O tym, że rok pandemii, może być rokiem sukcesu – z ponad 102,4 mln złotych przychodów, projektach marketingowych, w tym prowadzeniu autorskiego kanału na You Tube „Okienne inspiracje” i o wspieraniu najbliższego otoczenia w ramach licznych projektów CSR-owych mówi Anna Maria Brańka, Dyrektor Marketingu w Akant.
Zaczynaliście jako firma rodzinna, a teraz zatrudniacie 330 osób i należycie do holenderskiego holdingu o globalnym zasięgu?
Tak to prawda, bardzo dynamicznie się rozwijamy, a mimo wszystko wiele osób dalej kojarzy nas z rodziną firmą. Jesteśmy producentem osłon wewnętrznych oraz zewnętrznych i z roku na rok osiągamy coraz większe przychody sprzedając nasze osłony w Polsce i w Europie.
Ostanie miesiące były trudne dla wielu firm, jednak branża budowlana, w której wy działacie zanotowała boom. Jaki dla Was był ostatni rok?
Nie zaskoczę odpowiedzią, że miniony rok był dla większości branż jak rollercoaster. Informacja o pierwszym lockdownie była niepokojąca i trudno było ocenić, jak sytuacja w biznesie się potoczy. Rozważaliśmy różne scenariusze i staraliśmy się na nie przygotować. Na szczęście, dla naszej branży czas pandemii był łaskawy. Wiele osób pozostało w domach i zwiększenie komfortu przebywania w nich okazało się bardzo istotne. Osłony dają ten komfort, dlatego w minionym roku osiągnęliśmy ponad 102,4 mln złotych przychodów. Biznesowo był to dobry rok.
Rozwijała Pani Dział marketingu w firmie Akant. Jak wyglądały początki komunikacji Waszej marki, a jak to wygląda obecnie?
Nasza komunikacja w dużej mierze opiera się na obrazie. Możemy pisać kwieciste elaboraty o osłonach, ale ostatecznie i tak liczy się zdjęcie, które albo będzie oddziaływało na klienta i sprawi, że będzie chciał dowiedzieć się więcej o produkcie, albo zniknie pośród milionów innych zdjęć w sieci. Od początku pracy w Dziale Marketingu dbam o to, by wzbogacać bazę obrazów, które kompleksowo pokażą nasze produkty i zainteresują potencjalnych klientów. Stąd właśnie od lat stawiam na rozwój współpracy z projektantami i influencerami czy kontynuowanie pracy nad Okiennymi Inspiracjami.
Jakie są główne narzędzia marketingowe, na które stawiacie?
Te, które wykorzystujemy najczęściej to zdecydowanie narzędzia do e-mail marketingu oraz do grafiki. Nie jest nam również obca analityka marketingowa.
Jak odnajdujecie się w mediach społecznościowych?
Teraz, w 2021 roku myślę, że całkiem nieźle. Dekadę temu, gdy polskie firmy dopiero raczkowały na Facebooku i wszyscy powoli uczyliśmy się wirtualnej komunikacji z klientami, było o wiele trudniej. Wtedy wiele rzeczy było robionych intuicyjnie. Dziś mamy dostęp do profesjonalnych szkoleń i ciekawych case study z całego świata. Oczywiście wciąż sami testujemy nowe pomysły, bo social media to materia, która nie lubi nudy i rutyny, więc według mnie eksperymenty są mile widziane.
Mocno stawiacie także na influcencerów, dobrze wpisujących się w tematykę aranżacji wnętrz. Na jakie współprace obecnie stawiacie?
Współpraca z influencerami pozwoliła nam skuteczniej dotrzeć do wyobraźni Klientów. Nasz produkt pokazany, np. za pomocą wizualizacji nie przemawia tak, jak jego zdjęcie w stylowym wnętrzu kogoś, kogo obserwujący traktują na równi ze swoim bliskim znajomym. To naturalne. Aktualnie stawiam na współprace z osobami, których specjalizacja łączy się z naszą działalnością. Te współprace związane są głównie z Okiennymi Inspiracjami – naszym kanałem na Youtube, w którym odmieniamy przestrzeń okienną bohaterów poszczególnych odcinków. W ostatnich odcinkach spotkaliśmy się, m.in. z architektem i specjalistką od declutteringu, dzięki czemu możemy opowiadać o osłonach okiennych z różnych perspektyw.
Realizujecie ciekawe działania CSR-owe wspomagając swoje najbliższe otoczenie. Proszę przybliżyć Wasze działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu?
Te działania to często nie ściśle zaplanowana strategia, a nasza otwartość na otoczenie. Mam wrażenie, że takie wartości jak proaktywność, solidarność i wrażliwość od zawsze uwidaczniały się w różnych działaniach firmy. W ubiegłym roku wzięliśmy udział w Szlachetnej Paczce oraz wspomogliśmy WOŚP, wystawiając na aukcję udział w jednym z odcinków Okiennych Inspiracji. Z inicjatywy pracowników były także organizowane zbiórki na rzecz hospicjum i schronisko dla zwierząt. Staramy się również wspólnie pomagać pracownikom, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji życiowej. Dodatkowo wspieramy młodzieżowe drużyny sportowe. Może nie jest to CSR w ścisłym tego słowa znaczeniu, ale tak – nie jesteśmy obojętni na to, co dzieje się wkoło.
Pokazywaliście swoją ofertę również na targach branżowych. Pandemia czasowo przerwała te działania. Zamierzacie wrócić do tego typu aktywności marketingowych – i jak oceniacie ich skuteczność?
Pandemia pokazała, że świat się zmienia, więc i nasze biznesowe sposoby na prezentowanie oferty muszą zostać dostosowane do nowej rzeczywistości. W trakcie pandemii, przez rezygnację z targów, po raz pierwszy wzięliśmy udział w webinarium. Wrażenia ze spotkania były bardzo pozytywne. I choć spotkania online nie zastąpią w pełni tradycyjnych spotkań twarzą w twarz, to kto wie czy właśnie one nie staną się przyszłością.
Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko
Anna Maria Brańka, prawnik z wykształcenia, aczkolwiek od 11 lat związana z handlem. Karierę rozpoczęła w polskiej sieci Polomarket jako kierownik ds. ekspansji, następnie powoli budując dział marketingu w Akant spółka z o.o. Wyznaje zasadę, że najważniejsi są ludzie i zgrany zespół. Prywatnie mama trójki dzieci i fanka piłki ręcznej.