Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Influencer marketing 2023 – 5 głównych trendów

Influencer marketing to narzędzie, które z każdym rokiem zyskuje na popularności. Zespół agencji Ten Fajny Management wytypował pięć głównych trendów, na które należy zwrócić uwagę w 2023 roku, by z sukcesem tworzyć kampanie komunikacyjne.

Firmy coraz chętniej wykorzystują influencer marketing, by dotrzeć z przekazem do klientów, a internetowi twórcy odnotowują regularne wzrosty liczby obserwujących. Można więc przypuszczać, że bieżący rok zapewni obu stronom dalszy rozwój. Ten Fajny Management na podstawie obserwacji rynku i doświadczeń zebranych podczas współprac influencerów z liderami branż spożywczej, odzieżowej, technologicznej i e-commerce podjął się próby wskazania pięciu kluczowych trendów.

Trend 1 – Jakość, specjalizacja i transparentność przekazu

Zawód influencera, stał się na tyle ważny i dochodowy, że niezbędne było wydanie przez UOKiK wytycznych dla twórców i marek jak oznaczać treści reklamowe. Uporządkowanie rynku stało się kluczem do specjalizacji i rozwoju branży, gdzie niezwykle ważną rolę odegra jakość przekazu.

Influencerzy będą tworzyć coraz bardziej specjalistyczne treści, wyszukiwać nisz i rozwijać wiedzę, by trafiać do konkretnej grupy docelowej. Nastąpi „koniec amatorstwa”, co napawa optymizmem, gdyż poprzez influencer marketing kształtowana jest opinia także bardzo młodej części społeczeństwa i każdy uczestnik kampanii powinien czuć za to odpowiedzialność.

Trend 2 – Wyrazistość influencera

Żyjemy w czasach, gdy coraz trudniej zbudować przywiązanie, dlatego w 2023 roku znaczenia nabierze osobowość i determinacja. Bitwę o uwagę wygrają twórcy z charyzmą i otwartością na zmiany, dobrzy stratedzy, którzy dokładnie wiedzą, jakimi chcą być, począwszy od stylu kończąc na treści. Bycie przeciętnym już nie wystarczy.

Trend 3 – Aktywność poza mediami społecznościowymi

Influencerzy coraz częściej będą pojawiać się poza internetem, także w telewizji i radiu, które sięgają po nich, by zwiększać liczbę widzów i słuchaczy. Odbędzie się też więcej wydarzeń poza kanałami społecznościowymi, koncertów czy spotkań z fanami.

W influencer marketingu uwaga obserwujących jest bardzo rozproszona, koniecznym jest więc szukanie różnych miejsc do prowadzenia sprawnej i efektywnej komunikacji.

Twórcy chętniej będą korzystać z dodatkowych możliwości stanowiących formę wyrażania siebie, które zbliżą ich do fanów. Przykładem takich działań są m.in. autorskie kolekcje ubrań, które pozwalają skuteczniej docierać z przekazem i pogłębiać relacje z obserwującymi.

Influencer Marketing

Trend 4 – Krótka i konkretna forma przekazu

Szybkie tempo życia sprawia, że użytkownicy jeszcze bardziej docenią krótką i konkretną formę przekazu. Będzie rosła popularność TikToka. Potwierdza to coraz częstsza obecność znanych marek i lokalnych firm na tej platformie.

Prawdopodobnie zdetronizuje ona Instagram, dotychczasowego króla influencer marketingu, jeśli nie pojawią się tam innowacje. W 2023 roku mogą stracić kanały, które oferują zbyt długie formy, tak jak YouTube, choć dość prężny rozwój sekcji shorts może to zatrzymać. Kluczowe będą pierwsze 3 sekundy, by skupić uwagę obserwujących.

Trend 5 – Influencerzy w długofalowych kampaniach

Wyraźnym kierunkiem będzie angażowanie influencerów do kampanii długofalowych. Taka współpraca powoduje, że marki zostaną zapamiętane jako bardziej autentyczne i szczere, a influencerzy będą lepiej postrzegani.

Aby twórca internetowy był skutecznym „narzędziem” dla marketingu w firmie, niezbędny jest czas. Cieszy mnie więc, że kampanie z influencerami przestają być traktowane jako ostatni etap kompleksowej komunikacji, a firmy coraz chętniej podpisują długoterminowe kontrakty.

Influencer marketing to niezwykle ważny obszar komunikacji, z czego zdają sobie z sprawę świadomi marketerzy. Odpowiednio dobrane działania z udziałem twórców w różnych kanałach budują rozpoznawalność, wiarygodność i wpływają na decyzje zakupowe. Warto mieć na uwadze powyższe trendy, aby tworzyć przemyślane i skuteczne strategie promocji.

Mateusz Bill – Specjalista z zakresu współpracy i tworzenia kampanii na rynku influencer marketingu. Współpracował z wiodącymi influencerami w kraju i współtworzył kampanie dla największych brandów tj. Play, Durex, Plush, Tymbark, Coca-Cola. Obecnie jest dyrektorem zarządzającym agencji Ten Fajny Management, która zajmuje się managementem i rozwojem karier twórców internetowych.


Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.