Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Marketing sportowy w wydaniu Warty Poznań | Jarosław Żubka

O szeroko rozumianym marketingu sportowym i działaniach CRS w Warcie Poznań S.A. rozmawiamy z Jarosławem Żubką, Dyrektorem marketingu i komunikacji.

Marketing i sponsoring sportowy stają się nieodzowną częścią sukcesu sportowego, jak to wygląda u Was?

Praca w sporcie profesjonalnym i ekstraklasowym klubie wymaga podejścia jakie znamy z biznesu. Podchodzimy do zarządzania organizacją sportową jak do prowadzenia firmy.
Warta to uznana marka sportowa, jedna z najstarszych marek w ogóle funkcjonujących w Poznaniu. Klub obchodził będzie 110 lat istnienia w 2022 roku.
Naszym zadaniem i celem jest pracowanie na jej siłę. Działamy w oparciu o PLAN ROZWOJU 2020-2023. Mamy dookreślone cele w kilku kluczowych obszarach (sport, społeczność, organizacja, finanse, infrastruktura). Marketing jest ważny w niemal każdym z obszarów jako istotne wsparcie dla budowania relacji, wizerunku i sprzedaży – w działaniach B2B i B2C.

Fot. Klaudia Berda

Dość powiedzieć, że stosując takie zintegrowane podejście, zrealizowaliśmy 95% naszego planu rozwoju w 2020 roku, rozbudowaliśmy strukturę sponsorską, rozwijamy skutecznie social media (jesteśmy wiodącym klubem w kraju jeśli chodzi o dynamikę przyrostów fanów oraz zaangażowania).

Z kolei sponsoring to, po prawach do transmisji TV, filar w budżecie klubowym. Pracujemy nie tylko nad tym, żeby pozyskiwać partnerów i sponsorów, ale także nad tym, aby dawać „rynkowi” propozycję wartości, budującą i umacniającą wizerunek firm. Zdajemy sobie sprawę, że sama ekspozycja logo to w tych czasach za mało. Tworzymy atrakcyjną ofertę CSR, stwarzamy możliwości networkingowe poprzez realizację spotkań Klubu Biznesu Warty Poznań, kreujemy ofertę employer brandingową dla działów HR, czy stwarzamy możliwość wykorzystywania wizerunku Warty do promocji produktów i usług (np. kooperację z producentami kawy, piwa, rowerów).

Fot. Klaudia Berda

Jak zaczęła się kooperacja Warty Poznań z firmą TEXET Poland? Skąd pomysł na współpracę i z czyjej inicjatywy wyszedł?

Zainicjowaliśmy kontakt na skutek zbieżnego podejścia do kwestii ekologicznych. Mieliśmy okazję gościć na spotkaniu w siedzibie TEXET za sprawą polsko-niemieckiej izby gospodarczej – DWK. Mieliśmy okazję wymienić nasze obserwację, porozmawiać nt. wzajemnych korzyści. Dla nas TEXET to Partner idealnie dopasowany wizerunkowo, kompetencyjnie. Mamy wzajemnie sportowego ducha – Pan Mariusz Szeib, prezes TEXET, to zapalony biegacz. O wspólną wizje współpracy było tym bardziej łatwo.

Jakie działania Eko jako klub macie w planie realizować w najbliższym czasie?

Obszar ekologii to dla Warty bardzo istotna kwestia. W naszej komunikacji funkcjonuje hasztag #SzanujZieleń, nie tylko w nawiązaniu do barw klubowych, ale także naszego podejścia do otaczającej rzeczywistości.

Chcemy dawać naszym odbiorcom nie tylko rozrywkę i sportowe emocje. Uważamy, że Warta zawsze miała w sobie DNA które wykraczało poza sport i oddziaływało na społeczność.

Zaczęliśmy od realizacji akcji takich jak: nasadzenia drzew, redukcja plastiku, sprzątanie odpadów, założenie pasieki… tak, Warta ma swoje ule – wspólnie z naszym sponsorem, firmą BeGreen założyliśmy „Zieloną Pasiekę”. Akcyjność jednak nam nie wystarcza, wiemy, że ważniejsza od ofsetowania (np. nasadzeń) jest spójna polityka polegająca na redukcji emisji – głównie CO2. W tą stronę idziemy. Realizujemy audyt ekologiczny.

Finalnie powstanie raport ESG. Nasz docelowy stadion, który jest właśnie projektowany, ma uwzględniać tą specyfikację – ma być pierwszym takim obiektem w kraju. Mamy bardzo dobre inspiracje z klubów zachodnich, ale także sporo własnej inwencji.

Rozmawiała Magdalena Wilczak