I tu się zaczyna pierwszy etap – ważny krok ku efektywności oraz realizacji wszystkich zakładanych rezultatów. Od tego jak zostanie przedstawiony cel główny firmy oraz jak on zostanie podzielony na poszczególne działy zależy dalsza jego realizacja. Na tym etapie ważne jest zrozumienie przekazanych informacji od osób decyzyjnych (zgodnie z ich intencją) oraz wyjście z odprawy z konkretnymi wytycznymi dla siebie (menedżera) oraz zespołu.
Kolejnym krokiem jest przekazanie tych wytycznych w zespołach. Ten moment to pierwszy punkt, w którym często dochodzi do tzw. szumów komunikacyjnych. Tu rolą menedżera jest, aby w jasny i konkretny sposób przekazał swoim ludziom, jaki jest główny cel oraz jakie dany zespół dostał zadania do wykonania (cele zadaniowe). Teraz zgodnie z rolami pełnionymi w zespole każdy otrzymuje swoje zadanie do wykonania (a więc cel indywidualny). By ten cel był zrozumiały i spełniał jasną i konkretną informację dla osoby go otrzymującej, warto skorzystać z różnego rodzaju technik komunikacji do stawiania celów.
Jedną z takich technik jest SMARTER:
S – Szczegółowy, specyficzny, prosty, określony
M – Mierzalny (kryteria sukcesu, ile, parametr)
A – Ambitny, akceptowalny
R – Realistyczny, możliwy do osiągnięcia
T – Określony w czasie
E – Ekscytujący, ekologiczny
R – Zapisany
Oczywiście warto spojrzeć na dotychczasową realizację zadań przez danego członka zespołu i nie po to by dostał tzw. reprymendę za brak realizacji lub źle wykonane zadanie, ale by sam zrozumiał co i jak zrobił, dokąd go to zaprowadziło, dlaczego nie zrealizował zadania na zamierzonym poziomie. Tutaj menedżer może skorzystać podczas rozmowy z takim pracownikiem z metody GOLD:
Goal – jaki był Twój Cel?
– Co miało być rezultatem Twojego działania?
– Co chciałeś osiągnąć?
Outcome – jaki jest rezultat?
– Co faktycznie osiągnąłeś?
– Co poszło dobrze?
– Co udało Ci się zrealizować do tej pory?
Learn – czego się nauczyłeś?
– Jakie wnioski z tego wynikają dla Ciebie?
– Jakie inne możliwości teraz widzisz?
– Jaka lekcja płynie dla Ciebie po tym doświadczeniu?
Differently – co zrobisz inaczej następnym razem?
– Jakie inne możliwości teraz widzisz?
– Na czym teraz się skoncentrujesz?
– Czego zrobisz więcej? Czego zrobisz mniej następnym razem?
– Co zrobisz inaczej następnym razem?
– Co będziesz brał pod uwagę, gdy znów pojawi się taka sytuacja?
Gdy mówimy o celach i rezultatach to warto tutaj też wspomnieć o metodzie OKR. OKR jest skrótem od techniki stosowanej przez znane światowe korporacje i oznacza: cele i kluczowe rezultaty (Objectives and Key Results). Również w wielu polskich firmach używa się terminologii „okry” jako metody wyznaczania i kaskadowania celów.
Gdy zakończymy etap przekazywania celów, przychodzi czas na ich realizacje i tu pojawia nam się kolejna rzecz, a mianowicie – efektywność osobista i zespołowa, a w tym też styl zarządzania zespołem przez menedżera. Na tym etapie kluczowa jest komunikacja menedżera z zespołem oraz komunikacja w samym zespole, postawa indywidualna każdego członka zespołu, przezwyciężanie dysfunkcji pracy zespołu oraz stwarzanie warunków do realizacji celów poprzez wspierającą kulturę organizacyjną, atmosferę oraz zasoby materialne.
Ostatni etap to nadzór menedżera nad stopniem realizacji celów indywidualnych i zespołowego oraz strategia ich realizacji przyjęta przez samych członków zespołu. Z tym etapem wiąże się ważna kompetencja (każdego członka zespołu i też menedżera), a mianowicie zarządzanie sobą w czasie, która ma olbrzymi wpływ na terminową oraz jakościową realizację celów. Dodatkowo, gdy mówimy o realizacji celów, między innymi poprzez efektywne wykorzystanie czasu oraz własnej energii, to nie sposób ominąć w tym miejscu kompetencji asertywności. Asertywność i zarządzanie sobą w czasie to kompetencje których można i trzeba się nauczyć by efektywnie i skutecznie realizować postawione cele.
Warto pamiętać o sposobie stawiania i nadzorowania realizacji celów, jakości komunikacji, odpowiednim feedback, planie oraz zabezpieczeniu sił i środków do realizacji celów indywidualnych i zespołowych oraz pielęgnowaniu relacji w zespole sprzyjającej współpracy oraz efektywności.
Piotr Tytoń – dyplomowany Trener biznesu i rozwoju osobistego, Coach ACC ICF, Certyfikowany HR Business Partner DiSC Trainer & Facilitator. 20 lat doświadczenia w zarządzaniu zasobami ludzkimi na różnych stanowiskach kierowniczych (menedżer, dyrektor zarządzający) oraz jako HR Business Partner odpowiedzialny między innymi za rekrutację, budowanie zespołów, realizacje celów biznesowych firmy, rozwój pracowników, kontrole i nadzór działów produkcyjnych i handlowych. Od kilku lat zajmuje się wsparciem firm w zakresie poprawy efektywności osobistej liderów (kadry średniego i wysokiego szczebla) oraz członków zespołów poprzez konsultacje, sesje coachingowe, mentoring, testy osobowościowe DISC, warsztaty i szkolenia.
Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.