Jury złożone z 27 specjalistów i specjalistek z branży marketingowej, reklamowej, a także niezależnych twórców i twórczyń wybierze i wyróżni kampanie w sześciu kategoriach. Co liczy się najbardziej? Kreatywność, ale jednocześnie skuteczność zgłoszonych kampanii, a także wykorzystanie w swoich działaniach potencjału reklamowego YouTube – na przykład różnych dostępnych formatów reklamowych. W poprzednim roku, podczas drugiej edycji, triumfowały m.in. kampanie: “Gang Swojaków Biedronki” Jeronimo Martins Polska S.A., “Robin Hood i Szmaragdowy Król” Storytel czy “Poszukiwacze zaginionych płatków” Grupy Maspex Sp. z o.o. Grand Prix natomiast powędrowało do kampanii “Jestem kobietą” marki YES, która zwyciężyła także w dwóch innych kategoriach.
– Cieszymy się, że YouTube Works na stałe wpisał się w kalendarz konkursów marketingowych, a my możemy kolejny raz dać szansę jurorom na ocenę i wyróżnienie wyjątkowych kampanii. Poprzednie edycje pokazały, że mamy w Polsce wielu twórców i wiele twórczyń, których nieszablonowe pomysły potrafią przełożyć się na skuteczność kampanii i którzy “umieją w wideo” – mówi Olga Kudryk, Marketing Manager, Google. – Zależy nam na projektach, które wykorzystują potencjał reklamowy YouTube oraz kampaniach, które zarówno już są szeroko dyskutowane i rozpoznawalne, lub dopiero może usłyszeć o nich świat. Przyznając statuetki YouTube Works, chcemy docenić czasochłonną i często trudną pracę wszystkich marketerów i marketerek, bohaterów dnia codziennego. Każdy, kto tworzy kampanie, zasługuje na nagrodę.
W tegorocznej odsłonie konkursu pojawiły się dwie nowe kategorie, w ramach których zostaną nagrodzone kampanie m.in. odznaczające się intrygującą historią lub skutecznym media planem. Ponadto zostanie przyznane Grand Prix konkursu dla jednej spośród wszystkich zgłoszonych kampanii, która według jury zarówno dostosowuje się do obecnych trendów komunikacji ze strategicznym wykorzystaniem wideo, jak i sama wyznacza nowe jej ścieżki: jest chętnie oglądana i szeroko komentowana, stała się częścią kultury, ma wpływ na media, zajmuje stanowisko w dyskursie społecznym.
“Unskippable” Creative
Kampanie wyróżniające się wyjątkową, wciągającą historią przedstawioną w równie nietuzinkowy sposób, jednocześnie zrealizowane w ramach jednej innowacyjnej strategii, np. przy użyciu sekwencjonowanych reklam na YouTube.
Ingenious Insight
W tej kategorii szczególnie liczą się odkrywczość, prawdziwość i świeżość zawartych w strategii insightów, ich integracja z marką oraz dopasowanie do grupy docelowej i wykorzystanie narzędzi YouTube.
Action Driver
Działania marketingowe, które bezpośrednio przełożyły się na aktywność odbiorców – ruch na stronie, zebrane leady, działania użytkowników, sprzedaż itp. O zwycięstwie w tej kategorii decydują wskaźniki i dane potwierdzające efektywność kampanii oraz ich relację do budżetu.
Force for Good
Kategoria idealna dla kampanii CSR, organizowanych przez znane marki, jak i działań organizacji pozarządowych lub lokalnych inicjatyw. Ważne, żeby przy pomocy YouTube realizowały szczytny cel, ponieważ misja jest zawsze ważniejsza niż budżet i wielkie efekty można osiągać niewielkimi środkami.
The Underdog
Specjalna kategoria dedykowana małym i średnim przedsiębiorcom: swoje projekty w jej ramach mogą zgłosić firmy zatrudniające do 100 pracowników, lokalne brandy, a także osoby używające platformy YouTube do budowania swojej marki osobistej.
Full Funnel Marketing on YouTube
W tej kategorii zostaną wzięte pod uwagę kampanie, w których YouTube został wykorzystany na co najmniej dwóch etapach lejka zakupowego (świadomość, rozważanie i działanie) w dowolnej konfiguracji. Poszukiwane są kampanie z efektami, które są wynikiem błyskotliwie rozbudowanych media planów.
Podobnie jak w poprzednich edycjach, swoje projekty do YouTube Works Awards mogą zgłaszać zarówno marki, działy marketingu, agencje reklamowe, domy mediowe, jak i niezależni twórcy, fundacje oraz małe i średnie przedsiębiorstwa.
– To już trzecia polska edycja konkursu, nad której prawidłowym przebiegiem i merytoryką mamy przyjemność czuwać wraz z zespołem. Mamy nadzieję, że nowe kategorie, które proponujemy w tym roku, pozwolą zgłaszającym jeszcze mocniej podkreślić wyjątkowy i przemyślany kształt ich działań. Podobnie jak w poprzednich latach sędziowie ocenią kampanie, biorąc pod uwagę aspekty kreatywne, jak i biznesowe w zgłoszonych kampaniach. Zwycięzcy zostaną wyłonieni podczas zamkniętych obrad, a szansę na wygraną ma każdy podmiot umiejętnie wykorzystujący potencjał YouTube – niezależnie od tego jakim budżetem i zasobami dysponuje – dodaje Małgorzata Ambrożewicz, Senior Digital Executive, Kantar.
Do konkursu od 1 sierpnia br. można zgłaszać kampanie, które były wyświetlane na YouTube w okresie lipiec 2022 – lipiec 2023. Pełny skład jury, a także charakterystyka każdej z kategorii znajdują się na stronie YouTube Works. Google nie bierze udziału w procesie oceniania – o wyborze zwycięzców decydują wyłącznie jurorki i jurorzy.
YouTube Works Awards, organizowane przez Google w globalnym partnerstwie z firmą Kantar, odbyły się po raz pierwszy w Wielkiej Brytanii w 2017 roku. Dziś konkurs odbywa się w ponad 20 krajach na całym świecie, m.in. w USA, Brazylii, Japonii. Od 2021 roku do grona zwycięzców dołączają także najlepsze kreacje z Polski.
Kampanie można zgłaszać do 15 września 2023 roku poprzez wypełnienie formularzu na stronie YouTube Works KLIKNIJ.
Udział w konkursie jest bezpłatny.
Więcej materiałów w podobnej tematyce przeczytasz TUTAJ.