Aktualności Unboxing, czyli kreatywna odpowiedź na kryzys | COOKIE PRINTERS

Unboxing, czyli kreatywna odpowiedź na kryzys | COOKIE PRINTERS

320
0

Jak w czasach kryzysu ma odnaleźć się firma, która clue swojej działalności opiera na eventach, imprezach plenerowych i koncertach? A do tego jest drukarnią? Słowem klucz okazała się być elastyczność. O tym, jak stawili czoła wyzwaniom i znaleźli swoją niszę na rynku mówią Robert Szymczak i Marcin Bogacki z COOKIE PRINTERS.

Tworzyliśmy firmę jako sprofilowaną i skoncentrowaną na wsparciu firm eventowych i festiwalowych drukarnię. Nagle stało się to, co się stało – pandemia. Branża, na której oparliśmy cały swój biznes, została jedną z pierwszych ofiar koronakryzysu. W jednej chwili nasi kluczowi klienci wstrzymali najważniejsze realizacje i sami walczyli o przetrwanie. Media zmierzały w kierunku komunikacji online. Stwierdziliśmy: „My też musimy!”. Mieliśmy świadomość, że festiwale i imprezy plenerowe zostaną zapewne wskrzeszone w ostatniej kolejności. Zdawaliśmy sobie również sprawę, że to będzie trudny czas. Jak pewnie w każdej działalności, zastanawialiśmy się co zrobić, jak to długo potrwa i jak się odnaleźć w nowej rzeczywistości. Z każdej strony docierały do nas sygnały, że branża event zwraca się ku imprezom online, ale gdzie tu jest miejsce dla drukarni?

Pomysł klucz

Rozwiązanie było genialne w swojej prostocie. Unboxing! To nasze słowo klucz oznaczające po prostu „odpakowywanie”.

Każdy z nas lubi dostawać prezenty. Powiem więcej! Każdy z nas lubi dostawać ładnie zapakowane prezenty, a nie ukrywajmy, że piękne opakowanie zawsze działa. Odpakowywanie wyzwala w nas pozytywne emocje. To otwieranie, rozwijanie, ta radość i niepohamowana ciekawość, co jest w środku. To uczucie, które każdy z nas zna i lubi. Musieliśmy jednak pójść nieco dalej i połączyć przyjemne z pożytecznym. Postanowiliśmy skoncentrować się na szeroko pojętym kreatywnym marketingu wysyłkowym. Szybko wytyczyliśmy grupę docelową i tu chyba nie ma zaskoczenia …. postawiliśmy na influencerów, youtuberów czy vlogerów czyli osoby, które są rozpoznawalne i „wpływowe” w świecie mediów społecznościowych. Influencerzy to twórcy internetowi o znacznym zasięgu, którzy koncentrują się na pewnej ustalonej tematyce. Poprzez media społecznościowe publikują recenzje produktów lub artykuły informacyjne w zamian za możliwość wypróbowania danego towaru lub bonus finansowy ze strony partnera. To osoby, które dzięki swojemu zasięgowi są w stanie oddziaływać na rzesze odbiorców, z którymi posiadają trwałe relacje. W ramach kampanii marketingowych na swoich kanałach potrafią umiejętnie wpływać na zachowania internautów.

Dwa kroki do przodu

Wiedzieliśmy, że nie możemy występować w tym całym procesie tylko jako drukarnia i wyłącznie jako producent opakowania. Oczywiście unboxing to punkt kulminacyjny całej akcji i do tej pory to było dla nas kluczowe, ale tym razem musimy iść krok dalej, (a nawet dwa). Nieocenionym wsparciem i brakującym ogniwem były dla nas relacje zbudowane z naszymi dotychczasowymi kontrahentami, bo to przecież agencje eventowe dysponowały kontaktami oraz sztabem kreatywnych osób spragnionych działania. My równolegle tworzyliśmy infrastrukturę produkcyjną, konfekcję i logistykę. Chcieliśmy jednak uczestniczyć w każdym etapie, od pomysłu aż po realizację. Planując wysyłki kreatywne należy rozważyć wiele aspektów. Należy dobrze przemyśleć plan działania na każdym z etapów, w zależności od celu i rodzaju projektu dobieramy kontekst. Określić jakie funkcje ma spełniać i czy jej zadaniem będzie wypromowanie nowego produktu znanej już marki, podtrzymanie dobrych relacji z klientem czy też wprowadzenie nowej marki do świadomości odbiorców.

Od pomysłu do realizacji

Tak też było w przypadku zlecenia dla marki CANAL+, organizatora akcji pod nazwą „Jesień z Kuchnią+Domo”. Kluczowy był tutaj dobór produktów pasujących i nawiązujących tematycznie do programów telewizyjnych oferowanych przez stację. Doszliśmy do wniosku, że w chłodne dni nie ma nic milszego, jak ciepły i mięciutki koc do otulenia przed telewizorem, a wraz z poduszką ozdobioną w jesiennymi motywami stanowić będzie idealne połaczenie. Dodatkowo, w myśl programów kulinarnych wprost ze stacji uzupełniliśmy paczkę o konfitury z czerwonej cebuli z tymiankiem, mąką orkiszową z płaskurką, a dla podkreślenia klimatu dodaliśmy ekologiczne świeczki o zapachu ciasta dyniowego i drzewa sandałowego. Nie mogliśmy zapomnieć o domowej mieszance herbacianej przygotowanej przez ekspertkę zero waste z +DOMO. A wszystko to oczywiście z delikatnym brandingiem w pojemnym koszu wraz z przewodnikiem i przepisami.

 

Pod koniec roku z ciekawym pomysłem zgłosiła się do nas agencja Rabbit Hole. Poprosili nas o przygotowanie ekskluzywnego opakowania na zestaw instrumentarium barmańskiego dla ambasadorów marki Finlandia® Vodka. Finalnie samo pudełko zostało wykonane z kaszerowanej tektury litej, zamykane na magnes i utrzymane w kolorystyce krainy lodu, jezior i nietkniętej natury. Każdy element zestawu miał swoje miejsce w wypełnieniu z pianki wyciętej modułem oscylacyjnym na ploterze. Ciekawym elementem był też przewodnik z nowymi trendami do którego nasza graficzka przygotowała ilustracje instrumentarium. Idealnie komponowały się z lodowym duchem Finlandii.

 

Trzeba pamiętać, że media społecznościowe bazują na pokazywaniu ekstremalnych emocji. Przesyłka musi być pięknie zapakowana. Musi pięknie się prezentować w kadrze. Nikt nie chce się pochwalić na swoim kanale czymś nijakim, co wygląda zwyczajnie, nieciekawie lub po prostu nie wyróżnia się niczym wyjątkowym. Co mogłoby być bardziej fotogeniczne niż piękne opakowanie z butelką kultowego Jacka Danielsa w roli głównej? Postawiliśmy tutaj na klasykę w postaci czarnego koloru, głęboko matowego barwionego w masie kartonu z idealnie wyeksponowanym połyskującym brandingiem. To potwierdziło po raz kolejni „less is more” . Takie realizacje zapadają w pamięć na długo, a samo pudełko zostawia się na pamiątkę!

W dobrym stylu, dla podkreślenia pozytywnej relacji z odbiorcą, jest spersonalizowanie przesyłki. To dobrze działa przy kolejnych akcjach, a jak wiadomo, żeby „oswoić kogoś”, trzeba stworzyć więzi, np. napisać liścik lub przygotować spersonalizowany drobiazg. Takie małe rzeczy naprawdę zapadają w pamięć odbiorcy, choć w tym przypadku bardziej o słuchacza tu chodzi. Spersonalizowany prezent od Storytel, opakowany w modny róż, był po prostu przecudnej urody.

Poprzez kanał konkretnego ambasadora lub influencera chcemy trafić do określonego odbiorcy. Decyzja o tym, co i w jaki sposób przesłać, zależy tylko od naszej bujnej wyobraźni, no i oczywiście budżetu. Przesyłki nie muszą być drogie – kluczem do sukcesu jest pomysł i spójność z przekazem lub promowaną marką.

Jak do tej pory mieliśmy przyjemność przygotować kilkanaście różnego rodzaju akcji promocyjnych dla mniej lub bardziej znanych marek. Czasem był to upominek świąteczny, czasem przesyłka typowo marketingowa mająca przynieść określony cel, ale zawsze był ten sam wspólny mianownik… Pakowaliśmy piękne rzeczy w nasze wyjątkowe pudła i pudełeczka. Czasem zaskakiwaliśmy, a niejednokrotnie wzruszaliśmy. Wysyłaliśmy i przekazywaliśmy emocje. I to zawsze działało!

www.cookieprinters.eu

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.