Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Jesteś ekspertką, uwierz w to! | Ola Gościniak

Dlaczego kobiety mają trudność w zdobyciu i utrzymaniu pozycji eksperta w swojej dziedzinie, co powstrzymuje je przed dzieleniem się wiedzą, na czym chcą zarabiać, jakich zmian oczekują, razem z Olą Gościniak analizujemy jej raport „Jesteś ekspertką, uwierz w to!”.

 

Skąd pomysł na zrobienie raportu?

Od kilku lat wspieram różne kobiety, kobiety ekspertki. Dzielę się z nimi swoją wiedzą i doświadczeniem. Zauważyłam wśród nich pewne obawy i schematy, ale to były moje obserwacje. Nie znalazłam, też konkretnych badań w temacie eksperckości kobiet. To był też zapalnik, do zrobienia własnego raportu i podzielenia się nim z innymi.

Jaki jest cel raportu?

Chciałam sprawdzić, co powstrzymuje kobiety przed dzieleniem się wiedzą i zarabianiem na tym. Jakie mają obawy, lęki. Celem było dowiedzenie się, kim tak naprawdę jest ekspert oraz jakie problemy z zarabianiem na wiedzy najczęściej dotykają obecnych bądź przyszłych twórców internetowych.

I udało Ci się?

Tak. Badanie, wykazało, że ekspert to osoba, która zna temat, ma wiedzę i doświadczenie, najlepiej ponadprzeciętne pojęcie o tym, czym się zajmuje. To człowiek, który jest doskonały w swojej dziedzinie, potrafi jej uczyć i ma odpowiednie wykształcenie. Wie więcej niż 90% osób na tematy, którymi się zajmuje i ma w tym doświadczenie na poziomie 5, 10 lub 15 lat  w branży. Żyje ze swojej wiedzy i ma efekty, które mogą udowodnić to, że zna się na tym, o czym mówi.

Jednym z ciekawszych wniosków, jest to, że wśród kobiet z wykształceniem wyższym 49% (457) uważa, że wysokie poczucie własnej wartości definiuje eksperta. Oznacza to, że osoby pewne siebie, takie który mówią do nas za pomocą webinarów czy reels są przez nas postrzegani jako eksperci.

63% ankietowanych kobiet boi się krytyki swoich kompetencji. Boi się, że ktoś je wyśmieje, podważa ich widzę, przez to zamykają się w sobie i nie dzielą się tym co najcenniejsze.

A  62% (654 z 1019) kobiet zaznaczyło, że ma problem z zarabianiem na wiedzy, bo uważa, że ich usługa musi być idealna. A to mit! Wcale nie musi być idealna, jak skupiamy się na idealności, zapominamy o tym co jest ważne, a ważna jest merytoryczność.

Zauważ, że 32% kobiet boi się krytyki swojego wyglądu, gdy zaczną publicznie dzielić się wiedzą (333 z 1019). To są stereotypy w nas zakorzenione, które powielamy od lat. Poza tym dzisiejsze kanony piękna, wpajają nam, że musimy dobrze wyglądać. Myślimy, że oczekują od nas świetnej garderoby i pełnego makijażu, zawsze ułożonych włosów. Uwierz mi, że tak nie jest – to co mówisz, jaką masz wartość do przekazania, to jest najważniejsze!

Jakie największe wyzwania pojawiły się podczas tworzenia raportu?

Było ich kilka, na początku obawiałam się, czy uda mi się zdobyć przynajmniej tysiąc odpowiedzi. Okazało się, że to wcale nie było takie trudne, pomogło mi w tym wiele osób. W badaniu udział wzięło 1019 kobiet z całej Polski, które w większości mieszkają w miastach wojewódzkich i mają wyższe wykształcenie. Największy odsetek ankietowanych to kobiety w wieku od 31 do 40 roku życia, zajmujące się branżami marketingu, biznesu, rozwoju osobistego czy rękodzieła, zatrudnione na etacie bądź pracujące na własny rachunek. Następnie kolejnym wyzwaniem było wyciągnąć z tego coś ciekawego i wartościowego. Ja nawet nie nazwałabym tego wyzwaniem, a czymś fascynującym.

Jakie wyzwania stoją przed kobietami w zdobyciu i utrzymaniu pozycji eksperta w swojej dziedzinie?

Kobiety zawsze miały pod górkę. Zawsze miałyśmy więcej pracy, obowiązków. Współcześnie niewiele się zmieniło, jednak coraz więcej z nas, poczuło większą chęć rozwoju zawodowego i mentalnego. Praca sama w sobie już nas tak nie cieszy i chcemy, aby miała ona jakiś wpływ na innych czy społeczeństwo. Chcemy przyczyniać się do rozwoju gospodarki, polityki, mieć realny wpływ na to co się dzieje na świecie. Szczególnie teraz, kobiety chcą się dzielić wiedzą z innymi i mają ku temu fantastyczne przesłanki. Są wykształcone, korzystają z kursów czy szkoleń, mają ogromny nacisk na edukację.

Jednak w moim raporcie “Jesteś ekspertką! Uwierz w to!”, można zauważyć pewne schematy. Nie do końca jeszcze w siebie wierzymy, brakuje nam pewności siebie. W badaniu wyszło m.in, że zaledwie 120 kobiet z 1019 (11%) uznało się za ekspertkę na 5 (w skali 1-5). Jednym z wyzwań są na pewno stereotypy, tak bardzo w nas zakorzenione. Od najmłodszych lat mówi się nam co wypada, a co nie – w kontekście płci. Kobiety mają siedzieć cicho, być posłuszne, robić to co im się każe i się nie wychylać. Skutki widoczne są w dorosłym życiu. Kolejnym wyzwaniem są na pewno rozbieżności obowiązków rodzinnych. Kobiety nawet jak pracują to i tak wykonują więcej czynności domowych i w większym stopniu zajmują się wychowaniem dzieci. Utrudnia im to zdobycie wiedzy. Trudno nie poruszyć tu dyskryminacji płciowej. Nadal jest to bardzo odczuwalne w różnych dziedzinach. Kobiety nadal otrzymują niższe wynagrodzenie za tą samą pracę.

Jakich zmian potrzeba w społeczeństwie, aby kobiety miały równe możliwości rozwoju i awansu zawodowego?

Myślę, że potrzeba przede wszystkim dwóch zmian, aby coś zmienić. Najpierw zacząć od siebie, starać się pokazywać swoim nastawieniem, słowami i czynami, że kobiety mają takie same możliwości rozwoju i awansu. Nie chodzi aby coś komuś udowadniać, a znaleźć w sobie taką wewnętrzną siłę, motywację do tego aby robić swoje. Być ekspertką w swojej dziedzinie. I edukacja od najmłodszych lat. Edukacja od wielu lat wygląda tak samo. Świat się zmienia, możliwości się zmieniają i myślę, że tu też potrzeba wielu zmian. Od małego, bez względu na płeć należy uczyć szacunku do innych, uczyć że nie ma podziałów, ludzi “lepszych” i “ gorszych” i przede wszystkim pielęgnować wewnętrzny rozwój i wzmacniać poczucie wartości.

Jakie są korzyści dla kobiet i dla społeczeństwa z większej liczby kobiet w roli ekspertów?

Wzrost gospodarczy. I to z kilku powodów. Po pierwsze kobiety, które pracują i mają większe zarobki, kupują różne rzeczy. Dzięki temu może powstać więcej firm, manufaktur. Firmy te mogą się rozprzestrzeniać, zatrudniać ludzi. Kobiety ekspertki mogą poprawić jakość życia w wielu dziedzinach, takich jak edukacja, opieka zdrowotna, ochrona środowiska czy nowe technologie. Ich spojrzenie jest całkiem inne, mogą wiele wnieść do rozwoju różnych dziedzin. Jeśli jest więcej ekspertów, w tym kobiet – mamy łatwiejszy i szybszy dostęp do edukacji, a dziś największą wartością jest edukacja.

Jakie są Twoje osobiste doświadczenia z bycia kobietą ekspertką?

Początki nie były łatwe. Także miałam wiele obaw i leków. Ale powoli znalazłam w sobie odrobinę motywacji. Metodą prób i błędów i małymi kroczkami udało mi się osiągnąć sukces. Teraz gdy jestem tego bardziej świadoma, uczę innych jak pokonywać te bariery w szybszym czasie niż ja, ofiaruje im nie tylko swoją wiedzę ale i doświadczenie. Dziś uwielbiam się dzielić swoją wiedzą z innymi. Mam swoje własne sposoby i techniki. Udoskonalam je. Cieszą mnie maile od moich kursantek, które mi dziękują.

Jakie plany na przyszłość?

Kampania społeczna. Tak, będzie na pewno. Wyniki są tak ciekawe i fascynujące, że trzeba z nich zrobić jeszcze lepszy pożytek. Kampania społeczna, edukująca kobiety na różnych etapach rozwoju – będzie najlepsza. Szczegóły już wkrótce.

Rozmawiała Magdalena Wilczak

Zobacz raport TUTAJ.


Ola GościnakOla Gościniak, Jestem Interaktywna KLIKNIJ. Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, blogerka, autorka książki “Bądź Online” oraz książkoplaneru “Rok w biznesie online”. Pomysłodawczyni i autorka raportu “Jesteś ekspertką! Uwierz w to!”. Mentorka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka.

Od 2015 r. pomaga kobietom z całej Polski w realizacji ich interaktywnych marzeń i osiągnięciu niezależności finansowej na własnych zasadach. Przeszkoliła już ponad 50 tys. Polek. Pokazuje im, jak stworzyć stronę WWW od podstaw, jak założyć sklep internetowy czy rozpocząć biznes online. Z sukcesem tworzy zaangażowaną społeczność Jesteśmy Interaktywne.

Laureatka w XII edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku w kategorii Przeciwdziałanie Wykluczeniu Cyfrowemu oraz Lady Business Awards w kategorii Przedsiębiorcza Kobieta to TY. Znalazła się w TOP 20 wpływowych blogerów 2018, 2019, 2020 i TOP 30 2017 w rankingu JasonHunt. Prelegentka i mówczyni na wielu branżowych wydarzeniach.

Absolwentka informatyki na Politechnice Poznańskiej, grafiki projektowej w Collegium Da Vinci oraz coachingu biznesowego w WSKZ. Swoją pierwszą stronę internetową stworzyła jeszcze w podstawówce, 20 lat temu. Od tamtej pory ma ich na swoim koncie ponad 500.


Więcej materiałów w podobnej tematyce przeczytasz TUTAJ.