Logo

Marketing MIX

Fryderyki obchodzą w tym roku jubileusz 30-lecia

Fryderyki – najważniejsza nagroda przyznawana przez środowisko muzyczne swoją pozycję kształtowała przez lata, raz płynąc z nurtem, a raz pod prąd panujących trendów, by ostatecznie stać się najbardziej pożądaną statuetką na polskim rynku muzycznym. Z okazji jubileuszu wybitny polski grafik i plakacista Andrzej Pągowski zaprojektował wyjątkowy plakat.

tam

Kamienie milowe Fryderyków

Po raz pierwszy Fryderyki zostały wręczone 19 marca 1995 roku. Uroczystość w Teatrze Polskim w Warszawie prowadził Marek Niedźwiecki w duecie z Korą, a Fryderyk ze statuetki – przypominający z profilu jednego z największych polskich kompozytorów lub, jak niektórzy komentowali, Janusza Stokłosę – nosił glany i miał diamentowy kolczyk w uchu. Jego wizerunek zdecydowanie wyprzedził swoje czasy. „Skandal” – mówili chopiniści. „Perła w szambie” – komentowali dziennikarze i muzycy ze środowiska klasycznego. I nie była to jedyna kontrowersja premierowej imprezy. Wśród nominowanych do wydarzenia roku koncert Aerosmith konkurował z ustawą o prawie autorskim i… śmiercią Ryszarda Riedla.

W roku kolejnym Fryderyk wyglądał już inaczej – miał kształt litery „F”, a odbierający nagrodę Liroy publicznie przyznał, że mimo „obciachowej” renomy w branży, on tę nagrodę lubi. Obecnego kształtu statuetka nabrała w 1997 roku. Zaprojektowana przez rzeźbiarkę Dorotę Dziekiewicz-Pilich, wzorowana była na postaci męża artystki i nawiązywała do Oscara.

Fryderyki

Pierwszym dużym przełomem w historii nagrody był rok 1999. Mocą Walnego Zgromadzenia Członków Związku Producentów Audio Video (ZPAV) – organizatora Fryderyków – do życia została powołana Akademia Fonograficzna. Od tej pory to właśnie to gremium w tajnym, dwustopniowym głosowaniu decyduje o tym, komu zostanie przyznana statuetka. Do udziału w pracach Akademii zaproszeni zostali wszyscy nominowani i laureaci Nagród Fryderyk we wcześniejszych edycjach. Z czasem Akademia została rozszerzona o dziennikarzy muzycznych i ekspertów rynku muzycznego, a funkcje nadzoru merytorycznego zaczęły sprawować Rady Akademii.

– W moim przekonaniu kamieniem milowym w historii konkursu było właśnie powołanie Rady Akademii Fonograficznej – wspomina Agnieszka Rapacka ze ZPAV-u, która z Fryderykami związana jest od ponad 25 lat. Dziesięcioosobową Radę Akademii każdej sekcji (muzyki rozrywkowej, poważnej i jazzowej) wybiera na czteroletnią kadencję sama Akademia spośród wszystkich jej członków. Rada nie przyznaje żadnych nominacji – to zarezerwowane jest dla całego grona Akademii. Czuwa za to w pełni nad merytoryczną stroną konkursu: opracowuje każdego roku listę kategorii nagród i pracuje nad kwalifikacją nagrań do konkursu. To wszystko wymaga nie tylko muzycznej wiedzy i znajomości rynku, ale też czasu i zaangażowania. W bieżącej edycji konkursu z samą tylko Radą muzyki rozrywkowej spotkaliśmy się 16 razy, a rozmowy nad kwalifikacją zgłoszonych do tegorocznych Fryderyków artystów oraz nagranych przez nich utworów i albumów zajęły nam niemal 40 godzin – dodaje Agnieszka Rapacka.

Obecnie Akademia Fonograficzna liczy już niemal 1 800 członków: wykonawców, twórców, profesjonalistów z branży fonograficznej oraz dziennikarzy muzycznych. Do dziś też utrzymała się forma dwuetapowego tajnego głosowania. Tajemnica wyników jest pilne strzeżona każdego roku. O tym, kto został laureatem, wszyscy dowiadują się w tym samym momencie – otwarcia koperty podczas uroczystej gali. I choć ta sytuacja jest wyzwaniem dla organizatorów i producentów wydarzenia, to dbałość o szczegóły i całkowita poufność głosowania jest jednym z fundamentów, na których wyrósł fenomen i siła Fryderyków.

Małą rewolucję przyniósł także rok 2008, kiedy po raz pierwszy Fryderyki otrzymały w nazwie bieżący rok, a nie poprzedni, czyli edycja Fryderyki 2008 nagradzała albumy i utwory wydane w 2007 roku. Dlatego, mimo że Fryderyki odbywały się bez przerwy przez 30 lat, w zestawieniach historycznych nie znajdziemy edycji 2007.

Rok 2010 w świecie Fryderyków to rewolucja cyfrowa i wprowadzenie systemu głosowania elektronicznego. – To bardzo usprawniło prace organizacyjne i co ważne, umiejętności grafologiczne przestały już być niezbędne – wspomina Agnieszka Rapacka. – Do tego czasu głosowanie odbywało się korespondencyjnie. Wysyłaliśmy pocztą setki kopert z listami zgłoszeń i formularzami do wypełnienia. Przychodziły wypisane ręcznie z wytypowanymi trzema pozycjami w każdej kategorii, nie zawsze łatwymi do rozczytania.

W 2015 roku Związek Producentów Audio Video, wsłuchując się w głosy środowiska muzycznego, rozdzielił Galę Muzyki Rozrywkowej i Jazzu od Gali Muzyki Poważnej. Kolejna duża zmiana wydarzyła się cztery lata później. W 2019 roku Fryderyki otworzyły się na szeroką publiczność, przyjmując format festiwalowy i po raz pierwszy zostały zorganizowane poza Warszawą. W kolejnych latach Fryderyki odwiedziły Katowice, Szczecin i Gliwice, za każdym razem zapraszając fanów muzyki do wspólnego celebrowania.

– To była zupełnie inna koncepcja wydarzenia – wspomina Andrzej Puczyński, muzyk, producent i wieloletni przewodniczący ZPAV. Zdawaliśmy sobie sprawę, że najważniejsza nagroda muzyczna potrzebuje odpowiedniej oprawy, ale jednocześnie mieliśmy świadomość zmian zachodzących na rynku muzycznym, nowej siły płynącej choćby ze strony nurtu hip-hopowego. Muzyka potrzebuje słuchaczy, energii, która płynie między wykonawcą a słuchaczami, publiczności pod sceną. Naszym pragnieniem było, by Fryderyk Festiwal trzymał rękę na muzycznym pulsie – dodaje Andrzej Puczyński.

Fryderyk Festiwal 2024

Przez trzy dekady Fryderyki zmieniały się i rozwijały, wsłuchując się w głosy artystów, wydawców i fanów muzyki, by stać się najważniejszą polską nagrodą muzyczną, a gala ich wręczenia – świętem polskiej muzyki, na które czeka nie tylko branża, ale także fani muzyki, niezależnie od ulubionego stylu czy gatunku. – Tu raz do roku spotykają się wszyscy, dla których muzyka jest ważna – podkreśla Andrzej Puczyński.

W tym roku to wyjątkowe wydarzenie ponownie zagości na Śląsku. Uroczysta Gala Muzyki Rozrywkowej i Jazzu odbędzie się 22 marca w PreZero Arena Gliwice, a towarzyszące jej wydarzenia rozpoczną się nieco wcześniej. Organizatorzy nie zdradzają jeszcze wszystkich szczegółów, ale już wiadomo, że planowane są spotkania artystów z fanami, warsztaty dla producentów muzycznych i muzyków, konkursy w mediach. Bilety na to wydarzenie są już dostępne na stronie kulturairozrywka.pl.

Fryderyki

Fryderyki na jubileuszowym plakacie – wszystko w naszych rękach

Z okazji jubileuszu Andrzej Pągowski – wybitny polski artysta grafik – zaprojektował plakat uwieczniający tę najważniejszą nagrodę muzyczną w Polsce.
– Przystępując do pracy nad plakatem z okazji 30-lecia Fryderyków, szukałem motywu łączącego wszystkich twórców muzyki. Nie było to łatwe. W głowie pojawiały się stereotypy: instrumenty, nuty, mikrofon. Ale pomyślałem o dłoni. Tak, to dłoń. Muzyk jej używa tworząc dźwięki, dyrygent – przekazując wskazówki orkiestrze, a wokaliści – trzymając mikrofon. Wszystko jest w naszych rękach. Piękna statuetka, którą wykonały ręce artystki rzeźbiarki, też trafia do rąk laureata. A ja, łącząc ją z dłonią, wykonałem ręcznie ten plakat – opowiada Andrzej Pągowski.

Fryderyki

Jubileuszowe plakaty pojawią się w najważniejszych punktach aglomeracji śląskiej. Ich limitowana edycja będzie także do kupienia w trakcie gali.

Więcej bieżących informacji na kanałach społecznościowych Fryderyk Festiwal oraz stronie www.fryderyki.pl.

Organizatorzy wydarzenia: Związek Producentów Audio Video, Akademia Fonograficzna.
Gospodarze wydarzenia: Miasto Gliwice, PreZero Arena Gliwice.
Patroni medialni Gali Muzyki Rozrywkowej i Jazzu: TVN, RMF, RMF MAXX, Onet.pl.
Producent wydarzenia: High Events.


Więcej newsów z branży TUTAJ.