Polski rynek start-upów jest bardzo ciekawy. Firmy te funkcjonują najczęściej w modelu biznesowym B2B enterprise, a oferują usługi SAAS, aplikacje webowe i mobilne. Hardware, consulting i produkty cyfrowe tworzone na indywidualne zamówienie. Do jakich klientów trafiają? Najczęściej – bo aż w 63 proc. przypadków – do dużych firm, które zatrudniają ponad 250 osób i MŚP, a także osób indywidualnych oraz urzędów, samorządów, szkół, uczelni i szpitali. By dotrzeć do tak szerokiej grupy docelowej niezbędna jest odpowiednia komunikacja. Jak to robią start-upy?
Start-upy – głównie z uwagi na ograniczony budżet – stawiają na rozwiązania, które są skuteczne i dają szybkie efekty. W codziennej pracy i promocji swoich usług chętnie wykorzystują nowe technologie z obszaru AI. Te umożliwiają im oszczędności. Wybrane programy są w stanie szybko wygenerować treści czy grafiki, a ich subskrypcja jest tańsza niż zatrudnienie sztabu specjalistów. Polskie start-upy chętnie podejmują współpracę z butikowymi agencjami, które bazują na niższym fee, ale są skuteczne i mają indywidualne podejście do klienta – nie działają mechanicznie.
Te start-upy, które posiadają większe budżety marketingowe realizują skuteczne kampanie digitalowe, a także wizerunkowe, by dotrzeć do decydentów w swoich grupach docelowych. W ich biznesach bardzo ważna jest edukacja – niejednokrotnie oferowane przez nich rozwiązania są innowacyjne i nie są znane rynkowi. W obszarze marketingu start-upów, zarówno w przeszłości, jak i prognozując na przyszłość, wiele firm skupiało się na innowacyjnych strategiach, które pozwalają im wyróżnić się w konkurencyjnym środowisku.
W jaki sposób start-upy będą promowały się w nadchodzącym roku? Marketing wideo i live streaming staną się kluczowymi narzędziami w strategiach marketingowych startupów, przynosząc szereg korzyści i umożliwiając bardziej zaangażowane relacje z odbiorcami. Wideo jest nadal jednym z najbardziej efektywnych środków przekazu dla start-upów z kilku powodów. Po pierwsze, wideo pozwala przekazywać treści w sposób atrakcyjny i przystępny, co jest szczególnie ważne w środowisku, gdzie uwaga użytkowników jest krótka. Kampanie wideo oparte na storytellingu mają zdolność emocjonalnego angażowania widzów, co sprzyja budowaniu więzi z marką.
Kolejnym narzędziem jest live streaming, czyli przekazywanie treści w czasie rzeczywistym, zdobywa coraz większą popularność wśród start-upów. To narzędzie umożliwia bezpośrednią interakcję z publicznością, co jest kluczowe w budowaniu zaangażowania. Firmy mogą transmitować wydarzenia na żywo, prezentować kulisy produkcji, odpowiadać na pytania widzów, czy nawet organizować specjalne sesje z udziałem ekspertów.
Start-upy chętnie wykorzystywać będą trend personalizacji, a nawet hiperpersonalizacji, która będzie istotna w 2024 roku. Będą bazować na danych, by sprawdzać, jak na ich produkt reaguje rynek. Dużą rolę w procesie budowanie pozycji start-upów na rynku odegra sustainability marketing. Coraz więcej start-upów kładzie nacisk na zrównoważony rozwój i społeczną odpowiedzialność. Kampanie związane z ekologią i etyką przyciągają uwagę konsumentów.
Generalnym trendem na 2024 rok jest loT, czyli Internet Rzeczy. Jego zasięg i dostępność będą rosły jak nigdy dotąd. W istocie urządzenia loT służą jako bramy komunikacyjne.
Coraz częściej w kontekście nowych technologii mówi się o cyberbezpieczeństwie. Prognozy wskazują, że do 2025 r. globalna cyberprzestępczość może wyciągnąć ze światowej gospodarki oszałamiającą kwotę 10,5 biliona dolarów rocznie. Równolegle nasiliły się konsekwencje cyberataków. Ramy regulacyjne, takie jak RODO i CCPA, nakładają surowe środki przeciwko markom, które uchylają się od ochrony danych klientów. Szeroko rozumiane cyberbezpieczeństwo będzie kluczowym trendem w 2024 roku.
Start-upy – tworząc strategie komunikacji – powinny pamiętać o możliwości ekspansji na rynki zagraniczne. W związku z tym kluczowe jest projektowanie modelu biznesowego z globalną perspektywą.
Więcej newsów z branży TUTAJ.