tam
Inflacja, dyrektywa plastikowa, stale rosnąca konkurencja na rynku oraz większa świadomość konsumentów stawiają przed sektorem HoReCa nowe wyzwania, ale także otwierają drzwi do nowych możliwości rozwoju. W obliczu dynamicznych zmian, kluczowa jest odpowiednia strategia i szybka reakcja na zmieniająca się rzeczywistość. Podczas minionego spotkania branżowego z cyklu Food Working, eksperci byli zgodni, że przede wszystkim jakość, dostosowanie oferty, zaskakujące współprace i otwartość na nowe technologie są receptą na sukces w sektorze HoReCa w 2024 roku.
– Dzisiaj mamy do czynienia z coraz to bardziej świadomym gościem. Idąc do japońskiej, czy indyjskiej restauracji, gość oczekuje smaku, który zapamiętał z podróży – aby spełnić jego oczekiwania i sprawić, by do nas wrócił, musimy bazować na oryginalnych składnikach i regionalnych przyprawach, dzięki czemu jesteśmy autentyczni i wpisujemy się w trend jakości – skomentował Inderjit Manota, Executive Chef Warsaw Marriott Hotel.
Wspólne jedzenie oraz dzielenie się posiłkami przy długim stole, to koncepcja, która staje się coraz bardziej popularna w dzisiejszym społeczeństwie. W ramach tej praktyki, ludzie gromadzą się, aby wspólnie delektować się posiłkiem, rozmawiać i budować relacje. Dlatego też, tak dużym fenomenem stały się takie miejsca, jak Food Town w Fabryce Norblina, które dzięki wspólnej przestrzeni oferują dużo więcej niż jedynie zjedzenie posiłku.
– Jedzenie, czy picie, to nie jest już tylko zaspokojenie fizjologicznych potrzeb. Śmiało możemy to określić social diningiem, który polega na wychodzeniu, spotykaniu się w celu przeżycia czegoś więcej – wyjaśniła podczas spotkania Food Working Kinga Rylska, Head of Marketing Food Town w Fabryce Norblina. Dodając, że mocno zauważalnym jest wyjście z biura, które znajduje się nieopodal, na rzecz wspólnej przestrzeni z dostępem do gastronomicznych udogodnień.
Prostota na talerzu połączona z niekwestionowaną jakością produktów – to jedna z zasadniczych idei, która wyłania się na pierwszy plan. Zamiast skomplikowanych kompozycji i przesadzonych ozdób, Szefowie Kuchni coraz częściej stawiają na minimalizm, koncentrując się na esencji smaku. To podejście sprawia, że dania stają się bardziej dostępne dla szerokiego grona konsumentów, a jednocześnie nie tracą swojego wyjątkowego charakteru.
Trendsetterką w tym podejściu jest Aleksandra Dojnikowska (współwłaścicielka BAKEN, Pollypizza NEOpolitan oraz Bułkę przez Bibułkę), która poprzez koncept jakim jest BAKEN, pokazała, że dobrej jakości chleb, żółty ser od zaprzyjaźnionego serowara oraz masło robione na miejscu w restauracji może podbić serca nie tylko warszawiaków, ale także turystów odwiedzających stolicę.
– Stworzyliśmy bardzo przekorne śniadanie, jeśli chodzi o branżę restauracyjną i gastronomiczną. Każdy kojarzy naszą flagową pozycję, jaką jest talerzyk kopenhaski z dzieciństwem. To również było naszym celem – uderzać w te dobre wspomnienia, ale z dodatkiem jakości i klimatu, które towarzyszą gościom BAKEN – komentuje Aleksandra Dojnikowska, restauratorka.
Jedzenie jest przyjemnością, reguluje nastrój i zaspokaja potrzeby psychospołeczne, a blisko co czwarty z nas poszukuje przyjemności płynącej z wyglądu posiłku. To wnioski z badania przeprowadzonego przez zespół Food and Design w 2022 roku. Dziś ten trend jest wciąż aktualny, co potwierdził podczas wydarzenia Maciej Jarmoliński, Country Sales Lead Uber Eats.
– Jeśli chodzi o trendy zakupowe, to z naszej perspektywy obserwujemy trend na model subskrypcyjny również w aplikacjach mobilnych, takich jak Uber Eats. Wierzymy, że wprowadzenie takiego modelu sprzedaży, w postaci Uber One, pomoże nam w lepszy sposób lojalizować klientów, którzy stale szukają okazji, nowych ofert oraz różnorodności – dodaje Maciej Jarmoliński, Country Sales Lead Uber Eats.
Ekspert podkreślił również, że post pandemiczne przyzwyczajenia zamawiania jedzenia za pomocą aplikacja mobilnych wciąż są w trendach. Po powrocie do normalności, liczba zamówień nie spadła, a wręcz przeciwnie – wciąż się utrzymuje.
Współczesne restauracje w hotelach coraz częściej podkreślają znaczenie polskich smaków i regionalnych specjałów, co przyczynia się do ożywienia kulinarnego dziedzictwa. W restauracjach hotelowych, zwłaszcza tak renomowanych jak Marriott, lokalny renesans może przejawiać się poprzez wykorzystanie świeżych, sezonowych składników pochodzących z pobliskich gospodarstw, ogródków czy lokalnych targów.
Executive Chef Warsaw Marriott Hotel – Inderjit Manota, który uczestniczył w panelu zaznaczył, że miłość do polskich smaków w restauracjach hotelowych wyraża poprzez serwowanie autentycznych potraw jak pierogi, barszcz czy schabowy, które są popularnym wyborem wśród hotelowych gości. Dodał również, że dzisiejszy świadomy klient, którego stać na wyjście do droższej restauracji, nie oczekuje już elementu różnorodności na talerzu oraz palety barw, którą tworzą podane składniki. Aktualnie liczy się pochodzenie produktów oraz ich jakość i certyfikacja.
Podczas minionego spotkania z cyklu Food Working, Arkadiusz Domurad (Head Trainer Lavazza & Orbico), wyjaśnił, jaką rolę odgrywa kawa w sektorze HoReCa. Pozycja napojów gorących na rynku nieustannie wzrasta. Traktujemy je jako stały element codzienności. Pobudzająca kawa, czy kojąca herbata, to nie tylko napoje, ale również integralna część kultury kulinarnej, oferująca szeroki wachlarz smaków oraz zapachów. Rynek cały czas ewoluuje, dostosowując się do preferencji gości globalnej mody. Nikogo już nie szokuje brak klasycznych kawowych pozycji w menu takich jak latte czy flat white – dziś restauratorzy coraz częściej stawiają na jakościowy przelew, który w wielu lokalach jest jedyną opcją do wyboru. Ekspert zaznaczył, że jest to coraz bardziej zauważalny trend, który obserwujemy na polskim rynku.
Podczas minionego spotkania z cyklu Food Working uczestnicy debaty wskazali konkretne trendy, które ich zdaniem będą warte uwagi w 2024 roku. Zdaniem Kingi Rylskiej, „śniadaniowanie” na mieście oraz menu w formie foodsharingu, to trendy, które będą mocno się rozwijać w nadchodzących miesiącach.
Inderjit Manota, zaznaczył, że w ostatnich latach w Polsce można zaobserwować wyraźny wzrost trendu popularności japońskiej kuchni. To nie tylko moda, ale również wyraz rosnącego zainteresowania kulturą Japonii, zdrowym stylem życia oraz troską o wysoką jakość i świeżość składników. Restauracje serwujące sushi, sashimi, ramen czy tempurę cieszą się coraz większym uznaniem wśród Polaków, zarówno w dużych miastach, jak i w mniejszych miejscowościach.
Aleksandra Dojnikowska zwróciła uwagę, na to, że w dzisiejszym świecie cyfryzacji i wszechobecności mediów społecznościowych, młodzi konsumenci odgrywają coraz większą rolę w kształtowaniu trendów w branży HoReCa. Świat Instagrama, TikToka i innych platform społecznościowych stał się nie tylko miejscem, w którym dzielimy się życiowymi przeżyciami, ale także potężnym narzędziem wpływającym na preferencje kulinarne i wybory restauracyjne. Młodzi konsumenci, zainspirowani tym, co widzą w sieci, poszukują w swoim otoczeniu miejsc, w których mogą zasmakować tychże przysmaków. Restauratorzy powinni obserwować trendy w sieci i reagować na zmieniający się rynek. Bycie „na czasie” może pozytywnie wpłynąć na prowadzony biznes i jego popularność.
W branży HoReCa obserwuje się wyraźny wzrost świadomości dotyczącej kawy. Coraz więcej osób zaczyna doceniać różnice między gatunkami ziaren, metodami parzenia oraz smakami kawowych napojów. Co ciekawe Polacy, którzy dawniej kojarzeni byli głównie z herbatą, dziś znajdują się na trzecim miejscu w Europie pod względem posiadania profesjonalnego ekspresu do kawy w domu. Arkadiusz Domurad podkreślił, że kawa przestała być jedynie napojem pobudzającym. Stała się również obszarem zainteresowania dla osób związanych z branżą gastronomiczną.
Szóste spotkanie z cyklu Food Working w ramach projektu Food and Design jest potwierdzeniem, że pomimo zmian i wyzwań, które zachodzą w całym sektorze HoReCa zainteresowanie gastronomią nie maleje, a wręcz przeciwnie – stale wzrasta. Polacy uwielbiają jeść, doświadczać i odkrywać, dlatego wpasowanie się w aktualne trendy, bez porzucenia swojej autentyczności w kreowaniu oferty, jest receptą na udany biznes i lojalizowanie gości.
Więcej newsów z branży TUTAJ.