Tylko w oohmagazine Prognozy wzrostu dla retailu i e-commerce

Prognozy wzrostu dla retailu i e-commerce

0
retail

28-29 września, w Warszawie odbędzie się IV edycja Forum Retail Challenge Poland, którego OOH magazine jest partnerem medialnym. Z organizatorami oraz prelegentami rozmawiamy o programie eventu, poruszanych zagadnieniach, najważniejszych wyzwaniach w branży retail i e-commerce.

Co to za spotkanie i do kogo jest skierowane?

Katarzyna Klimkiewicz (brave): Forum to jedyne na rynku spotkanie dedykowane zarówno sieciom food jak i non-food oraz oczywiście ich dostawcom. Gromadzimy ekspertów rynku retail, od prezesów i członków zarządu po dyrektorów operacyjnych takich działów jak: marketing, digital, e-commerce, logistyka i innych. Spotykamy się w kilku celach: najważniejszy jest oczywiście rozwój, wzajemna inspiracja i poszukiwanie rozwiązań problemów, które w swojej codziennej pracy napotykają managerowie. Ale i networking jest ważny, rozmów poza salą konferencyjną nic nie zastąpi. Forum jest także miejscem w którym można podejrzeć nowe technologie, porozmawiać z firmami, które pracują nad nowymi rozwiązaniami, szczególnie z zakresu digitalizacji.

Jakie wyzwania wskazali managerowie w tym roku i co znajdzie się w programie?

Katarzyna Klimkiewicz (brave): Wyzwań jest wiele, my skupiliśmy się na 10 największych z tych, które wskazali nasi rozmówcy podczas researchu. Szczególnie przyglądamy się sytuacji gospodarczej, która mocno zachwiała rynkiem retailowym, a eksperci mówią, że przed nami jeszcze większy kryzys. Ta sytuacja ma oczywiście wpływ na strategie sieci, które muszą, po „erze Covidu” przygotować się na nadchodzące spowolnienie gospodarcze i mniejszą zasobność portfeli Polaków. Ten temat poruszymy między innymi podczas dyskusji, którą poprowadzi Maksymilian Litwinow z Rebel Media w sesji omnicommerce, 28 września.

retailMaksymilian Litwinow, Dyrektor Zarządzający, REBEL MEDIA: 

Funkcjonowanie w świecie VUCA stało się standardem. Pandemia, wojna, inflacja, ograniczona dostępność surowców, przerwane łańcuchy dostaw to nie scenariusz katastroficznego filmu tylko codzienne problemy managerów zarządzających swoimi organizacjami w ciągu ostatnich dwóch lat. Czy w takich warunkach można czuć się bezpiecznie i szukać stabilności? Czy tak dynamicznie zmieniająca się sytuacja pozwala na utrzymanie wyników firmy a nawet ich poprawę? Czy to co dzieje się wokół nas to zagrożenie dla obecnego modelu funkcjonowania wielu firm czy może szansa dla tych, którzy najszybciej i najlepiej dostosują się do tych okoliczności? O opinię poprosiłem ekspertów biorących udział w zbliżającym się Forum Retail Challenge Poland 2023 organizowanym przez Brave.

Inflacja w czerwcu br. wyniosła 15,5% – to najwyższa wartość od blisko 25 lat. Z jednej strony klienci ograniczają wydatki koncentrując się na produktach pierwszej potrzeby, z drugiej strony poszukują możliwość ulokowania gotówki by ochronić ją przed inflacją.

Czy dla branży jubilerskiej to trudny okres czy może szansa na rozwój i zdobywanie nowych klientów?

retailPiotr Chojnacki, Dyrektor Działu Sprzedaży Detalicznej, YES: 

Według Euromonitor rynek jubilerski skurczy się o 22,3 proc. Spadnie do 2,5 mld zł – do poziomu sprzed kilku lat. Nie jest to komfortowy czas. Mimo to w przypadku branży jubilerskiej notowana jest większa popularność droższego asortymentu, biżuterii z diamentami, wzorów ze złota. Trzeba przyznać iż część Klientów traktuje tego typu zakupy jako formę inwestycji. W czasach niepewnych, istnieje popyt na „bezpieczne przystanie” jakim od wielu pokoleń są kruszce metali szlachetnych. Każdy czas to szansa na rozwój i zdobycie nowych Klientów.

ML: Rynek zoologiczny w Polsce z roku na rok dynamicznie rośnie. Okres pandemii nie tylko nie osłabił wzrostu w tej kategorii, ale istotnie rozwinął handel elektroniczny karmy dla zwierząt domowych. Coraz chętniej kupujemy również akcesoria dla zwierząt.

W jaki sposób utrzymać dynamikę wzrostu kategorii oraz jej poziom rentowności przy obecnej inflacji i rosnących kosztach produkcji?

retailBartłomiej Łętocha, Dyrektor Sprzedaży, MAXI ZOO POLSKA:

Tak rzeczywiście, rynek produktów dla zwierząt utrzymuje stała dynamikę rozwoju zarówno w kanale sklepów stacjonarnych jak i kanałach elektronicznych. Oprócz tradycyjnych i sprawdzonych metod optymalizacyjnych (nie ma potrzeby ich tutaj wymieniać) z pewnością „quick delivery” czy tez „ship from store” pomogą w obszarze logistyki. Długofalowo w kontekście produkcji (choć to jest wyzwaniem patrząc na to jaka część produkcji nadal ulokowana jest w Chinach) „sourcing” lokalny będzie miał wpływ na poziom cen zakupu produktów.

ML: Popyt na elektronikę utrzymuje się na wysokim poziomie. Praca zdalna, zajęcia online w szkołach z pewnością przyczyniły się do istotnego wzrostu sprzedaży. Jest to również jedna z kategorii, która doskonale radzi sobie w sprzedaży online. Pojawiają się jednak wyzwania związane z dostawami części do produktów elektronicznych, które w znaczący sposób wpływają na dostępność elektroniki w sklepach.

Czy mimo wysokiego popytu na produkty RTV, AGD i elektronikę to, w wyniku obecnej sytuacji gospodarczej na świecie, w branży może wybuchnąć kryzys podyktowany ograniczoną dostępnością produktów?

retailDaniel Mikołajczyk, Operations Director, MEDIAMARKT POLSKA:

Jesteśmy uczestnikami procesu dynamicznej digitalizacji oraz zmiany konsumowania mediów i komunikacji. Od początku pandemii utrzymuje się wysoki popyt na nowoczesną elektronikę przy jednoczesnych problemach w skali globalnej związanych z dostępnością podzespołów i komponentów oraz wydłużoną produkcją. Dochodzą do tego rosnące koszty logistyki i dłuższe terminy dostaw, co wpływa na wzrost cen.  W takich wymagających czasach konieczne jest odpowiednie planowanie i zdecydowane działania, aby zapewnić szeroki wybór sprzętu w konkurencyjnych cenach.

Dyskusja odbędzie się podczas IV edycji Forum Retail Challenge Poland, 28-29 września, w Warszawie. OOH magazine jest partnerem wydarzenia.

Więcej o evencie TUTAJ.  


Więcej wydarzeń branżowych TUTAJ.