Marki rosną w siłę. Tak naprawdę na rynku mamy do czynienia z dwoma grupami konsumentów – jedni szukają tzw. value for money, czyli produktów często no name, bezmarkowych, ale dostępnych w niższych cenach, oraz konsumentów silnie przywiązanych do idei marki. Tym drugim marka daje gwarancję jakości; ma swoją osobowość – bliską użytkownikowi – i reprezentuje wartości producenta, które użytkownik podziela: dba o środowisko i przyszłość planety, działa i angażuje się w sprawy istotne społecznie. Te zobowiązania marek są ważne dla coraz większej grupy konsumentów. To ludzie, którzy wchodzą z markami w relacje, a nie tylko kupują ich produkty; za jakość i wartości są gotowi płacić premium.
Przede wszystkim cieszy fakt, że coraz więcej jest polskich marek, które konkurują na równi z markami zagranicznymi o znacznie dłuższym rodowodzie. Bardzo poruszyło mnie także to, że każdy i każda z dwudziestu siedmiu reprezentantów i reprezentantek marek mówił/mówiła o ekologii, dbaniu o planetę, społecznym zaangażowaniu. To bardzo ważne, że ludzie stojący za wielkimi markami starają się być etyczni, myśleć o środowisku, społeczeństwie, nie tylko o przychodach.
Świadomość, jakie znaczenie mają nasze osobiste wybory. Hasło przewodnie, „Dobre wybory”, nawiązywało zarówno do wyborów parlamentarnych – one są przecież bardzo istotne zarówno dla prowadzenia działalności gospodarczej, jak i naszej siły nabywczej – ale też do codziennych decyzji. Etyczny biznes to punkt wyjścia do sytuacji win-win, w której producent zyskuje lojalnego klienta, a konsument zdejmuje ze swoich barków część odpowiedzialności i ma poczucie, że wybierając konkretną markę nie tylko nie szkodzi światu, ale przykłada rękę do ważnych społecznie działań.
Oczywiście nawiązaniem do hasła tegorocznej edycji był także wybór laureatki Nagrody Honorowej. Dokonaliśmy go na dwa miesiące przed premierą „Zielonej Granicy”, nie wiedząc jeszcze, jaka rozpęta się wokół niej burza. Postawa Agnieszka Holland nadaje tej nagrodzie szczególny wydźwięk i potwierdza, że silnych marek nie da się dziś budować w oderwaniu od wartości.
Rozmawiała Katarzyna Bieńkiewicz.
Więcej o The Superbrands Ltd. można przeczytać TUTAJ.