Marketing MIX Green marketing to nie „gra w zielone” | Magdalena Oskiera, Immergas Polska

Green marketing to nie „gra w zielone” | Magdalena Oskiera, Immergas Polska

426
0

Grasz w zielone? Gram! Masz zielone? Mam! – wielu z nas pamięta tę zabawę z dzieciństwa. Dziś – myśląc o ekologii, skutkach zanieczyszczenia środowiska i zmianach klimatu – ta gra i jej słowa nabierają nieco większego znaczenia. Zwłaszcza dla marketerów, którzy coraz częściej wartości marek, za które odpowiadają, budują na ekologii i podejmują działania promujące biznes, jako sprzyjający środowisku naturalnemu. Czym powinien być eko-marketing i jak wpisuje się w strategię społecznie odpowiedzialnego biznesu?

Eko-komunikacja skutecznie przemawia do klientów i działa na ich wyobraźnię. Rezygnowanie z plastikowych opakowań, ekologiczne słomki, sadzenie drzew – to tylko klika przykładów mających dowodzić o eko-podejściu firmy. Jest ono najbardziej słuszne wychodząc z założenia, że żyjemy w coraz bardziej świadomym społeczeństwie, segregujemy śmieci, dbamy o to co i jak jemy, jak gospodarujemy wodą. Jest więc bardziej prawdopodobne, że konsumenci będą chętniej wybierać produkty i usługi tej firmy, która wydaje się być bardziej „eko”. Warto jednak zadać sobie pytanie, na ile ekologia jest dziś elementem społecznej odpowiedzialności biznesu, czy sposobem na dostosowanie się do aktualnych trendów.

Zielony marketing – czy na pewno zielony?

Proekologiczna postawa stanowi istotny przejaw kompetencji firmy. Odpowiedzialność za środowisko – dziś i przyszłości – są niewątpliwie w wymiarze strategicznym podstawą do konkurowania, wykorzystując współczesne poglądy na budowę przewagi konkurencyjnej. Zielony marketing przynosi jednak pożądane efekty tylko wtedy, gdy za słowami idą czyny. Czasem firmy promują się jako rzekomo ekologiczne, redukują swoje koszty pod pozorem dbałości o środowisko, podczas gdy w rzeczywistości zatruwają środowisko na olbrzymią skalę. Ekologicznie opakowany produkt, ekologiczny slogan czy zielone opakowanie nie wystarczy, jeśli nie idzie za tym tak samo ekologiczny proces produkcji, dystrybucji, produkt, czy działanie firmy jako organizacji. Dlatego w budowaniu proekologicznej komunikacji ważne jest angażowanie do wspierania tego podejścia swoich klientów czy pracowników.

Edukuj, nie strasz

Polska jest jednym z najbardziej „zasmogowanych” krajów w Europie. Polskie miasta słyną ze wspaniałych zabytków, uroczych zakątków, dobrej kuchni i… smogu. Dopuszczalne normy stężenia szkodliwych pyłów i gazów są codziennie przekraczane w 72% miejscowości w Polsce! Co więcej, to właśnie w powietrzu nad Polską zawieszona jest największa ilość rakotwórczego benzopirenu spośród wszystkich państw unijnych. Pomimo tych faktów spora grupa osób uważa, że ich dotychczasowe działania nie wpływają na pogorszenie jakości powietrza. Odpowiedzialność za stan środowiska naturalnego ponosi każdy z nas, jednak problem smogu dociera do świadomości Polaków dopiero od kilku lat. Trudno w to uwierzyć, ale nie każdego obchodzi jakość powietrza, którym oddycha. Wiele firm z różnych branż chętnie nawiązują do zainteresowania jakością powietrza. Od kilku lat obserwujemy, jak wraz z rozpoczęciem sezonu zimowego rozpoczyna się ogólnopolska dyskusja o smogu w mediach. Komunikacja w wielu wypadkach oparta jest jednak na wzbudzeniu strachu. Wpływ PM 10 i PM 2,5 na organizm – choroby układu oddechowego, krążenia, alergie, nowotwory. To wszystko prawda, jednak dla wielu smog to wciąż mit. Dlatego w komunikacji eko-marketingowej niezwykle ważna jest edukacja, a także podkreślanie wartości dla środowiska naturalnego. Nadszedł więc czas, kiedy zwłaszcza w tym temacie same deklaracje czy pozory bycia eko nie wystarczą. Trzeba działać! Musimy stanąć ramię w ramię do walki o czyste powietrze.

Razem dla czystego powietrza

W Immergas wyszliśmy z założenia, że kiedy działamy razem dla czystego powietrza, różnice nie mają znaczenia. Chcemy pomóc Polakom złapać oddech. Wierzymy, że właśnie teraz jest czas zmian i podejmowania odpowiedzialnych decyzji w kontekście ekologicznych i ekonomicznych rozwiązań w każdym gospodarstwie domowym. W 2020 roku rozpoczęliśmy kampanię promującą proekologiczną postawę na rzecz czystego powietrza, którą wspieramy dedykowanym serwisem www.razemdlaczystegopowietrza.pl oraz www.wiemjakbyceko.pl. Obecnie trwa nowa odsłona tej kampanii, wspierana przez znanych, pełnych pasji ludzi. Zwracamy uwagę na siłę, która jest w każdym z nas, bez względu na to kim jesteśmy, co robimy i gdzie mieszkamy. Każdy z nas ma wpływ, czym oddychamy na co dzień. Naszą akcję „razem” wspierają dwie wyjątkowe osobowości: Adam Bielecki – polski taternik, alpinista, himalaista. Pierwszy zimowy zdobywca ośmiotysięczników Gaszerbrum I i Broad Peak oraz zdobywca K2, Makalu i Gaszerbrum II. Człowiek pełen pasji, zorientowany na dbałość o środowisko. Szanujący naturę, potrafiący uszanować jej piękno. To dzięki przyrodzie robi to co kocha. promuje i wspiera działania, które pomagają wspierać środowisko przed degradacją.

Akcję wspiera także Maciej „Magic” Janowski – żużlowiec, zawodnik klubu WTS Sparta Wrocław. Indywidualny Mistrz Polski 2015 oraz 2020, indywidualny Mistrz Świata Juniorów 2011. Na stadionie waleczny wojownik, prywatnie Wrocławianin żyjący w zgodzie z naturą, dbający o nią, bardzo skoncentrowany na segregację odpadów i poszanowanie każdego, nawet najmniejszego życia.

Komunikat firmy brzmi – bądź z nami i przekonaj się, jak wiele możemy osiągnąć, działając razem. Kluczowym hasłem kampanii jest #razemdlaczystegopowietrza oraz #wiemjakbyceko. Razem uczmy się, jak być eko na co dzień. Zmiana pieca to pierwszy krok do zmiany podejścia do życia na ekologiczne. To ważne dla Ziemi i dla naszej przyszłości.

Globalne ocieplenie, smog, zła jakość powietrza, zanieczyszczenia czy wyczerpujące się konwencjonalne źródła energii zaczynają wpływać również na to, jak prowadzimy biznes. Ekologiczna odpowiedzialność biznesu i zrównoważony rozwój, szczególnie w branży grzewczej, wydają się dziś być zagadnieniem kluczowym. Dlatego strategia Immergas na najbliższe lata skupiona jest wokół rozwoju ekologicznych technologii grzewczych, choćby takich jak hybrydowe pompy ciepła, będące połączeniem kotła kondensacyjnego z pompą ciepła. Immergas zmierza w kierunku domów bez rachunków, domów inteligentnych, kompleksowych rozwiązań, które łączą w sobie wiele funkcjonalności i są jednocześnie bezobsługowe czy zarządzane z poziomu ekranu smartfona.

W ramach kampanii promowane są głównie pompy ciepła oraz rozwiązania hybrydowe. W Polsce to nadal rozwijająca się technologia. W Europie jest już bardzo popularna, zwłaszcza w krajach skandynawskich, świetnie sprzedaje się we Włoszech oraz Wielkiej Brytanii. Niesie dużo korzyści dla inwestora. Instalacja grzewcza, w której skład wchodzi pompa ciepła to rozwiązanie, które znacznie podnosi wartość budynku, a dla użytkowników będzie generowało oszczędności. Pompy ciepła oprócz funkcji ogrzewania i podgrzewu ciepłej wody użytkowej, posiadają możliwość chłodzenia. Urządzenia te można zakupić również w zestawie. Dzięki czemu zyskujemy kompletny, zintegrowany systemy grzewczy, pozwalający na zaspokojenie zapotrzebowania na ciepłą wodę użytkową i zapewniający komfort cieplny domowników.

Zastosowanie rozwiązania hybrydowego, w którego skład wchodzą źródła ciepła, korzystające z dwóch, różnych zasobów pozwala na korzystanie z tego zasobu, który w tym momencie jest tańszy, dzięki czemu mamy realne oszczędności. Nie bez znaczenia pozostaje ich ekologiczna wartość, a to myślę w kontekście przyszłości Ziemi i naszych dzieci jest najważniejsze.

Immergas

Immergas to 25 lat doświadczenia w Polsce, 55 lat na świecie, niemal pół miliona urządzeń działających na polskim rynku oraz rozbudowana sieć wykwalifikowanych instalatorów i serwisów. Immergas oferuje szeroką gamę produktów przyjaznych dla środowiska, spełniających normy rządowego programu „Czyste Powietrze”. W ofercie firmy znajdują się pompy ciepła, kotły kondensacyjne oraz rozwiązania hybrydowe zaprojektowane w oparciu o zasadę 3E: ekonomia, efektywność i ekologia. Firma od wielu lat aktywnie promuje działania mające na celu ochronę środowiska naturalnego. W ramach przyjętej strategii odpowiedzialnego biznesu, aktywnie uczestniczy w kampaniach społecznych jak np. „Dom bez rachunków”, wspieraną jest przez Polską Organizację Pomp Ciepła. Oprócz dostarczania na rynek ekologicznych rozwiązań jakimi są pompy ciepła, firma chce budować w społeczeństwie świadomość ekologiczną i wspierać wybory odnawialnych źródeł energii.

Magdalena Oskiera – Dyrektor Marketingu Immergas Polska. Posiada wieloletnie doświadczenie w obszarze szeroko pojętego marketingu zdobyte głównie w branży budowlanej. Od 2012 odpowiada za całokształt działań marketingowych marki Immergas na polskim rynku, wcześniej odpowiedzialna za markę Nice. Posiada doświadczenie w definiowaniu i wdrażaniu strategii działań marketingowych, wdrażaniu narzędzi wspierających sprzedaż dla segmentu B2B dedykowane dla różnych grup odbiorców w całym łańcuchu dostaw. Odpowiadała za projekty i działania mające na celu wzrost rozpoznawalności marek oraz budowanie ich wartości z obszaru brand & communication, sport marketingu, event marketingu, ma za sobą skutecznie wdrożony projekt rebrandingu dla marki Immergas. Absolwentka marketingu i zarządzania warszawskiej SGH oraz MBA w Toruniu i Brennan School of Business. Prywatnie miłośniczka podróżowania.

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.

Artykuł promocyjny