Tylko w oohmagazine Nie tylko biznes, ale również miłość do sportu! | Robert Sierpiński, OPPO

Nie tylko biznes, ale również miłość do sportu! | Robert Sierpiński, OPPO

0
OPPO

Łączy nas piłka nożna. Łączy nas tenis. Łączy nas żużel. Łączą nas również skoki narciarskie. Tak po prostu, ŁĄCZY NAS SPORT. Przyciąga osoby z różnych środowisk, integruje społeczeństwo i przedstawicieli biznesu. A wszystko dzięki emocjom sportowym, które działają na ludzi jak magnes. Tym samym oczywiste jest, że firmy są świadome potencjału sponsoringu sportowego, który można uznać za jedną z bardziej efektywnych i społecznie akceptowanych form promocji i reklamy.

Jednak co się za nim kryje? Czy firmom zależy głównie na realizacji swoich celów biznesowych, a może mamy tutaj do czynienia ze szczególnym upodobaniem danej dyscypliny? O zaangażowaniu OPPO w świat tenisa opowiada Robert Sierpiński, PR Manager w OPPO.

Co rozumiecie pod pojęciem sponsoringu sportowego?

Sponsoring sportowy w OPPO to część strategii biznesowej. Jako wciąż nowy producent urządzeń IoT i smartfonów w Europie dążymy do silnego zaznaczenia swojej obecności na tym rynku. W tym m.in. pomaga właśnie partnerstwo w dużych wydarzeniach sportowych. Jednak każda współpraca, w którą angażujemy się jako marka jest odzwierciedleniem naszych wartości i misji. Najważniejsza jest dla nas spójność danych działań z marką, czyli autentyczność. Tego zresztą oczekują też nasi użytkownicy oraz fani sportu. Zaangażowanie to tutaj słowo klucz – dzięki niemu każdy może czerpać korzyści. Te, w naturalny sposób przekładają się na nasze cele biznesowe.

Z jakimi instytucjami i wydarzeniami współpracuje marka?

OPPO od kilu lat współpracuje z różnymi instytucjami i wydarzeniami sportowymi. Tenis, piłka nożna oraz krykiet. Z tymi trzema dyscyplinami szczególnie kojarzona jest marka. Turnieje tenisowe wysuwają się jednak na pierwszy plan. Dlaczego? Po pierwsze, tenis, to dyscyplina sportowa z długą historią i tradycją, która cieszy się ogromną popularnością, ale i poważaniem w środowisku sportowym. Jednak, co ważne szczególnie dla marki technologicznej, od dawna korzysta z nowych technologii, wykorzystując ich najnowsze osiągnięcia. OPPO, będąc sponsorem rozgrywek tenisowych, nie tylko udostępnia swoje flagowe smartfony czy aktywizuje fanów, ale także tworzy nowe rozwiązania AR, aby zapewnić widowisko na najwyższym poziomie. Po drugie, kort tenisowy jest miejscem, w którym najwięksi sportowcy walczą do samego końca i gdzie każdy – zarówno nowicjusz jak i doświadczony wyjadacz, dążą do doskonałości i inspirują innych do rozwoju i osiągania swoich celów pewnie i z opanowaniem, co znakomicie współgra z wartościami naszej marki – kładziemy nacisk na innowacyjność oraz stawianie czoła przeciwnościom w myśl motta „Inspiration Ahead”.

W jaki sposób OPPO weszło do świata tenisa?

Cofnijmy się do 2019 roku, kiedy to w siedzibie All England Club spotkali się przedstawiciele OPPO oraz AELTCC (All England Lawn Tennis and Croquet Club) – klubie, który od 1877 jest organizatorem Wielkiego Szlema. To wówczas odbyło się symboliczne podpisane umowy, a OPPO na dobre zagościło w tenisowych kręgach. Jako pierwszy producent smartfonów oraz jako pierwsza firma z Azji, zostaliśmy oficjalnym partnerem najstarszego turnieju tenisowego na świecie, Wimbledon.

OPPO

W 2019 roku postawiliście na wykorzystanie smartfonów OPPO podczas turniejów i wsparliście pewną idee jaką?

W oficjalnej galerii zdjęć OPPO Wimbledon zaprezentowane zostały najlepsze fotografie wykonane smartfonami OPPO. Ponadto, OPPO wspierało propagowaną przez klub AELTC ideę kortów trawiastych. Celem działań było ułatwianie młodym zawodnikom dostępu do rozgrywek odbywających się na nawierzchni trawiastej. Treningi na odpowiednich kortach, pozwalają młodym talentom rozwijać swoje umiejętności, by u szczytu kariery mogli sięgnąć po mistrzostwo Wimbledonu.

OPPO

Co ze współpracą w czasie pandemii?

Kolejna edycja Wielkiego Szlema nie odbyła się z racji na pandemię koronawirusa. W 2021 roku wróciliśmy na trawiaste korty wraz z projektem – Courting the Colour, który zrealizowaliśmy w ramach kampanii OPPO Play with Heart. Kampanii, poprzez którą chcieliśmy pokazać, że grając z sercem możemy przezwyciężyć trudne czasy i promować różnorodność. W tym celu postanowiliśmy przybliżyć fanom i użytkownikom bogatą historię Wimbledonu, która obfitowała w wiele wyjątkowych wydarzeń. Stare fotografie z kortów poddaliśmy procesowi renowacji przez ekspertów z Getty Images, ze wsparciem technologii obrazowania OPPO. Kolekcja Courting the Colour, składająca się z siedmiu zdjęć, przedstawia m.in. pierwszych afroamerykańskich sportowców, którzy wygrali Wimbledon – Altheę Gibson i Arthura Ashe’a. W nowej odsłonie fotografię można odczytywać jako obraz ludzkiej odwagi w obliczu niesprawiedliwości społecznej tamtych czasów. Z kolei zdjęcia, na których widać Suzanne Lenglen, Helen Jacobs i Freda Perry’ego, pokazuje ikony kultury oraz to, jak walczyły o swoją tożsamość i przekonania. Znani z tego, że w wielkim stylu prezentowali się na turnieju, zmieniali nie tylko modę na korcie i poza nim, ale także stereotypowe postrzeganie sportowców i sportsmenek.

OPPO
Althea Gibson and Darlene Hard

Jak razem z Centre Court świętowaliście jego 100-lecie?

Z turniejem Wimbledon współpracujemy już czwarty rok z rzędu. Jednak tegoroczna edycja była wyjątkowa, ponieważ świętowaliśmy 100-lecie Centre Court – najsłynniejszego kortu tenisowego na świecie. Postanowiliśmy przygotować na tę okazję coś specjalnego – nowe doznanie AR w naszej autorskiej aplikacji CybeReal 2.0., która umożliwia stworzenie wirtualnej repliki świata rzeczywistego – a wszystko to dzieje się za pomocą kamery smartfona, czy czujnika Bluetooth. Dzięki temu rozwiązaniu, fani, którzy w trakcie trwania Wimbledonu 2022 odwiedzili strefę OPPO, mogli przenieść legendarne ikony tenisa z różnych dekad do swojego otoczenia AR i z nowej perspektywy spojrzeć na ich najlepsze zagrania i historyczne momenty, które odbywały się na słynnym londyńskim korcie Centre Court. Rozwiązanie to udostępniliśmy na Find X5 Pro – smartfonie klasy premium. Ten model był również wykorzystywany podczas turnieju do robienia ujęć z trawiastych kortów.

Dodatkowo, w tym roku przyznaliśmy OPPO Breakthrough Inspiration Award, czyli nagrodę dla tenisistki/ tenisisty, który swoimi zagraniami na korcie był dla widzów największą inspiracją. Zwycięzcę wyłoniło głosowanie osób z całego świata. Został nim Carlos Alcaraz – utalentowany nastolatek z Hiszpanii.

OPPO x Roland-Garros proszę przybliżyć temat.

Ramię w ramię z Francuską Federacją Tenisową działamy już czwarty rok. W tym roku przedłużyliśmy współpracę na kolejne dwie edycje turnieju. W ramach nowego partnerstwa, w 2019 roku wraz z Roland-Garros podjęliśmy wspólne działania w takich obszarach jak: świadomość marki, produkcja treści wideo, rozwój młodych talentów czy technologia i doświadczenia związane z produktem. Zdecydowaliśmy się m.in. na funkcję tytularnego partnera serii zawodów dla najbardziej obiecujących młodych sportowców, które odbywały się w Chinach, Indiach i Brazylii – Junior Wild Card Series by OPPO.

W przeciwieństwie do Wimbledonu, zmagania na glinianych kortach odbyły się w 2020 roku. Podczas gdy oczy całego tenisowego świata były skierowane na najważniejsze rozgrywki turnieju, takie jak mecz finałowy pomiędzy Igą Światek i Sofią Kennin, OPPO zadbało aby widzowie doświadczyli radości ze sportu także poza kortem, organizując m.in. wyjątkowe nocne wydarzenie dla fanów z udziałem Gaëla Monfilsa – francuskiej gwiazdy tenisa. Zorganizowano także wideokonferencję 5G z udziałem Dyrektora Turnieju oraz Guya Forgeta, który był numerem trzy w rankingu najlepszych graczy, a także młodych tenisistów z całego świata.

Wróćmy jeszcze raz do 2021 roku. To wówczas, po ustabilizowaniu sytuacji z Covid-19, fani powrócili na trybuny kompleksu sportowego Stade Roland Garros. Aby uczcić ich obecność na słynnych glinianych kortach marka OPPO rozpoczęła kampanię „Play With Heart”. W jej ramach OPPO zachęcało fanów, na wszystkich platformach społecznościowych, do złożenia hołdu swojemu ulubionemu sportowi i do dzielenia się pasją do tenisa za pomocą unikalnych zdjęć i treści. W kampanię zaangażowani byli również influencerzy i twórcy z całego świata. W ramach kampanii „Play With Heart”, OPPO podjęło skoordynowane aktywności na całym świecie. Jedną z nich był projekt „Wall of Heart”, który miał na celu zachęcić fanów do uprawiania tenisa, poprzez specjalną serię odnowionych ścian wokół kortów w Paryżu i Londynie.

W ramach tegorocznej edycji Wielkiego Szlema, uruchomiliśmy RG x OPPO Photo Gallery, czyli cyfrową wystawę zdjęć zrobionych przy użyciu smartfona OPPO Find X5 Pro. Zdjęcia te poza Internetem, były również wyświetlane na korcie w trakcie trwania wydarzenia. Poza tym, jak co roku OPPO każdego dnia przygotowywało Shot of the Day, czyli codzienny filmik z najlepszym zagraniem paryskiego turnieju, który został umieszczany w mediach społecznościowych i na oficjalnej stronie Roland Garros.

Oczywiście na współpracę z Wimbledon czy również z Roland-Garros składają się także standardowe aktywności, jak szerokie promowanie marki podczas transmisji ze spotkań, na kortach, w tym bandach reklamowych, na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych.

OPPO znalazło dla siebie przestrzeń na innych zielonych murawach?

Sponsoring sportowy z turniejami Roland-Garros i Wimbledon jest częścią naszej misji polegającej na budowaniu wspólnych okazji do emocjonowania się wyjątkowymi sportowymi momentami z fanami tenisa na całym świecie. Jednak nie samym tenisem żyje OPPO. 18 lipca br. ogłosiliśmy partnerstwo z UEFA Champions League, a co za tym idzie najbardziej prestiżowymi klubowymi rozgrywkami piłkarskimi w Europie. Tak samo jak w przypadku turniejów tenisowych – Wimbledon i Roland-Garros również w przypadku UEFA Champions League zostaliśmy pierwszą w historii chińską firmą, która rozpoczęła współpracę z tą marką.

Powtarzając za William Liu, President of Global Marketing, OPPO: „Wierzymy, że współpraca z UEFA Champions League nie tylko pozwoli nam dalej tworzyć silną społeczność, która wspólnie przeżywa i dzieli się sportowymi emocjami, ale również umocni naszą pozycję na rynku europejskim.” Tak samo podchodzimy do sprawy w przypadku współprac tenisowych. Podejmując je pokazujemy, jak ważne dla OPPO są inwestycje w Europie. Zgodnie z przyjętą strategią rozwoju firmy na nowych rynkach, stale pracujemy nad rozszerzeniem swojej działalności, by oferować użytkownikom na całym świecie jeszcze bardziej innowacyjne produkty i usługi.

Rozmawiała Magdalena Wilczak


Robert Sierpiński, PR Manager w OPPO. Związany z branżą PR od ponad 10 lat. Obecnie zajmuje stanowisko PR Managera w OPPO. Jest odpowiedzialny za budowanie strategii komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej oraz jej późniejszej realizacji, media i influencer relations. Wcześniej pracował w agencjach Hill+Knowlton i Havas PR, gdzie realizował projekty dla wiodących firm technologicznych. Jako koordynator ds. PR był współodpowiedzialny za komunikację w HBO Polska. Przez ponad dwa lata, pracował w RTB House, polskim startupie specjalizującym się w reklamie online. Był również związany ze studiem komunikacji Hear You.