Logo

Trade marketing

Ewolucja biznesu. Jak firmy mogą skorzystać na re-commerce?

Re-commerce to zarówno wyzwanie, jak i okazja dla każdego biznesu. Giganci, tacy jak Zalando czy IKEA, już mocno inwestują w rozwijanie tego modelu sprzedaży. W obliczu rozwoju wielu inicjatyw ESG, wzrostu świadomości ekologicznej oraz idei gospodarki cyrkularnej, re-commerce to okazja do budowy efektywnych i etycznych rozwiązań. Jednak firmy muszą najpierw utorować sobie drogę na rosnącym rynku re-commerce, na którym obecni są zarówno sprzedawcy biznesowi, jak i indywidualni.

i

Wybrane dane i fakty:

Według raportu OLX KNOW HOW “Re-commerce bez tajemnic” średnia wartość przedmiotów używanych sprzedawanych na OLX oscyluje wokół 150-170 zł. Obecnie około 85 tysięcy użytkowników biznesowych prowadzi aktywną sprzedaż za pośrednictwem OLX. Wartość transakcji z przesyłką OLX wzrosła w I półroczu 2023 o ponad 20%. 66% firm oczekuje, że stopa zwrotu z ich działalności re-commerce wzrośnie w ciągu najbliższych trzech lat.

Re-commerce – o jakim torcie do podziału mówimy?

Ocena globalnej skali rynku re-commerce nie jest łatwa, ponieważ zależy od przyjętej przez badaczy definicji tego trendu. Dane serwisu OfferUp pokazują, że rynek re-commerce rósł globalnie w ciągu ostatnich 5 lat średnio o 10% każdego roku, osiągając w 2022 r. wartość 174 miliardów dolarów. Na rynku polskim, a nawet europejskim, wciąż brakuje jeszcze kompleksowych opracowań danych, które umożliwiłyby choćby oszacowanie wielkości rynku re-commerce dla naszego regionu.

Według ekspertów OLX te liczby są znacznie niedoszacowane, biorąc pod uwagę różnorodność kanałów sprzedaży i kategorii produktów w ramach re-commerce. Dodatkowo, warto zwrócić uwagę, że już 85 tysięcy użytkowników profesjonalnych i biznesowych prowadzi aktywną sprzedaż za pośrednictwem OLX.

Kluczowe dla rozwoju rynku re-commerce online w najbliższych latach będą bezpieczeństwo i wygoda transakcji, dostępność i szybkość dostawy, uproszczenie polityki zwrotów oraz intuicyjność aplikacji. Oczywiście, ważne będą także kwestie makroekonomiczne, takie jak rozwój sytuacji gospodarczej i lokalne przepisy prawne. Najważniejsze jednak jest to, że mamy do czynienia z segmentem rynku, który ma potencjał wzrostu w dwucyfrowym tempie. To szansa, której biznes nie może przegapić – komentuje Konrad Grygo, analityk biznesowy OLX.

Co kupujemy w modelu re-commerce i za ile?

Według danych z serwisu OLX, handel re-commerce skupia się przede wszystkim w kategoriach takich jak moda, elektronika, wyposażenie domu i ogrodu oraz produkty dla dzieci. Są one szczególnie podatne na zmienne trendy oraz zmiany preferencji użytkowników, pomimo że wiele z tych produktów jest wciąż w doskonałym stanie. Dotyczy to w szczególności m.in.  ubrań dzieci w pierwszych latach życia, nowych modeli smartfonów, wyposażenia i umeblowania domu. Kategorie “moda” oraz “dla dzieci” jeszcze w 2021 odpowiadały za 2/3 wszystkich transakcji z Przesyłką OLX, zaś obecnie ich udział to 50% – czyli różnorodność re-commerce rośnie.

Średnia wartość używanych przedmiotów sprzedawanych na OLX wynosi od 150 do 170 złotych. Platforma odnotowuje systematyczny wzrost wartości przedmiotów każdego roku. W ostatnich latach ważnym czynnikiem tego wzrostu był inflacja – wzrost cen nowych przedmiotów pociągnął za sobą podwyżki cen przedmiotów używanych. To stworzyło nowe możliwości dla sprzedawców re-commerce, których asortyment zyskał na wartości.

Warto zwrócić uwagę, że w ostatnich latach proces sprzedaży online stał się bardziej profesjonalny, a transakcje wygodniejsze, szybsze, bezpieczniejsze. Dużą rolę w tej zmianie odegrały działania platformy OLX, która w 2020 roku wprowadziła usługę Przesyłki OLX, umożliwiając użytkownikom prywatnym zakupy online po atrakcyjnych cenach przesyłek. Tylko w pierwszym półroczu 2023 roku wartość transakcji z przesyłką na OLX wzrosła o ponad 20% – komentuje Konrad Grygo, analityk biznesowy OLX.

Re-commerce a globalne i lokalne trendy

Re-commerce wydaje się być odporny na wahania rynkowe związane z bardziej ostrożnymi postawami konsumentów. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, między styczniem a majem 2023 roku odnotowano średni miesięczny spadek handlu online o 16% rok do roku. Szczególnie w obszarze motoryzacji (średnio o 30% miesięcznie), żywności (38%), elektroniki (15%) czy nowej odzieży (13%). W przeciwieństwie do tego lider rynku re-commerce, czyli OLX, odnotowuje neutralne lub wzrostowe tendencje w większości miar – negatywne czynniki makroekonomiczne napędzają więc handel z drugiej ręki.

W obliczu wyzwań związanych z ekologią, wprowadzenie zasad gospodarki cyrkularnej w Unii Europejskiej mogłoby, według Komisji Europejskiej, przyczynić się do zwiększenia PKB wspólnoty o 0,5% do 2030 roku oraz utworzenia 700 000 nowych miejsc pracy. Re-commerce wpisuje się w ten trend, a rosnąca rola i dochodowość tego segmentu rynku przejawia się w rozwoju segmentu pre-owned przez znane sieci handlowe i platformy odzieżowe. Dzięki takim platformom użytkownicy mogą odsprzedawać swoje markowe ubrania, które trafiają z powrotem na rynek – komentuje Mateusz Bochat, senior category manager w OLX.

Globalne i lokalne  zmiany wpływają także na postawy biznesu. Według badań Visa, jedna czwarta właścicieli małych firm jest gotowa zainwestować 20% swoich dochodów w bardziej zrównoważone rozwiązania biznesowe, jeśli przyniosą one zyski. Ponad 90% z nich chce wprowadzać takie rozwiązania. Te inwestycje przynoszą efekty – wśród małych i średnich przedsiębiorstw, które w ostatnich dwóch latach oferowały usługi re-commerce, wzrost rocznych przychodów wyniósł aż 22%. Postawy konsumentów również odgrywają kluczową rolę – prawie 70% z nich preferuje zakup produktów lub usług od firm wspierających re-commerce i zrównoważony rozwój.

Re-commerce to dynamicznie rosnąca gałąź e-handlu, która zyskuje nie tylko uznanie konsumentów, ale i biznesu. Potencjał dalszego wzrostu jest ogromny, więc należy spodziewać się, że grono 85 tysięcy użytkowników profesjonalnych i biznesowych prowadzących aktywną sprzedaż za pośrednictwem OLX będzie się sukcesywnie poszerzać.

Przeczytaj raport OLX KNOW-HOW „Re-commerce bez tajemnic” [KLIKNIJ]

Skorzystaj z komentarza audio ekspertki OLX [KLIKNIJ]


Więcej materiałów w podobnej tematyce można przeczytać TUTAJ.