Owszem, zaczynaliśmy od taśm i tapet, choć dzisiaj nikt by już nie skojarzył firmy ASTAT ze sprzedażą i produkcją tapet. Zarówno ja, jak i założyciel firmy, Krzysztof Żakowski, byliśmy absolwentami Politechniki Poznańskiej. Techniczne zainteresowania i doświadczenie zawodowe Krzysztofa, nabyte w Szwajcarii, skierowały nasze kroki w kierunku automatyki przemysłowej. W latach 90. ASTAT był prekursorem zmian wprowadzając na rynek nowości z Europy.
Nawiązaliśmy współpracę z kluczowymi dostawcami, którzy są z nami do dzisiaj, m.in.: Camille Bauer, Cabur, Kubler, MBS, Finder, Gossen Mueller & Weigert. Rosnące zapotrzebowanie na specjalistów doprowadziło do powstania Centrum Szkoleniowego ASTAT. Oprócz szkoleń branżowych i seminariów, jesteśmy organizatorem Konferencji Jakości Energii Elektrycznej, która doczekała się już ośmiu edycji. Organizujemy także Forum Bezpieczna Maszyna, które przyciąga specjalistów zajmujących się zagadnieniami bezpieczeństwa maszyn i urządzeń.
Ważnym wydarzeniem każdego roku jest Kurs Kompatybilności Elektromagnetycznej prowadzony przez uznanych prelegentów ze Stanów Zjednoczonych. Dynamiczny rozwój przyczynił się do wybudowania nowoczesnego Centrum Logistycznego, a regionalizacja działu obsługi klienta usprawniła obsługę zamówień. W ubiegłym roku podjęliśmy też decyzję dotyczącą wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością zgodnego z normą ISO 9001.
Sam początek był ważny, ponieważ byliśmy pionierami w specjalistycznych taśmach, które były dotąd nieznane w Polsce, a tym samym zmieniliśmy rynek. Aktualnie dysponujemy bardzo nowoczesnym parkiem maszynowym, co daje większe możliwości.
Kolejnymi etapami było wprowadzanie i poszerzanie oferty automatyki przemysłowej, a następnie wydzielenie grup towarowych dedykowanych do różnych gałęzi związanych z EMC, jakością energii elektrycznej i segmentem smart building. Każda decyzja i zmiana, czy to w strukturze funkcjonowania czy inwestycji, pociągała za sobą następne, kształtując nas jako lidera. Cały czas planujemy rozwój i nie zwalniamy tempa.
Przełomowym momentem było na pewno wstąpienie Polski do Unii Europejskiej. Wiązało się to zarówno z większymi możliwościami, ale też i obowiązkami. Wszyscy stanęli przed wyzwaniem dostosowania produkcji i urządzeń do norm obowiązujących w Europie. My to wyzwanie podjęliśmy o wiele wcześniej, więc na te liczne zmiany byliśmy już gotowi. Wprowadzając na rynek nowości zdawaliśmy sobie sprawę, że to są rozwiązania nieznane w naszym kraju.
Tu nie wystarczała sama sprzedaż, ale cały proces wdrożenia. Udostępniając innowacyjne urządzenia dla przemysłu i poszerzając portfolio mieliśmy gotową ofertę, która odpowiadała na zapotrzebowanie firm. Klienci w pełni to docenili i od tego czasu notujemy dynamiczny rozwój. Warto jest być prekursorem dobrych zmian. Przetrwaliśmy też kilka kryzysów gospodarczych, które dotknęły gospodarkę, ale nie zagroziły naszej pozycji na rynku.
W ostatnim czasie ogromnym wyzwaniem dla wszystkich była sytuacja związana z pandemią Covid. Nikt nie miał gotowej recepty jak sobie poradzić. Większość transakcji i kontaktów odbywała się online, a żeby nie stracić kontaktu z klientami, sami zorganizowaliśmy wirtualne targi.
W naszej branży nie da się działać już tylko i wyłącznie w oparciu o bieżące zamówienia klientów. Jesteśmy doświadczoną firmą i wiemy, że rozwój wiąże się z inwestycjami. Zawsze mieliśmy magazyn produktów, ale w pewnym momencie to nie wystarczało, więc podjęliśmy decyzję o budowie dużego Centrum Logistycznego we Wrześni. Z samą Wrześnią jesteśmy związani od początku działalności naszej firmy, w końcu jest ona moim rodzinnym miastem. Ale kwestią przesądzającą o lokalizacji było dobre skomunikowanie Wrześni, która leży przy autostradzie A2, co znacznie ułatwia logistykę.
Sam budynek magazynu jest bardzo duży – to ponad pięć tysięcy metrów wysokiego składowania. Do tego nowoczesny program zarządzania realizacją zamówień i fakturowania – wszystko to składa się na sprawny system, który pozwala na ciągły wzrost sprzedaży.
Tak, zdecydowanie przez te wszystkie lata poszerzamy ofertę usługową. Znaczącą rolę mają nasze usługi dotyczące energetyki. W ostatnim czasie, za sprawą sytuacji geopolitycznej, koszty związane z energią stały się kluczowe dla naszych klientów. Ze względu na niestabilny rynek energetyczny w Europie i pogłębiające się problemy nasi klienci szukają oszczędności. Prowadzimy pomiary i analizy parametrów jakości energii elektrycznej. Mamy też autorskie rozwiązania dotyczące monitoringu mediów produkcyjnych, zużycia energii, a także oferujemy możliwość przeprowadzenia audytu energetycznego. Wśród naszych usług jest wzorcowanie, kalibracja oraz wypożyczanie analizatorów parametrów sieci. Prowadzimy też wzorcowanie przekładników prądowych.
Każdy produkt z naszej oferty ma przypisanego specjalistę. W całym kraju mamy też ponad dwudziestu doradców techniczno-handlowych. Niektórzy z nich są z nami od samego początku. Razem budowaliśmy markę ASTAT. Zawsze bardzo starannie dobieraliśmy współpracowników, oprócz niewątpliwych umiejętności czysto handlowych i kultury osobistej, wymagamy też wiedzy technicznej, która jest sukcesywnie uzupełniana i aktualizowana poprzez system szkoleń.
Stworzyliśmy także stanowiska doradców technicznych ukierunkowanych na wąskie gałęzie, takich jak: energetyka, prefabrykacja szaf, branża spożywcza, branża kolejowa oraz instalacje i automatyka budynkowa. W tych sektorach docieramy do nieco innych klientów, którzy są nastawieni na konkretne rozwiązania dedykowane i wymagane w ich dziedzinach. Know-how, zdobywane podczas spotkań z klientami, nastawienie na ich potrzeby oraz dobra znajomość rynku i najnowszych rozwiązań pozwala nam na wspieranie rozwoju firm.
Mimo bardzo obszernej oferty, zwiększamy liczbę dostawców kompleksowo pokrywając rynek automatyki przemysłowej. Chcemy też być liderem w przyrządach pomiarowych dedykowanych dla przemysłu. Rozwijamy i tworzymy własne rozwiązania – komory, namioty, laboratoria EMC dla wysokich częstotliwości (40 GHz). W dziedzinie kompatybilności elektromagnetycznej byliśmy jedną z pierwszych firm, która się tym zajęła, a dzisiaj jest to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się działów.
Nieustannie śledzimy trendy rynkowe i zmiany, co skłania nas do podejmowania wyzwań by sprostać nowym wymaganiom klientów, np. dotyczącym elektromobilności. Podjęta przez nas w 2022 roku decyzja o wdrożeniu Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001 dla Grupy ASTAT pomoże nam osiągnąć najwyższe standardy.
Wiele przeszliśmy przez te 30 lat, ale teraz jesteśmy bogatsi o różne doświadczenia i wiemy jak to wykorzystać. Zbudowani zaufaniem naszych klientów optymistycznie patrzymy w przyszłość!
Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko
Romuald Winter – Ukończył studia na kierunku Elektrotechnika na Wydziale Elektrycznym Politechniki Poznańskiej. W 1990 roku odbył roczny program MBA organizowany przez Poznańską Szkołę Managerów. W latach 1988-1991 pełnił funkcję pełnomocnika właściciela firmy Forte Sweden, w latach 1991-1992 obejmował stanowisko szefa eksportu, a następnie dyrektora naczelnego w przedsiębiorstwie Mikroma. Od 1992 roku pełni funkcję prezesa ASTAT SP. Z O.O. – firmy dostarczającej rozwiązania dla przemysłu.
Felieton ukazał się w najnowszym OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.
Więcej podobnych treści przeczytasz TUTAJ.