Firmy coraz chętniej wykorzystują influencer marketing, by dotrzeć z przekazem do klientów, a internetowi twórcy odnotowują regularne wzrosty liczby obserwujących. Można więc przypuszczać, że bieżący rok zapewni obu stronom dalszy rozwój. Ten Fajny Management na podstawie obserwacji rynku i doświadczeń zebranych podczas współprac influencerów z liderami branż spożywczej, odzieżowej, technologicznej i e-commerce podjął się próby wskazania pięciu kluczowych trendów.
Zawód influencera, stał się na tyle ważny i dochodowy, że niezbędne było wydanie przez UOKiK wytycznych dla twórców i marek jak oznaczać treści reklamowe. Uporządkowanie rynku stało się kluczem do specjalizacji i rozwoju branży, gdzie niezwykle ważną rolę odegra jakość przekazu.
Influencerzy będą tworzyć coraz bardziej specjalistyczne treści, wyszukiwać nisz i rozwijać wiedzę, by trafiać do konkretnej grupy docelowej. Nastąpi „koniec amatorstwa”, co napawa optymizmem, gdyż poprzez influencer marketing kształtowana jest opinia także bardzo młodej części społeczeństwa i każdy uczestnik kampanii powinien czuć za to odpowiedzialność.
Żyjemy w czasach, gdy coraz trudniej zbudować przywiązanie, dlatego w 2023 roku znaczenia nabierze osobowość i determinacja. Bitwę o uwagę wygrają twórcy z charyzmą i otwartością na zmiany, dobrzy stratedzy, którzy dokładnie wiedzą, jakimi chcą być, począwszy od stylu kończąc na treści. Bycie przeciętnym już nie wystarczy.
Influencerzy coraz częściej będą pojawiać się poza internetem, także w telewizji i radiu, które sięgają po nich, by zwiększać liczbę widzów i słuchaczy. Odbędzie się też więcej wydarzeń poza kanałami społecznościowymi, koncertów czy spotkań z fanami.
W influencer marketingu uwaga obserwujących jest bardzo rozproszona, koniecznym jest więc szukanie różnych miejsc do prowadzenia sprawnej i efektywnej komunikacji.
Twórcy chętniej będą korzystać z dodatkowych możliwości stanowiących formę wyrażania siebie, które zbliżą ich do fanów. Przykładem takich działań są m.in. autorskie kolekcje ubrań, które pozwalają skuteczniej docierać z przekazem i pogłębiać relacje z obserwującymi.
Szybkie tempo życia sprawia, że użytkownicy jeszcze bardziej docenią krótką i konkretną formę przekazu. Będzie rosła popularność TikToka. Potwierdza to coraz częstsza obecność znanych marek i lokalnych firm na tej platformie.
Prawdopodobnie zdetronizuje ona Instagram, dotychczasowego króla influencer marketingu, jeśli nie pojawią się tam innowacje. W 2023 roku mogą stracić kanały, które oferują zbyt długie formy, tak jak YouTube, choć dość prężny rozwój sekcji shorts może to zatrzymać. Kluczowe będą pierwsze 3 sekundy, by skupić uwagę obserwujących.
Wyraźnym kierunkiem będzie angażowanie influencerów do kampanii długofalowych. Taka współpraca powoduje, że marki zostaną zapamiętane jako bardziej autentyczne i szczere, a influencerzy będą lepiej postrzegani.
Aby twórca internetowy był skutecznym „narzędziem” dla marketingu w firmie, niezbędny jest czas. Cieszy mnie więc, że kampanie z influencerami przestają być traktowane jako ostatni etap kompleksowej komunikacji, a firmy coraz chętniej podpisują długoterminowe kontrakty.
Influencer marketing to niezwykle ważny obszar komunikacji, z czego zdają sobie z sprawę świadomi marketerzy. Odpowiednio dobrane działania z udziałem twórców w różnych kanałach budują rozpoznawalność, wiarygodność i wpływają na decyzje zakupowe. Warto mieć na uwadze powyższe trendy, aby tworzyć przemyślane i skuteczne strategie promocji.
Mateusz Bill – Specjalista z zakresu współpracy i tworzenia kampanii na rynku influencer marketingu. Współpracował z wiodącymi influencerami w kraju i współtworzył kampanie dla największych brandów tj. Play, Durex, Plush, Tymbark, Coca-Cola. Obecnie jest dyrektorem zarządzającym agencji Ten Fajny Management, która zajmuje się managementem i rozwojem karier twórców internetowych.
Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.