Logo

Marketing MIX

Barbie® przedstawia pierwszą lalkę z zespołem Downa

Barbie Enya

Barbie z zespołem Downa, która właśnie dołączyła do tegorocznej kolekcji lalek z linii Barbie Fashionistas, została zaprojektowana z myślą o tym, aby jeszcze więcej dzieci mogło odnaleźć lalkę, która je reprezentuje.

Firma Mattel, globalny producent zabawek, zaprezentowała światu pierwszą w historii lalkę Barbie z zespołem Downa, której ambasadorkami w Europie zostały: pochodząca z Wielkiej Brytanii modelka – Ellie Goldstein, radna miejska i autorka z Francji – Eleonore Laloux oraz holenderska modelka i influencerka – Enyą.

W procesie projektowania marka Barbie ściśle współpracowała z National Down Syndrome Society (NDSS) – organizacją działająca na rzecz osób z zespołem Dawna w USA. Lalka jest dostępna w sprzedaży na całym świecie od 25 kwietnia, w Polsce będzie można ją kupić już na początku maja.

Firma Mattel ogłosiła wprowadzenie na rynek pierwszej w historii lalki Barbie z zespołem Downa. Będąca częścią linii Barbie Fashionistas lalka została stworzona po to, aby jeszcze lepiej odzwierciedlać otaczający nas świat. Lalka Barbie z zespołem Downa ma inspirować najmłodszych do opowiadania niezliczonych historii przez zabawę.

– Barbie odgrywa ważną rolę we wczesnych doświadczeniach dzieci. Jako najbardziej różnorodna linia lalek na rynku, pomaga im odkrywać świat, a my dokładamy wszelkich starań, aby poprzez zabawę przeciwdziałać stygmatyzacji społecznej. Naszym celem jest umożliwienie wszystkim dzieciom zobaczenia siebie w Barbie, a jednocześnie zachęcenie ich do zabawy lalkami, które nie są do nich podobne, ale reprezentują zróżnicowane społeczeństwo. Bawiąc się lalkami, dzieci mogą lepiej rozumieć stany i uczucia innych oraz rozwijać empatię, co pomaga w budowaniu świata pełnego akceptacji. Z dumą przedstawiamy lalkę Barbie z zespołem Downa, która dołączyła właśnie do linii Barbie Fashionistas, mającej przedstawiać otaczający nas świat i jest kolejnym krokiem w naszym zobowiązaniu, aby integrować przez zabawę – to słowa Lisy McKnight, Executive Vice President and Global Head of Barbie & Dolls, Mattel.

Barbie
Barbie doll with Down’s syndrome, the newest addition to the Fashionistas line

Aby mieć pewność, że lalka dokładnie przedstawia osobę z zespołem Downa, marka Barbie ściśle współpracowała z National Down Syndrome Society. Organizacja ta wspiera osoby z zespołem Downa i ich rodziny, zapewniając im potrzebne zasoby, przyczyniając się do wprowadzania zmian politycznych oraz angażując się w działania lokalnych społeczności. Wiedza i doświadczenie organizacji wpłynęły na proces projektowania lalki, zaczynając od jej sylwetki, przez ubrania i akcesoria, aż po opakowanie. Dzięki bliskiej współpracy z NDSS, zespół Barbie uhonorował osoby z zespołem Downa, oddając w ich ręce lalkę, z którą mogą się utożsamiać.

– Współpraca z Barbie nad lalką z zespołem Downa to był zaszczyt. To wiele znaczy dla członków naszej społeczności, którzy po raz pierwszy zyskali możliwość zabawy lalką Barbie, która ich reprezentuje. To ogromny krok naprzód w kierunku integracji i ważne wydarzenie, które chcemy świętować – mówi Kandi Pickard, prezes i dyrektor generalny NDSS.

Aby uczcić premierę lalki, do akcji włączyły się europejskie ambasadorki, które swoją obecnością podkreśliły, jak ważny jest to moment dla ich społeczności. Kamera towarzyszyła Ellie Goldstein1, Éléonore Laloux2 i Enyi3 w momencie, w którym po raz pierwszy zobaczyły lalkę na żywo i opowiedziały o tym, co to oznacza dla nich i dzieci takich jak one na całym świecie.

Ellie Goldstein – 21-letnia brytyjska modelka Ellie jest jedną z wschodzących gwiazd mody i najbardziej znaną brytyjską modelką z zespołem Downa. Ellie opowiada się za szerszym spojrzeniem na piękno w branży modowej. Przeszła do historii jako pierwsza modelka z zespołem Downa, która wystąpiła w międzynarodowych kampaniach dla Gucci Beauty i Adidasa. Ellie jest zaliczana do elitarnego grona 500 osób „Bussiness of Fashion” kształtujących globalną branżę modową.

Éléonore Laloux –37-letnia radna miejska i autorka z zespołem Downa pochodząca z Francji. Jest członkinią zarządu stowarzyszenia Down Up, które działa na rzecz autonomii życia osób niepełnosprawnych i ich integracji w społeczeństwie. W marcu 2020 roku Éléonore została radną miejską burmistrza Arras, co czyni ją pierwszą osobą z zespołem Downa we Francji sprawującą mandat w gminie. Uhonorowana tytułem Chevalier de l’ordre du Mérite Éléonore walczy o integrację społeczną i działa przeciw stygmatyzacji osób z zespołem Downa. Éléonore jest także autorką książki „Triso et alors!”, której celem jest zwiększenie świadomości i zrozumienia osób z zespołem Downa.

Enya – 26-letnia modelka i influencerka mieszkająca w Holandii. Na swoim profilu na Instagramie @Downsyndrome_Queen dzieli się momentami ze swojego życia. Ma nadzieję, że dzięki swojej internetowej działalności, która ma na celu destygmatyzację osób z zespołem Downa i pokazanie szerokiemu gronu pełnię życia, jakie prowadzi, zmieni świat modelingu i branżę beauty, aby były bardziej zróżnicowane i otwarte. Dzieląc się swoją miłością do tańca i pracując przed kamerą, zbudowała szeroką społeczność, którą nieustannie inspiruje swoją drogą i przesłaniem o różnorodności i integracji społecznej.

Wygląd i budowa ciała lalki Barbie z zespołem Downa zostały zweryfikowane przez lekarza medycyny.

Pochodząca z Wielkiej Brytanii modelka Ellie Goldstein powiedziała: „Jestem bardzo szczęśliwa, że powstała Barbie z zespołem Downa. Widząc lalkę, poczułam się wzruszona – tak wiele to dla mnie znaczyło. Jestem zaszczycona i dumna, że Barbie wybrała mnie, aby pokazać lalkę światu. Różnorodność jest dla mnie ważna, ludzie muszą widzieć więcej takich ludzi jak ja, nie możemy pozwolić na to, by nas ukrywano.”

Francuzka, radna miejska i autorka Éléonore Laloux dodała: „Bycie ambasadorką Barbie i pierwszej lalki z zespołem Downa to dla mnie wielka sprawa. To wspaniałe, że ta Barbie znalazła swoje miejsce w asortymencie marki, tak jak ja znalazłam swoje miejsce w społeczeństwie. Chcę podzielić się moimi doświadczeniami i pokazać światu, że z zespołem Downa można żyć szczęśliwie. Najważniejsze jest to, żeby rodzice zobaczyli tę lalkę i nie tracili nadziei.”

W Holandii modelka i influencerka Enya powiedziała: „Barbie była ogromną częścią dzieciństwa mojego i mojej siostry, więc fakt, że jest teraz Barbie, która wygląda tak jak ja i z którą mogę się identyfikować, jest nie do opisania. To bardzo ważne, aby dzieci od najmłodszych lat stawały się bardziej otwarte i świadome różnorodności i by wiedziały, że nie ma jednego, idealnego wzoru. Ty, ja, każdy z nas należy do społeczeństwa, wszyscy jesteśmy piękni, a zespół Downa jest częścią nas, społeczeństwa i świata.”

Nad każdym elementem projektu lalki marka Barbie ściśle współpracowała z NDSS:

  • Wygląd: Barbie z zespołem Downa wprowadza do linii nowy typ sylwetki i wygląd twarzy, które lepiej odzwierciedlają fizjonomię kobiet z zespołem Downa. Nowa lalka jest niższa, ma zmienione proporcje ciała, w tym dłuższy tułów. Lalka ma bardziej okrągłą twarz, mniejsze uszy, płaski grzbiet nosa i oczy w kształcie migdałów. Na dłoniach lalki widoczna jest pojedyncza linia, cecha często kojarzona z osobami z zespołem Downa4.
  • Ubrania i akcesoria: Lalka ubrana jest w sukienkę z bufiastymi rękawami we wzór motyli z żółtymi i niebieskimi akcentami, które uznawane są za symbole świadomości na temat zespołu Downa. Różowy naszyjnik z trzema skierowanymi ku górze szewronami przedstawia trisomię 21 chromosomu, która powoduje zespół Downa. Trzy szewrony lub strzałki są symbolem jednoczącym tę społeczność. Mają także reprezentować „nielicznych szczęśliwców”, którzy mają w swoim życiu osobę z zespołem Downa.
  • Ortezy: Lalka Barbie Fashionistas z zespołem Downa nosi różową ortezę stawu skokowego (OSS), która została zaprojektowana na wzór ortez noszonych przez niektóre dzieci do podparcia stóp i kostek oraz pasujące do stroju tenisówki. NDSS dostarczyło ortezy, które posłużyły jako inspiracja dla tych, które ma na sobie Barbie Fashionistas.

Wczesne doświadczenia pomagają kształtować myśli i sposób postrzegania świata przez dzieci na całe życie, a Barbie odgrywa ważną rolę w tym procesie. Podczas zabawy Barbie dzieci odkrywają własne marzenia i kształtują w sobie przekonanie, że w przyszłości mogą być, kim tylko zechcą. Jak dowodzą badania, zabawa lalkami ma niesamowite znaczenie na kluczowych etapach rozwoju dzieci – pomaga im wyobrazić sobie przyszłość, rozwijać empatię oraz umiejętności społeczne niezbędne w dorosłym życiu. Dzięki lalce z zespołem Downa jeszcze więcej dzieci może zobaczyć siebie w Barbie i odkrywać otaczający je świat, co wpływa na ich poczucie przynależności i pomaga w budowaniu otwartego świata.

Barbie to najbardziej różnorodna linia lalek dostępna na rynku, oferująca ponad 175 modeli lalek w wielu rodzajach sylwetek, fryzur, kolorów włosów, oczu i odcieniach skóry, a także lalki z niepełnosprawnościami. Tak bogata oferta lalek daje przestrzeń do opowiadania jeszcze większej liczby historii. Na przestrzeni ostatnich lat marka Barbie z sukcesem wprowadziła na rynek lalki z bielactwem, lalki poruszające się na wózku inwalidzkim i z protezą nogi, a także lalkę z aparatem słuchowym, czy lalkę bez włosów. W tym roku Barbie pogłębia integrację społeczną dzięki zróżnicowanej ofercie na 2023 rok, w której poza lalką z zespołem Downa, znalazły się lalka Barbie Fashionistas z aparatem na zęby i Ken Fashionistas z protezą nogi.

Cała tegoroczna linia lalek Barbie Fashionistas, w tym lalka Barbie z zespołem Downa, będzie dostępna w sprzedaży w Polsce już od maja 2023.

Barbie


Więcej newsów w podobnej tematyce przeczytasz TUTAJ.