Logo

Trade marketing

Raport 2024: inflacja zmieniła nawyki zakupowe Polaków

86% Polaków musiało zmienić swoje nawyki zakupowe w związku z wysoką inflacją – to wynik badania „Nawyki e-zakupowe Polaków – ile wydajemy w Internecie i co najchętniej kupujemy”.

tam

Inflacyjne strategie zakupowe Polaków

39,2% ankietowanych na pytanie: „Jak inflacja wpłynęła na Twoje ogólne nawyki zakupowe?” odpowiedziało, że stara się ograniczać liczbę kupowanych produktów. Drugą, najpopularniejszą strategią jest porównywanie cen i szukanie tańszych zamienników – tę odpowiedź zaznaczyło 31,3% badanych. Z kolei 15,5% respondentów częściej korzysta z promocji i programów lojalnościowych.

Jedynie 14% Polaków deklaruje, że inflacja nie wpłynęła na ich nawyki zakupowe. To osoby, które albo mają na tyle wysokie dochody, że rosnące ceny nie zachwiały domowym budżetem, albo oszczędzanie „mają we krwi”, czyli kupują tylko to, co niezbędne, korzystają z promocji i porównują ceny.

Inflację najmocniej odczuli mieszkańcy Poznania. 93,1% ankietowanych musiało zmienić dotychczasowe nawyki zakupowe. Na drugim miejscu uplasował się Białystok – 90,3% badanych zaczęło stosować rozmaite strategie zakupowe ze względu na wysokie ceny. Podium zamyka Łódź z wynikiem 89,3%. Inflacja najmniej wpłynęła na nawyki zakupowe gdańszczan. Tylko 78,8% mieszkańców stolicy trójmiejskiej aglomeracji musiało zmienić dotychczasowe przyzwyczajenia.

inflacja

Inflacja najmocniej wpłynęła na nawyki zakupowe millenialsów, najmniej silversów

48,9% ankietowanych osób w wieku 18-29 lat przyznało, że stara się ograniczać liczbę kupowanych produktów. 19,7% szuka tańszych zamienników i więcej porównuje ceny. 17,5% częściej korzysta z promocji i programów lojalnościowych. Tylko 13,8% w tej grupie wiekowej nie musiało zmieniać swoich nawyków zakupowych.

Nieco inne strategie zakupowe stosują millenialsi, czyli osoby w wieku 30-39 lat. 40,5% badanych stara się ograniczać liczbę kupowanych produktów. 38,6% szuka tańszych zamienników i więcej porównuje ceny. 12,2% częściej korzysta z promocji i programów lojalnościowych. Jedynie 8,7% ankietowanych w tej grupie wiekowej przyznało, że inflacja nie wpłynęła na ich nawyki zakupowe.

Wśród osób w wieku 40-49 lat najpopularniejszą strategią jest szukanie tańszych zamienników i częstsze porównywanie cen (tę odpowiedź zaznaczyło 39,6% badanych). 28% ankietowanych stara się ograniczać liczbę kupowanych produktów, a 14,8% częściej korzysta z promocji i programów lojalnościowych. 17,6% osób w tej grupie wiekowej przyznaje, że inflacja nie wpłynęła na ich nawyki zakupowe.

Wśród osób w wieku 50-59 lat najczęściej stosowaną strategią inflacyjną jest ograniczanie liczby kupowanych produktów (tę odpowiedź zaznaczyło 36,4% ankietowanych). Przedstawiciele tej grupy zaczęli częściej korzystać z promocji i programów lojalnościowych (27,3%), szukać tańszych zamienników i porównywać ceny (25,7%). 10,6% przyznało, że wysokie ceny nie miały wpływu na zmianę dotychczasowych przyzwyczajeń.

inflacja

Nieco inaczej sytuacja wygląda w grupie 60+. 31,7% badanych przyznało, że z powodu inflacji ogranicza liczbę kupowanych produktów. 25,8% szuka tańszych zamienników i więcej porównuje ceny. 15,8% częściej korzysta z promocji i programów lojalnościowych. Co ciekawe, aż 26,7% osób po 60. roku życia przyznaje, że wysokie ceny nie miały wpływu na ich nawyki zakupowe. Trudno uwierzyć w to, że inflacja nie dotknęła tak dużej części pokolenia silversów. Bardziej prawdopodobną hipotezą jest to, że osoby należące do tej grupy wiekowej jeszcze przed wzrostem cen stosowały rozmaite strategie oszczędnościowe, stąd inflacja nie wpłynęła na zmianę ich nawyków zakupowych.

Cena na pierwszym miejscu dla połowy Polaków

Respondentów zapytano także o to, na zwracają największą uwagę podczas zakupów internetowych. Nieco ponad połowa ankietowanych (53%) przyznaje, że cena jest dla nich głównym czynnikiem zakupowym. Autorzy raportu przyjrzeli się pod tym kątem również poszczególnym grupom wiekowym. Na koszt produktu zwraca uwagę aż 61,3% osób w wieku 18-29 lat. Jest to główny czynnik zakupowy także dla 51,9% osób w wieku 30-39 lat i 47,8% osób w wieku 40-49 lat. Grupą, która najmniej patrzy na cenę przy zakupach internetowych, są osoby w wieku 50-59 lat. Tę odpowiedź zaznaczyło 42,4% ankietowanych. Po 60. roku życia obserwujemy ponowny wzrost znaczenia kosztu produktu. Cena jest głównym czynnikiem zakupowym dla 47,5% osób należących do najstarszego badanego pokolenia Polaków.

inflacja

Oszczędny jak gdańszczanin

Na podstawie deklarowanego miejsca zamieszkania stworzono także ranking miast, w których najwięcej osób zwraca uwagę na cenę. Na pierwszym miejscu znalazł się Gdańsk – cena jest najważniejszym czynnikiem zakupowym dla 58,3% ankietowanych. Na drugim miejscu uplasował się Kraków (57,1%), a na trzecim Łódź (54,3%). Cena jest najmniej istotnym czynnikiem zakupowym dla bydgoszczan. Tę odpowiedź zaznaczyło 42,7% ankietowanych mieszkańców jednej ze stolic województwa kujawsko-pomorskiego.

Badanie przeprowadziła agencja marketingowa SAMOSEO, specjalizująca się w pozycjonowaniu stron internetowych. Dane zbierano w pierwszym kwartale 2024 roku. Badanie przeprowadzono metodą CAWI. Wzięło w nim udział 1010 dorosłych Polaków robiących zakupy w internecie.

Pełny raport jest dostępny pod tym linkiem.


Więcej newsów z branży TUTAJ.