Trade marketing „Cyfrowa rewolucja” w handlu | Anna Podkowińska-Tretyn, Everli

„Cyfrowa rewolucja” w handlu | Anna Podkowińska-Tretyn, Everli

128
0

Cyfryzacja handlu jest nieunikniona, a  e-grocery cieszy się coraz większą popularnością konsumentów. To niektóre z wniosków, jakie prezentuje w wywiadzie  Anna Podkowińska-Tretyn, CEO Poland & Chief Business International Everli.

Pandemia przyspieszyła cyfrowy postęp wielu dziedzin naszego życia. Jaka „cyfrowa rewolucja” zaszła w handlu w ostatnim czasie?
“Cyfrowa rewolucja”, o której mowa, w gruncie rzeczy miała swój początek już przed pandemią, jednak nie da się ukryć, że w związku z obecną sytuacją na świecie, postęp cyfrowy znacznie przyspieszył. Otwarcie się na ideę digitalizacji swojego produktu i sprzedaż nowymi kanałami oznacza dla sprzedawców rozwój i dotarcie do nowych klientów. Sytuacja na świecie pokazała, jak duże znaczenie ma inwestowanie w innowacyjne rozwiązania, poszerzanie kanałów sprzedaży i komunikacji.

Zakupy online nie są dla konsumentów nowością. Pewną odmianą jest natomiast rozwój e-grocery. Po raz pierwszy o zakupach spożywczych przez internet zaczęto mówić głośniej przy okazji likwidacji niedziel handlowych. Jak obecna sytuacja wpływa na rozwój e-grocery?
W ciągu ostatniego czasu wiele zmieniło się w branży e-grocery i tym samym w naszej firmie. Dla przykładu – porównując z poprzednim rokiem – Everli obsługuje niemal sześciokrotnie więcej lokalizacji. Zaczynaliśmy od 4 w marcu 2020. Dzisiaj z naszej oferty mogą skorzystać mieszkańcy 23 miast, czyli ok. 9 mln Polaków. Ponadto stale pracujemy nad poszerzaniem naszej oferty, włączamy nowych partnerów i planujemy obsługę kolejnych miast.

Przede wszystkim ludzie odkrywają, że mogą dokonywać zakupów produktów spożywczych także przez Internet. Popularność e-grocery faktycznie zwiększa się coraz bardziej – sama pandemia niejako zmusiła niektórych do sięgnięcia po nowe rozwiązania. Ludzie dopiero zaczynają odkrywać benefity płynące z korzystania z usług internetowych. Można to zauważyć w statystykach – udział e-grocery w rynku zakupów spożywczych w 2019 roku wynosił ok. 1 proc. Estymacje za 2020 rok mówią już o zwiększeniu tego udziału do 1,5-2 proc.

Od marca 2020 powiększyliśmy znacząco polski zespół i jako rynek osiągnęliśmy już 20% udział we wszystkich zamówieniach Everli. Ten rok jest dla nas rekordowy pod względem procentowego wzrostu liczby zamówień – w lutym 2021 było to 1000% rok do roku, ale także w marcu i kwietniu odnotowaliśmy kilkusetprocentowy wzrost.

Kto jest użytkownikiem platformy zakupowej? Czy grupa klientów uległa zmianie podczas pandemii?
Głównymi klientami są osoby w wieku od 25 do 35 lat. Drugą grupę stanowią osoby w wieku 35-45. W większości naszymi klientami są kobiety. Zauważamy również, że mamy bardzo dużo rodzin.

W czasie pierwszej fali pandemii uruchomiliśmy darmowe dostawy dla osób powyżej 60 roku życia. Okazało się, że spora część użytkowników w tym wieku, która zaczęła korzystać z naszej platformy, dalej regularnie robi zakupy za pośrednictwem Everli.

Jak robi się zakupy spożywcze przez internet?
Jak odbywają się takie zakupy? Bardzo prosto.

Cały proces odbywa się na platformie everli.pl lub tez w naszej aplikacji na urządzenia mobilne. Po zarejestrowaniu się, Klient najpierw wybiera sklep, z którego chce zrobić zakupy, następnie dodaje wybrane artykuły do koszyka. Na samym końcu ustala szczegóły dotyczące sposobu dostawy (między innymi może wybrać termin i okienko godzinowe), zaś resztą zajmuje się Szoper, który przywozi zakupy pod wskazany adres. Cały proces odbywa się bezpiecznie i wygodnie. Produkty są dostarczane bezdotykowo, a wszystkie metody płatności mają formę bezgotówkową.

To, co cechuje naszą platformę, to możliwość kontroli przebiegu zakupów. W przypadku, gdy dany produkt z listy nie jest dostępny w asortymencie sklepu, Szoper kontaktuje się z klientem, by móc ustalić ewentualne zamienniki. Użytkownik, który nie chce, aby do niego dzwoniono może wybrać opcję zamiany produktu przez samego Szopera. Dzięki temu rozwiązaniu, Klient nie będzie zaskoczony brakiem produktów, których nie było w sklepie. Ważna jest tutaj też wielkość koszyków – nasi pracownicy poruszają się samochodami, co umożliwia klientom na stworzenie listy zakupowej i koszyka na kilka dni.

Czy planujecie Państwo kolejne ulepszenia – rozwój platformy i oferowanych usług?
Tak, oczywiście. Jako firma stale się rozwijamy, by móc oferować naszym klientom, pracownikom i partnerom jak najlepszą jakość usług. Bardzo ważne jest dla nas poszerzanie zakresu oferowanych możliwości i obejmowaniem dostawami kolejnych miast, by umożliwić klientom wygodne zakupy. Na ten moment mogę powiedzieć, że w planach mamy rozpoczęcie działalności w nowych regionach, rozmawiamy także z nowymi partnerami retailowymi. Ponadto rozszerzamy opcje współpracy dla partnerów.

Jakie są Państwa predykcje dotyczące cyfryzacji handlu oraz rozwoju e-grocery?
Nie da się ukryć, że nowe rozwiązania, które w ostatnich latach pojawiają się na rynku, wpływają znacznie na styl życia. Oferują przede wszystkim wygodę oraz bezpieczeństwo, zmieniają także sposób organizacji naszego dnia. Nieunikniona jest także dalsza cyfryzacja handlu – jest to dobry sposób na dotarcie do nowych klientów, gdyż oferuje im spore możliwości i większy wybór produktów.

Rynek e-grocery czeka jeszcze wiele wyzwań, przed nami sporo możliwości i szans. W miarę wzrostu popularności tego typu usług, firmy czeka praca nad optymalizacją i poprawą jakości oferowanych usług. W świecie e-handlu liczy się innowacyjność i wychodzenie naprzeciw klientom i ich potrzebom.

Anna Podkowińska-Tretyn CEO Poland & Chief Business International Everli – ekspertka od zarządzania strategiami biznesowymi w digitalu. Wcześniej pracowała w Burda PL i AGORA S.A.; była też prezesem firmy Trader.com Polska. Zasiadała w Radzie Nadzorczej Online Technologies; pełniła funkcję przewodniczącej Rady Nadzorczej IAB Polska. Od 2016 r. współpracuje aktywnie ze startupami, jest mentorką w programach rozwojowych, inwestuje jako anielica biznesu.

Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej i MBA University of Ilinois. Ukończyła studia Executive MBA Advanced Management Program na IESE.