ich nie interesują.

 KL