Logo

Marketing MIX

Kompleksowy rebranding | Katarzyna Wilczewska, Pepco

Oparli się pandemii, choć jako jedni z nielicznych nie postawili na e-commerce. Dziś mają 1194 sklepów w Polsce, 20 milionów klientów miesięcznie i 800 pracowników. Właśnie wprowadzają nowy koncept wizualny swojej sieci i planują kolejne etapy rozwoju. O tym w rozmowie z Katarzyną Wilczewską, Corporate Communication Manager w Pepco.

Niedawno ogłosiliście nowy koncept wizualny Waszych sklepów. Co się zmieniło?

Co kilka lat odświeżamy wygląd naszego sklepu oraz komunikację do klienta. Podążamy za najnowszymi trendami i wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom klientów. Dzięki licznie przeprowadzonym badaniom, spotkaniom z klientami i testom doszliśmy do konkretnych wniosków i zaplanowaliśmy odpowiednie modyfikacje. Zaczęliśmy od zmiany logotypu, który ma nieść skojarzenia z nowoczesną marką rodzinną, wywołującą pozytywne emocje – bliskości, troskliwości. Serce obecne w logotypie odzwierciedla naszą relację z klientkami, dumę z wartości rodzinnych, które pielęgnują w swoich domach, i, o które my jako firma chcemy dbać.

W maju przearanżowaliście wygląd Waszych sklepów. Co dokładnie się zmieniło?

W sklepach widoczne są zmiany w komunikacji wizualnej: inna nawigacja, nowy sposób komunikacji cen, produkty na zdjęciach przedstawione w użyciu, a w witrynach sklepowych szafy z panelami reklamowymi. Zmieniliśmy layout sklepu, podwyższając tym samym komfort poruszania się po nim. Zwiększyliśmy strefę przemysłową, dodaliśmy regały przeznaczone na prezentację produktów do domu. Wykorzystaliśmy też wolne przestrzenie w sklepie, np. słupy, na których zawiesiliśmy półki i panele ścienne do ekspozycji drobnych akcesoriów.

Przed kasami wprowadziliśmy nowy układ mebli z drobnymi produktami, który może pomóc sfinalizować zakupy osobom oczekującym w kolejce. Cieszymy się, że dzięki zwiększeniu powierzchni sprzedażowej, udało nam się lepiej wyeksponować i poszerzyć asortyment w sklepach, co ma również wpływ na komfort zakupów. Zarówno w przypadku ubrań, jak i pozostałej części produktów, zwiększyliśmy dostępność modeli średnio o 24%.

Pepco Pepco

Wszystkie zmiany zostały, w ramach testu, wprowadzone już we Wrocławiu. Jak będzie wyglądał proces przeobrażenia wszystkich placówek? Jak jest osadzony w czasie?

Świadomie wybraliśmy nasze wrocławskie sklepy jako pierwsze dla testowego etapu wprowadzenia zmian. Tamtejsze sklepy Pepco są jednymi z powstałych najwcześniej w naszej długiej historii. Ich remont postanowiliśmy połączyć z rebrandingiem i przeprowadzić kompleksowe przebudowy. Test wypadł bardzo dobrze – nasze stałe klientki, ale i te, które nie wpadają do nas regularnie, oceniły wszystkie zmiany bardzo dobrze. Tak więc koncept, który nazywamy Pepco New Look będzie wdrażany we wszystkich krajach i lokalizacjach, gdzie funkcjonuje jeszcze stary.

Czy zmianom towarzyszyły eventy promocyjne?

Planowaliśmy oficjalne otwarcie sklepów wrocławskich na koniec lutego. Zaprosiliśmy dziennikarzy, specjalnych gości i oczywiście naszych klientów. Podjęliśmy jednak decyzję o odwołaniu wydarzenia ze względu na szacunek wobec osób dotkniętych wojną w Ukrainie. W jednym z wrocławskich sklepów zorganizowaliśmy symboliczne otwarcie, które nagraliśmy i udostępniliśmy mediom.

Pandemia to okres zamkniętych sklepów stacjonarnych. Jaki był ten czas dla Pepco, jakie wyzwania się pojawiły?

Przede wszystkim zależało nam na zapewnieniu bezpieczeństwa zarówno naszym klientom, jak i pracownikom. Dlatego w trakcie pandemii na bieżąco wprowadzaliśmy rekomendacje instytucji państwowych oraz różne dodatkowe rozwiązania np. specjalne ekrany przy kasach. Jeśli chodzi o obroty, to wbrew pozorom pandemia jeszcze raz pokazała, jak skuteczny jest format naszych sklepów. Klienci lubią nas za to, że jesteśmy blisko ich domów, doceniają profesjonalną obsługę i wygodnie urządzone powierzchnie handlowe, ale przede wszystkim kochają Pepco za bogatą ofertę dobrej jakości produktów w atrakcyjnych cenach. To, po zniesieniu lockdownów, spowodowało tworzenie się kolejek przed naszymi sklepami.

Okres pandemii to jednocześnie ogromny wzrost e-commerce. Wy co prawda wprowadziliście swoje produkty na takie platformy jak Allegro, Ceneo i Empik.com, ale nie prowadzicie póki co e-sklepu. Jakie są Wasze plany pod kątem wejścia w handel internetowy?

Zawsze dążymy do tego, by rozwijać ofertę, udoskonalać sklepy i odpowiadać na oczekiwania naszych klientów, dlatego też w ramach testu produkty Pepco pojawiły się na różnych platformach e-commerce. Roczny projekt dobiega właśnie końca, a jego wyniki, w tym opinie klientów, którzy z niego skorzystali, będą analizowane w celu weryfikacji naszej strategii digitalowej.

Nie sposób nie spytać o wydarzenia ostatnich miesięcy. Wspieracie Ukrainę na różnych polach, proszę przybliżyć Wasze działania w tym kontekście.

W Pepco w momencie rozpoczęcia rosyjskiej agresji na Ukrainę pracowało ponad 300 osób z obywatelstwem ukraińskim (największa grupa na Węgrzech). Zapewniliśmy im przede wszystkim wsparcie psychologiczne, prawne i finansowe. Podchodziliśmy do każdej sprawy indywidualnie, ponieważ wiemy, że każdy ma inną sytuację życiową. Uruchomiliśmy infolinię oraz specjalną internetową platformę pomocową, by zapewnić pracownikom i ich rodzinom anonimowe i bezpłatne konsultacje z ekspertami w kwestiach osobistych, finansowych, prawnych. Było to jedno z działań zaplanowanych dla wszystkich pracowników z 16 rynków, akurat czas startu zbiegł się z sytuacją w Ukrainie.

Wierzymy jednak, że konieczna jest pomoc i solidarność ze wszystkimi, którzy cierpią w wyniku wydarzeń w Ukrainie. Priorytetem naszych działań charytatywnych od lat jest niesienie pomocy dzieciom. W obliczu wojny i towarzyszących jej konsekwencji rozszerzyliśmy zakres współpracy z naszymi stałymi partnerami społecznymi i skierowaliśmy dodatkowe środki na pomoc dzieciom z Ukrainy. Nasi partnerzy działają na dużą skalę i wiedzą, jak najlepiej rozdysponować środki, by kompleksowo pomóc jak największej liczbie osób.

Na samym początku przyznaliśmy 2 miliony złotych Fundacji Świętego Mikołaja oraz SOS Wioski Dziecięce – po 1 milionie dla każdej z nich. Wspieraliśmy też projekty innych organizacji, które koncentrowały się na pomocy najmłodszym poszkodowanym uchodźcom. Na bieżąco, najczęściej produktowo, pomagaliśmy miejskim punktom pomocy Ukrainie. Dostosowujemy swoje działania do bieżącej sytuacji, tak, by wsparcie było efektywne i odpowiednie. Jesteśmy gotowi wspierać naszych partnerów w pomocy niesionej najmłodszym, pozostającym na terenie wojny, jak tylko sytuacja na to pozwoli.

A jakie są inne działania z zakresu CSR, które realizujecie?

W każdym z kilkunastu europejskich krajów, w których funkcjonują sklepy Pepco, współpracujemy z organizacjami wspierającymi dzieci i realizujemy różnego rodzaju projekty społeczne. Łączy je jeden cel – dbanie o rozwój, edukację i organizację czasu wolnego najmłodszych oraz wyrównywanie szans życiowych dzieci ze środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym. W ubiegłym roku dzięki naszym projektom ze wsparcia skorzystało ponad 60 000 dzieci i młodzieży z rynków, gdzie obecne jest Pepco.

W Polsce nasze cele CSR realizujemy we współpracy z Towarzystwem Przyjaciół Dzieci, Fundacją Św. Mikołaja, Stowarzyszeniem SOS Wioski Dziecięce (działamy wspólnie na skalę europejską), Fundacją Happy Kids, Fundacją Atalaya i Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę. Spośród licznych inicjatyw, które wspólnie wdrażamy, warto wspomnieć o kilkuletniej współpracy z Towarzystwem Przyjaciół Dzieci. Dzięki niej, ponad 1000 dzieci w trudnej sytuacji życiowej rozwija swoje talenty w świetlicach w całym kraju, wyjeżdża na obozy letnie i odkrywa nowe zainteresowania. We współpracy z TPD organizujemy również edukacyjny program o bezpieczeństwie w sieci pod nazwą „Cyfrolatki”, w którym wzięło udział już ponad 2500 dzieci. Dbamy też o to, by osoby pracujące w Pepco miały możliwość niesienia pomocy potrzebującym.

Wszyscy nasi pracownicy mogą zgłaszać projekty skoncentrowane na dzieciach do programu grantowego „PEPCOlandia” – w ten sposób nasze wparcie trafia także do mniejszych, lokalnych organizacji, które dbają o rozwój najmłodszych. A w ramach programu Better Move, zachęcamy pracowników do aktywnego spędzania wolnego czasu, przy czym pokonane przez nich kilometry zamieniamy na pomoc potrzebującym dzieciom. W tym roku wspieramy dzieci z Ukrainy za pośrednictwem organizacji Save the Children International. To tylko kilka przykładów realizowanych przez nas inicjatyw społecznych. W tym roku 10 takich inicjatyw zyskało uznanie i znalazło się w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” – corocznej publikacji przygotowywanej przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko

Katarzyna Wilczewska – Ma ponad dwudziestoletnie doświadczenie w zakresie komunikacji korporacyjnej i zarządzania marką. Obecnie pracuje w Pepco, na stanowisku Corporate Communication Manager, odpowiadając za kreowanie marki korporacyjnej, budowę architektury procesów i narzędzi komunikacji wewnętrznej, zarządzanie kryzysowe, media relations i projekty w obszarze odpowiedzialności społecznej. W obrębie obszarów, za jakie odpowiada z ramienia HUBu, ściśle współpracuje z kilkunastoma europejskimi rynkami.


Wywiad ukazał się w najnowszym OOH magazine. Do pobrania TUTAJ


Więcej podobnych treści przeczytasz TUTAJ.