Marketing MIX Trendy: influencer marketing w 2022 r. | Karina Hertel, BrandLift

Trendy: influencer marketing w 2022 r. | Karina Hertel, BrandLift

170
0

Influencer marketing stanowi dzisiaj popularną formę sprzedaży produktów i usług za pomocną nieszablonowych metod. Dekadę temu arena influencer marketingu ograniczała się tylko do celebrytów i kilku oddanych blogerów. Dzisiaj influencer marketing możemy śmiało określić mianem biznesu na miarę XXI wieku. Jakie trendy są obecne? Co napędza branżę, a co ją hamuje? Przedstawiamy top trendy, które warto znać.

Na początku zacznijmy od tego, czym jest influencer marketing i jak należy go rozumieć. Na podstawowym poziomie influencer marketing to rodzaj marketingu w mediach społecznościowych, który wykorzystuje rekomendacje i wzmianki o produktach od influencerów – osób, które mają oddanych fanów w społecznościach i są postrzegane jako eksperci w swojej niszy. Influencer marketing działa ze względu na wysoki poziom zaufania, jaki zbudowali social influencerzy, a ich rekomendacje służą jako forma społecznego dowodu dla potencjalnych klientów Twojej marki.

Kampanie typu ongoing

Jednym z głównych trendów na rynku są kampanie typu ongoing. Obserwujemy, że firmy coraz częściej podejmują współpracę z wybranymi influencerami na dłużej – nie są to już ad hockowe, jednorazowe działania. Tym samym następuje lojalizowanie rynku. Jaki z tego wniosek? Współprace podejmowane są przynajmniej na pół roku, następuje odpowiednie agregowanie danych, na podstawie których zarówno marka, jak i twórca mogą wyciągnąć odpowiednie wnioski. Długotrwała współpraca pomaga w rozwoju marki. Uważam, że ten trend będzie coraz bardziej widoczny w 2022 roku.

Przykładem kampanii ongoingowej są działania BrandLift z Pepco czy z Nivea. Przygotowując strategię dla Pepco wyłoniliśmy na podstawie naszych narzędzi (#hashtagcircle, czyli siły wpływu rekomendacji) 20 topowych influencerów w kategorii #home #design & #family w Polsce. Na to nałożyliśmy analizę jakości obserwatorów oraz ich dopasowanie do wyznaczonej przez Pepco grupy docelowej. Tak wyłoniliśmy finałowy zespół twórców ongoing, tzw. „śmietankę”. Spośród nich klient wskazał osoby, których profile na Instagramie najbardziej odpowiadają estetyce marki, jak np. @marideko.

Kolejnym krokiem było podpisanie długiego kontraktu z twórcami, którzy na wyłączność pracują dla nas i w sposób ciągły pokazują co nowego w sklepach Pepco inspirując swoich oddanych obserwatorów do marki.

Dlaczego współprace zawierane na dłużej są tak cenione przez marki? Briefowanie twórcy zajmuje czas. Osoba, która jest od kilku miesięcy z firmą zna jej potrzeby i rozumie, jakie ma wartości. Myślę, że coraz więcej brandów postawi na grono ulubionych influencerów, z którymi podejmie współpracę na stałe.

Kolejny trend: silne znaczenie małych twórców

Istnieją różne typy influencerów, od nano influencerów z zaledwie kilkoma tysiącami obserwujących do wpływowych celebrytów z milionami. Według raportu Later and Fohr z 2019 r. mikroinfluencerzy, szczególnie ci, którzy mają mniej niż 25 000 obserwujących, mają najwyższe wskaźniki zaangażowania, wynoszące około 7%. Koncentrując się na nano- i mikro-influencerach, marki będą mogły rozciągnąć swoje budżety na influencer marketing, jednocześnie pracując z influencerami, którzy są głęboko związani ze swoimi odbiorcami, a influencerzy będą czerpać korzyści z partnerstwa z coraz większą liczbą marek.

Czy nadal mali twórcy będą na topie? Nasze obserwacje pokazują, że nano influencerzy są wiarygodni i tacy pozostaną.

Mocni twórcy pomogą tworzyć brandy

Obecnie obserwujemy silny trend związany z angażowaniem największych i najbardziej wpływowych twórców do budowania zupełnie nowych odsłon marek. Przykładem mogą być działania Ekipy Friza i współpraca z marką Koral. I choć obecnie Ekipa zaliczyła kilka wpadek wizerunkowych, dzisiaj nikt o tym nie pamięta. Kampania trafiła do wybranej grupy docelowej, a cała marka znacząco na niej zyskała.

Dlaczego firmy będą pracować z zaangażowanymi twórcami? Bo to właśnie oni pomogą im wejść na rynek z nowym produktem i zwiększyć jego sprzedaż.

Przykładem tworzenia produktów przy udziale i mocnym zaangażowaniu twórców są działania z Herbapol. Zdecydowaliśmy się na odważne wkroczenie na Tik Toka z produktami letnimi od Herbapolu: syropów do wody i nowości syropu do mleka. Używając wyselekcjonowanych twórców wykreowaliśmy modę na softy. „Polecieliśmy” na obowiązujących na Tik Toku warunkach: od estetyki, przez muzykę i co najważniejsze, w oparciu o znajomość algorytmów, daliśmy Tik Tokowi to czego mu trzeba! Kampania idealnie odpowiedziała na organiczne potrzeby tego medium: kreatywne przepisy, zabawa, mile spędzony czas. Pełen sukces zasięgowy i co najistotniejsze komercyjny Herbapolu, przy zachowaniu bardzo pozytywnego ROI.

Wirtualne projekty komercyjne wkraczają do gry

W przestrzeni pojawia się coraz więcej nowych projektów komercyjnych, tj. wydawnictw poradnikowych, wykładów i szkoleń płatnych. Tego typu akcje to nowe źródło dochodu, szybki zarobek i nowy stream pieniędzy. Coraz więcej twórców znanych z publikacji książek wybiera szybszą i tańszą formę wydawniczą, czyli e-booki. Ich format pozwala na wstawianie interaktywnych treści, w tym materiałów wideo, instruktaży czy ankiet.
Coraz więcej twórców będzie tworzyć własne projekty

Coraz więcej twórców tworzy i będzie tworzyć własne produkty oraz usługi. Już dzisiaj w przestrzeni Instagramu obserwujemy pojawianie się na rynku apaszek czy świec sygnowanych przez danych influencerów. Uważam, że ten trend będzie się pogłębiał i coraz więcej twórców postawi na promowanie nie tylko artykułów danych marek, ale i własnych.

Naturalność będzie odgrywać dużą rolę

Coraz większą rolę będzie też odgrywać naturalność twórców. Można śmiało powiedzieć, że już za nami czasy, gdy większość zdjęć na Instagramie pokazywała wyidealizowane kobiety i mężczyzn z nakładkami. Budowanie nierealnego wizerunku danej osoby ma negatywny wpływ na odbiorców – szczególnie tych młodych. Skąd taki trend? Podczas pierwszej fali pandemii coraz więcej znanych osób pokazywało się w naturalnych warunkach: w domu, w dresach i bez make up. Ten trend został dobrze przyjęty przez branżę.

Zwróćmy uwagę, jak wiele kobiet na Instagramie promuje naturalne podejście do pielęgnacji ciała, no filter czy body positive. Marki chcą być autentyczne, a tylko przez wiarygodnych twórców można tworzyć wiarygodne kampanie.

Kolejny trend: live streaming

Trend związany z live streamingiem wykreował się podczas pandemii. Oczywiście wcześniej również wiele osób realizowało relacje na żywo niemniej jednak podczas samoizolacji coraz więcej power couple zaczęło tworzyć cykle. Przykładem może być małżeństwo Dowborów. Mogą tworzyć dowolne treści, niezależne od dużych stacji TV czy radia. Live streamingi są bardzo popularne za granicą i uważam, że ten trend będzie rozwijał się również w Polsce.

Live commerce

W Polsce nie jest to bardzo popularny trend, ale coraz częściej pojawia się w przestrzeni internetowej. Podczas transmisji live wiele osób finalizuje transakcję właśnie podczas tych transmisji.

Influencer marketing pomaga markom radzić sobie z wieloma przeszkodami, z jakimi borykają się inne media marketingowe w dzisiejszych czasach. Wraz z upowszechnieniem się programów blokujących reklamy, oprócz ogólnej niechęci ludzi do oczywistych reklam, influencer marketing oferuje organizacjom sposób na interakcję z konsumentami w sposób nieinwazyjny. Marketerzy mogą tworzyć wysoce skuteczne kampanie influencerów, które docierają do milionów konsumentów, współpracując z odpowiednimi influencerami. Taktyczna weryfikacja influencerów na podstawie zarówno czynników jakościowych, jak i ilościowych pomaga markom wybrać idealnych kandydatów do swoich kampanii.

W jakim kierunku będzie zmierzał influencer marketing? Najnowsze szacunki pokazują, że influencer marketing ma stać się przemysłem wartym 15 miliardów dolarów do 2022 roku. Nie powinno więc dziwić, że 63% marketerów planuje zwiększyć swoje budżety na influencer marketing w 2021 roku. Wraz ze wzrostem popularności, popytu i wydatków marketingowych na influencer marketing, ważne jest, aby zwracać uwagę wymienione trendy. Jestem przekonana, że coraz więcej firm skorzysta z tej formy reklamowania i sprzedaży produktów oraz usług.

Karina Hertel – Partner Agencji Marketingu Influencerskiego BrandLift. Od 15 lat związana ze środowiskiem medialnym, ostatnio jak Dyrektor Zarządzający Grupie Onet-RASP. Od 4 lat specjalizuje się w marketingu influencerskim tworząc MarTech BrandLift obsługujący m.in.: Beiersdorf, Avon, Pepco, Rossmann, Hortex, Aldi, Mars, Nestle, Henkel, Pepco, Rossmann, Aldi, Carrefour, Bausch&Lomb, inni.

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.