Logo

Gadżety reklamowe

Raport MerchUp o corporate giftingu: Odzież i gadżety firmowe w polskich organizacjach

Co myślą o corporate giftingu osoby odpowiedzialne za zamówienia odzieży i gadżetów firmowych? Czy merch jest postrzegany jako benefit pracowniczy i na jakie produkty warto stawiać? Już jest dostępny raport z wynikami badania MerchUp 2024, zrealizowanego z HRM Institute, z którego można dowiedzieć się, jaki jest stan corporate giftingu w polskich firmach oraz jak wykorzystać odzież i gadżety do budowania relacji z pracownikami czy klientami oraz wizerunku marki.

tam

Merch w polskich firmach

– To nasz pierwszy raport dotyczący firmowego merchu, który przygotowaliśmy na podstawie badań przeprowadzonych wśród pracowników firm. Jako MerchUp wierzymy, że firmowy merch to nie tylko gadżety – to istotny element budowania tożsamości marki, wzmacniania relacji z pracownikami i klientami oraz sposób na wyróżnienie się na rynku. – opowiada we wstępie do raportu Co-Founder MerchUp, Aleksander Paczek.

Przeważająca część respondentów i respondentek raportu należy do branży IT (informatyka i technologia – 29%, usługi informatyczne – 17%), co wskazuje, że to w tym sektorze szczególną wagę przywiązuje się do firmowego merchu. Najczęściej trafia on w ręce pracowników i pracowniczek firm podczas onboardingu (81%). Potwierdza to, jak kluczowe jest pierwsze wrażenie w budowaniu poczucia przynależności i związku z marką, m.in. za sprawą welcome packów, czyli upominków powitalnych. W skład takich zestawów wchodzą zazwyczaj artykuły biurowe z logo firmy, akcesoria technologiczne oraz firmowa odzież.

merch

Badanie faktycznie wykazało, że najczęściej w firmowym merchu znajdują się: torby bawełniane (72%), artykuły papiernicze (72%), koszulki (70%), bluzy (65%) oraz gadżety technologiczne (36%). Wysoko uplasowały się również butelki, które wskazano w 71% odpowiedzi (tabela 1) – to kolejny gadżet firmowy często wykorzystywany w paczkach powitalnych, ze względu na swoją funkcjonalność zarówno w biurze, jak i poza nim.

– Welcome packi to nie tylko zestawy gadżetów, ale strategiczne narzędzie w procesie onboardingu. Dobrze przemyślany i zaprojektowany może przyczynić się do szybszego wdrożenia pracownika, budowania jego zaangażowania i lojalności, a także pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy – podkreśla Ireneusz Olczak, Head of Growth w Gamfi, który pogłębia temat automatyzacji onboardingu w drugiej części raportu MerchUp.

Jak odbierają merch pracownicy firm?

Według 71% pytanych pracownicy i pracowniczki firm korzystają z otrzymanych gadżetów w biurze, a 65% nosi tam odzież z logo marki (Wykres 1). Merch ma też swoje zastosowanie poza godzinami pracy (gadżety – 65%, odzież – 40%). Na co z pewnością wpływa jakość i design firmowych produktów. Minimalistyczne i estetyczne ubrania są chętnie noszone, a praktyczne i trwałe gadżety, zamiast trafiać do szuflady, znajdują się w użytku na co dzień.

merch

Jakie są ulubione elementy merchu wśród pracowników i pracowniczek? Na pierwszym miejscu uplasował się niezmienny bestseller, czyli bluzy (42%). Ich różnorodne kroje (z kapturem, klasyczna bez kieszeni i kaptura, rozsuwana, oversize i wiele innych) oraz możliwości wykorzystania na co dzień bez wątpienia decydują o licznym gronie zwolenników. W badaniu na kolejnych pozycjach wymieniano butelki (20%), kubki (18%), koszulki (18%) oraz plecaki (14%).

Co ciekawe, mimo chętnego wykorzystywania merchu w firmach (na pytanie „Czy Twoja firma oferuje pracownikom, klientom, ambasadorom merch?” 76% respondentów i respondentek odpowiedziało twierdząco) aż 59% wskazało, że nie jest on postrzegany w organizacjach jako benefit pracowniczy (Wykres 2). Mogą na to wpływać nieprzemyślana komunikacja wokół projektów z wykorzystaniem firmowych gadżetów i odzieży czy nieatrakcyjne dobieranie prezentów do okazji.

merch

– Podobnie jak w każdym projekcie komunikacyjnym, tutaj również musisz przede wszystkim zadać sobie jedno bardzo ważne pytanie: „Po co to robię?”. Wiele firm rozdaje gadżety dla samego rozdawania. Nie ma w tym celu, nie niesie to żadnego komunikatu. Nie tak powinno to wyglądać – podkreślają Edyta Sander, Head of Employer Branding Operations, oraz Malina Niesłuchowska, EB Delivery Lead z Grupy MBE w swoim artykule w raporcie.

Zwracają one także uwagę, jak istotne jest przemyślenie celu stworzenia gadżetów czy odzieży firmowej, a kolejno odpowiednie rozplanowanie samego wręczania upominków – właśnie takie podejście pomaga w budowaniu świadomości, że merch to benefit pracowniczy, który dodatkowo może być lubianym i cenionym elementem kultury organizacyjnej.

Pole do rozwoju w podejściu do corporate giftingu

– Istnieje potencjał usprawnienia zarządzania zamówieniami oraz budżetowaniem, a także zwiększenia świadomości w zakresie zrównoważonego rozwoju. Firmy powinny również rozważyć lepsze dostosowanie oferty merchu do oczekiwań odbiorców i odbiorczyń, aby był on postrzegany jako atrakcyjny benefit pracowniczy – podsumowuje wyniki badania Anna Macnar, CEO HRM Institute.

Niestety, badanie wykazało, że w tym momencie dla większości firm zrównoważony rozwój i ekologia nie są szczególnie istotne w realizacji firmowych gadżetów oraz odzieży (Wykres 3). Aż 50% respondentów i respondentek wskazało, że nie uważają wytycznych ESG za kluczowe przy składaniu zamówienia. Dlatego zauważalna jest konieczność zmiany podejścia do kwestii ekologicznych. Dzieje się to już na poziomie wybierania przemyślanych i użytecznych produktów, które nie wylądują na dnie szafy. Jednak następnym krokiem dla polskich firm jest przywiązywanie większej wagi do wyboru producentów, a co za tym idzie: samego procesu produkcji merchu i pochodzenia surowców w nim wykorzystywanych.

merch

Kolejny obszar, w którym widoczne jest pole do rozwoju, to usprawnienia procesów corporate giftingu w firmach. W 75% na pytanie: „Czy Twoja firma używa jakichś narzędzi do zarządzania firmowym merchem?” odpowiedziano: „Nie używamy”, a 20% respondentów wskazało, że posługują się w swojej firmie Excelem. Niezależnie od tego, czy za projekty merchu odpowiada dział marketingu czy employer brandingu, brakuje czasu na tworzenie, realizację, a następnie monitorowanie ilości potrzebnego merchu. Nie wspominając już o samym dopieszczaniu projektów czy szukaniu nowych, bardziej kreatywnych rozwiązań. Dlatego usprawnienie i automatyzacja procesów mogą okazać się niezbędne.

Więcej informacji o raporcie „Firmowe upominki, które budują relacje. Raport o corporate giftingu w Polskich firmach” znajduje się na stronie MerchUp.

OOH magazine jest patronem medialnym raportu.


Więcej newsów z branży TUTAJ.