Logo

Marketing MIX

Czy w marketingu można dziś wszystko wykreować?

Źródło: Jacquemus, Instagram

Jak daleko można posunąć się w sztucznym kreowaniu rzeczywistości w marketingu? Oto kilka przykładów z rodzimego i zagranicznego rynku medialnego.

tam

Medium: TikTok

Kilka tygodni temu twórca internetowy, Stanley, opublikował na swoim Instagramie filmik, jak „stworzył” 5-gwiazdkową restaurację. Wideo stało się wiralem, z liczbą ponad 1,5 mln like’ów.

Instagramer zaczął od stworzenia strony internetowej i profilu na TikToku, gdzie publikował zdjęcia ramenu, który…tworzył z gotowych zupek z marketu. Na kolejnym etapie stworzył event, gdzie klienci mogli zjeść ów ramen z doniczek przy klimatycznej muzyce. Odwiedzający czekali 3 godziny na stolik! To wszystko osiągnął za pomocą mediów społecznościowych, efektownych zdjęć i smykałki marketingowej.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Stanley© (@therealstanym)

Medium: telewizja

Chyba każdy pamięta aferę z człowiekiem, który podawał się za amerykańskiego projektanta Christiana Paula. 4 lata temu w „Wiadomościach” telewizji TVP swoim komentarzem na temat kreacji Agaty Dudy podzielił się Christian Paul. Podpis na belce brzmiał „Amerykański projektant mody”. Tu sprawa wyglądała nieco inaczej niż w przykładzie powyżej, bo kreowanie wizerunku nastąpiło po całym zdarzeniu. Konta w serwisach YouTube i Twitter pojawiły się dzień po publikacji telewizyjnego materiału. „Projektant” publikował tam filmiki, które miały na celu uwiarygodnienie jego istnienia, jednak zdały się one na nic.

Medium: telewizja i media społecznościowe

Rok temu cała Polska żyła aferą Natalii Janoszek, aktorki, która zagrała w kilku filmach w Bollywood. Wszystko zaczęło się od wywiadów w telewizji, gdzie Janoszek mówiła o wielkiej karierze. Dużą rolę odegrała tu właśnie telewizja, każda stacja chciała mieć materiał o Polce, która osiągnęła sukces za granicą. Zaprzeczyć temu chciał Krzysztof Stanowski, który na Kanale Sportowym na YouTube opublikował filmik obnażający jej karierę. Opowiadał w nim m.in. o marginalnych występach w filmach kręconych w Indii. W tej sprawie  będzie prowadzone postępowanie sądowe.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez NJ (@nataliajanoszek)

Fake Out of Home

Na szczęście wykreowana rzeczywistość ma też drugą stronę. Od jakiegoś czasu można zaobserwować w kampaniach reklamowych Fake Out Of Home (FOOH). To wykorzystanie cyfrowych technologii, w tym grafiki CGI (Computer Generated Imagery). Dzięki tej metodzie marki mogą stworzyć unikalne materiały, które nierzadko stają się wiralami. Przykładami najsłynniejszych FOOH była m.in. realizacja Maybelline z pociągiem z rzęsami, ogromna Barbie w Dubaju czy też Big Ben w kurtce North Face.

Na polskim rynku głośno było o wielkim kubku Costa Coffee na Polu Mokotowskim, gumach Mentos na kole widokowym w Gdańsku czy porcelanowym spodku z łyżeczkami w miejscu zegara na Zamku Królewskim w Warszawie.

Więcej na temat FOOH znajduje się w obszernym artykule w naszym serwisie: Co to jest FOOH?.


Więcej newsów z branży TUTAJ.