Beata Magdziarz, Chief Digital Officer w Havas Media Group przygląda się tegorocznym działaniom i trendom w segmencie Digital marketingu, a także analizuje wyzwania i prognozy na kolejny rok.
Trendy 2023
- Dane i prywatność konsumenta są coraz gorętszym tematem. Mają w tle zmiany w narzędziach Google dotyczące cookieless czy GA4, które nas czekają w nadchodzących miesiącach. Ciekawym obszarem są też coraz bardziej wyrównane szanse dla połączenia technologii i automatyzacji. Liczne zmiany dotyczące zgód i polityki cookies oznaczają też zmiany w mierzeniu efektów działań reklamowych, ich raportowaniu i optymalizacji. Automatyzacja dostępna w coraz większej skali, umożliwiła uzupełnienie rozwiązań o więcej źródeł danych takich jak dane własne marki. W efekcie pozwala to na zaawansowaną optymalizację dzięki technologii i wyprzedzanie konkurencji. Rok 2022 udowodnił znaczenie zwinnych i elastycznych strategii. Dynamika zmian w środowisku cyfrowym skłania firmy do podejścia opartego na danych i obszar strategii danych będzie kluczowy w nadchodzącym roku. W efekcie kluczowym trendem będzie personalizacja i hiperpersonalizacja w czasie rzeczywistym.
- Meaningful Content, który angażuje. Jest autentyczny i często osobisty, oparty na wartościach i znaczący. Marki coraz częściej publikują treści związane nie tylko z produktem czy usługą, ale wartościami marki. W efekcie konsument kupuje osobowość oraz utożsamia się z marką. Szczególnie młode pokolenia tego potrzebują. Rosnąca penetracja Social Media, różna rola poszczególnych aplikacji czy rozwój Social Commerce to nieuniknione kierunki w relacji z konsumentem. Oczekujemy również, że wiele firm wejdzie do świata Metaverse i poeksperymentuje z wirtualną rzeczywistością oraz sprawdzi jak zadziała na relację z konsumentem. Wyzwaniem też będą rosnący na znaczeniu Influencer Marketing oraz regulacje prawne w tym obszarze. A w kontekście stron internetowych czy aplikacji ulepszony UX, który pozwala na zatrzymanie konsumentów z marką na dłużej.
- Omnichannel z nowymi zachowaniami konsumenta. To już nie Ci sami konsumenci co przed pandemią. Dostosowanie relacji między marką a konsumentem w pełni omnichannelu, przepływ danych i dostosowanie komunikacji będzie kluczowe. Konsument jest wymagający, mając zdywersyfikowane oczekiwania zarówno pod kątem różnic pokoleniowych i generacji, ale również pod kątem lokalizacji i związanych z tym potrzeb.
Największe wyzwania na 2023 rok
Cały ekosystem mediowy przygotowuje się na trudny rok 2023. Czeka nas wiele wyzwań związanych ze zmianami w obszarach technologicznych, rosnącą dynamiką cyfryzacji, jak i wymaganiami konsumenta oraz rynku, a w efekcie koniecznością rewizji wydatków mediowych na działania najbardziej efektywne pod kątem ROI. W przypadku Digital OOH wzmocnienie mogą stanowić rynki lokalne, natomiast podobnie jak Connnected TV nie będą stanowić mocnego rynku wzrostowego w torcie wydatków reklamowych. Nawyki konsumentów przesuwają się w dalszym ciągu w kanały digital oraz streaming. Digital OOH to też szansa na budowanie atencji konsumenta i wzmocnienie jego doświadczeń z marką.
Istotnym elementem są też młode firmy z sektora MŚP, które są bardziej obeznane z technologią cyfrową już na starcie, co też otwiera wiele możliwości, ale też zmieni nawyki zakupu mediów. Dużo intensywniej eksplorują te możliwości i wykorzystują je wtedy, gdy ma to sens. W efekcie agencje mediowe będą coraz silniejszym wsparcie dla marek w obszarze bazodanowym. Havas Media Group adaptuje dane z różnych ekosystemów do narzędzi planistycznych i globalnej platformy DMP Converged, by wydatki mediowe były najbardziej efektywne.
W całości rynku reklamowego największym wyzwaniem dla marek będzie optymalizacja kosztowa i skalowanie budżetu. Wiele trudnych decyzji, dobrych strategii oraz szereg możliwości przed nami.
Więcej materiałów w podobnej tematyce przeczytasz TUTAJ.