Logo

ArtykułyMarketing MIXTylko w OOH magazine

Zakochani w naturze z wzajemnością | Anna Sambor, Herbapol-Lublin

O historii marki, efektywnej komunikacji oraz o strategii społecznej odpowiedzialności i całorocznym świętowaniu 75-lecia marki opowiada Anna Sambor, Dyrektor ds. marketingu w Herbapolu-Lublin S.A.

Herbapol-Lublin świętuje w tym roku 75-lecie. Jak zaczęła się historia „z herbatą w tle”?

Historia naszej firmy sięga 1949 roku, kiedy powstała Centrala Zielarska wraz z oddziałem w Warszawie i terenowymi oddziałami w różnych rejonach Polski. Po dwóch latach zostało utworzone przedsiębiorstwo państwowe Lubelskie Zakłady Surowców Zielarskich, później działające pod nazwą Lubelskie Zakłady Zielarskie Herbapol. W ofercie pojawiły się pierwsze syropy i herbatki, których receptury były udoskonalane w kolejnych dekadach. W latach 90. Państwowe Lubelskie Zakłady Zielarskie „Herbapol” zostały przekształcone w „Herbapol-Lublin” sp. z o.o., a następnie w „Herbapol-Lublin” S.A.

Początek XXI wieku przyniósł nam ważne wydarzenia, składające się na intensywny rozwój firmy. To między innymi połączenie z producentem herbat Bio-Active wraz ze zmianą nazwy marki na Big-Active oraz z Warszawskimi Zakładami Zielarskimi „Herbapol-Pruszków”. Zakupiliśmy także Przetwórnię Owoców i Warzyw w Lubawie – to pozwoliło nam rozpocząć produkcję dżemów, powideł i konfitur Herbapol, które do dziś powstają w naszym lubawskim zakładzie. Ważną datą w rozwoju firmy jest także rok 2020, w którym do naszej oferty ponownie trafiły kosmetyki naturalne. Dzięki 75-letniej obecności na rynku możemy poszczycić się ogromnym doświadczeniem i bogatą wiedzą na temat ziół i owoców. To sprawia, że jesteśmy niekwestionowanym ekspertem w tym zakresie. Warto też podkreślić, że Herbapol-Lublin na każdym etapie swojego rozwoju był firmą nowoczesną. Wciąż pozostając blisko natury, jednocześnie zawsze dostosowywaliśmy się do zmieniającej się rzeczywistości, wymagań rynku i oczekiwań konsumentów. Niezmiennie wychodzimy naprzeciw najnowszym trendom, a nawet je wyprzedzamy, oferując innowacyjne produkty.

Jakich działań konsumenci mogą spodziewać się z okazji jubileuszu?

Przygotowaliśmy szereg wydarzeń związanych z naszym 75-leciem, które obejmują cały rok. To między innymi kampanie promujące nasze produkty i wizerunkowe, z okolicznościowym logo i urodzinowym hasłem: „75 lat zakochani w naturze z wzajemnością!”. Zachęcamy też wszystkich do odwiedzenia naszego wyjątkowego wirtualnego ogrodu. Specjalna strona www.ogrod-herbapol.pl daje możliwość poznania niezwykłego świata roślin, który jest inspiracją do tworzenia wyjątkowych produktów marki Herbapol. Dodatkową atrakcją na stronie jest narzędzie do rozpoznawania roślin – wystarczy zrobić zdjęcie interesującej nas rośliny, aby poznać jej nazwę i zdobyć wszystkie przydatne informacje na jej temat, a także dowiedzieć się, w jakich produktach marki Herbapol można ją znaleźć. 75-lecie komunikujemy także na naszych topowych produktach. Na opakowaniach herbatek, syropów, dżemów oraz kosmetyków zamieściliśmy okolicznościowe logo oraz kod QR, który po zeskanowaniu kieruje do ogrodu Herbapol. Natomiast w Lublinie, czyli mieście, z którego się wywodzimy, począwszy od czerwca będzie można odwiedzić naszą wyjątkową ziołową instalację sferyczną – czyli tzw. growroom. To przestrzenny ogród społeczny, którego ściany złożone są z donic obsadzonych różnorodnymi roślinami. Odwiedzający będą mogli wejść do środka i zanurzyć się w zapachach ziół, doświadczając unikalnych doznań sensorycznych.

Herbapol-LublinNa stronie internetowej Herbapolu-Lublin znajduje się informacja o tym, że 84% Polaków bardzo dobrze zna markę Herbapol. Jak osiągnęliście tak imponujący wynik? Na jakie kanały komunikacji stawiacie?

Efektywna komunikacja z konsumentami jest bez wątpienia jednym z kluczowych elementów niezbędnych do budowy znajomości marki i zaufania do niej, które stanowią podwaliny dla osiągnięcia sukcesu rynkowego. Dlatego przywiązujemy ogromną wagę do tego obszaru naszych działań. Realizowana przez firmę strategia komunikacji zmieniała się przez te wszystkie lata, ale zawsze stawialiśmy na kanały, które w danym momencie gwarantowały nam efektywność działań. Jak to wygląda obecnie? Masowa komunikacja, która była skuteczna jeszcze 10 lat temu, bez wątpienia traci znaczenie na rzecz działań online. Przekazy masowe często trafiają do wszystkich, ale jednocześnie do nikogo. Z kolei komunikacja online daje możliwość precyzyjnego docierania do wybranych grup odbiorców, co jest dzisiaj kluczowe. Każdy pragnie otrzymywać komunikaty dostosowane do swoich potrzeb, motywacji, preferencji i zainteresowań. Właśnie w tym kontekście internet staje się istotnym obszarem. Dlatego dziś kanał online odpowiada za około 40% naszego budżetu.

Które produkty z oferty są flagowymi?

Nasza oferta jest bardzo bogata – obecnie to 360 produktów. Mamy w portfolio trzy marki: Herbapol, Big-Active i Zioła Mnicha, a każda z nich adresuje potrzeby innej grupy konsumentów. Do najbardziej znanych produktów marki Herbapol należą syropy, herbatki ziołowe Zielnik Polski, herbatki owocowe Herbaciany Ogród, herbatki funkcjonalne i produkty dżemowe. To produkty znane i lubiane od lat, ale w portfolio marki Herbapol są dziś także nowe kategorie: napoje herbaciane herbaLOVE, cukierki czyszczące język, przeciery owocowe i kosmetyki. Big-Active to natomiast oferta wysokiej jakości herbat, między innymi czerwonych, zielonych i funkcjonalnych, które zachwycają konsumentów oryginalnymi wariantami smakowymi. Z kolei funkcjonalne produkty Zioła Mnicha (herbatki i suplementy) stanowią odpowiedź na potrzeby tych osób, które w naturze szukają wsparcia dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Warto podkreślić, że jesteśmy liderem rynkowym w kluczowych dla nas kategoriach – syropach, herbatkach ziołowych, owocowych, funkcjonalnych i herbatach czerwonych.

W ostatniej kampanii promującej musy Herbapolu-Lublin wystąpiła Daria Ładocha, znana ekspertka kulinarna. Na czym polegała ta współpraca? Jakie znaczenie ma dla Was influencer marketing?

Oczywiście współpracujemy z influencerami, bo ich rekomendacje są dziś dla szerokiej grupy konsumentów, zwłaszcza młodych, ważnym wyznacznikiem wyborów zakupowych. Jeśli chodzi o współpracę marketingową ze „znaną twarzą”, to należy tu niezwykle mocno zadbać o jej właściwy dobór. Nasza kampania wspierająca musy owocowe Herbapol z udziałem Darii Ładochy jest tu doskonałym przykładem. Daria jest znana ze swojej energii, spontaniczności, pomysłowości, ale też daje dużo inspiracji kulinarnych, co było dla nas niezwykle istotne, jeśli chodzi o komunikację tych produktów. Oprócz udziału w kampanijnych materiałach video, przygotowała dla nas wyjątkowe przepisy z wykorzystaniem musów Herbapol, w których mogliśmy pokazać łatwość ich użycia, a także mnogość i różnorodność ich kulinarnych zastosowań.

Podkreślacie, że odpowiedzialność ekologiczna jest jednym z kluczowych priorytetów firmy. Jakie działania są prowadzone w tym zakresie?

Te działania stanowią element naszej strategii społecznej odpowiedzialności i realizujemy je zgodnie z hasłem „Dbałość o środowisko mamy w naturze”. Nasze inicjatywy w tym zakresie są ukierunkowane przede wszystkim na zrównoważoną produkcję żywności. Wprowadzamy liczne rozwiązania, które służą m.in. ograniczaniu zużycia surowców naturalnych. Monitorujemy i dostosowujemy zużycie energii elektrycznej w naszych zakładach. Wdrażamy nowoczesne systemy obsługi operacyjnej, dzięki którym możemy m.in. znacząco zmniejszać zużycie papieru. Każda z realizowanych przez nas inwestycji musi spełniać określone wymogi środowiskowe, a dzięki wdrażanym innowacjom technologicznym nasza produkcja staje się bardziej przyjazna dla środowiska. Takim przykładem może być sfinalizowana niedawno inwestycja w naszym zakładzie w Lubawie. Niezwykle ważnym elementem tej inwestycji jest nowoczesny pasteryzator, który nie tylko zapewnia automatyzację produkcji, ale też pozwala na odzysk ciepła, a co za tym idzie mniejsze zużycie węgla i ograniczenie emisji CO2. Proekologiczna postawa jest dla nas istotna także przy wyborze partnerów, z którymi współpracujemy.

„75 lat zakochani w naturze z wzajemnością”. Proszę na zakończenie powiedzieć, co to hasło znaczy dla Was.

Mówiąc najprościej – dla nas od natury wszystko się zaczyna. Ona jest fundamentem naszej misji – i to od początku istnienia firmy. To natura inspiruje nas do dalszego rozwoju, do wkraczania w nowe kategorie, do innowacyjnego poszerzania naszego asortymentu. Natura to bogactwo dobroczynnych składników, z których tworzymy nasze produkty. Czerpiąc z jej zasobów i doceniając to, co nam ofiarowuje, jednocześnie traktujemy ją z należytą troską. Inspirujemy nie tylko do życia w zgodzie z naturą, ale też do jej poszanowania i ochrony. Bo natura to najcenniejsze, co mamy.

Rozmawiała Małgorzata Malinowska-Krawczyk

Herbapol-LublinAnna Sambor
Dyrektor ds. marketingu w Herbapolu-Lublin S.A. Posiada 25-letnie doświadczenie w zarządzaniu, tworzeniu i realizacji strategii marketingowych, a także w sprzedaży. Specjalizuje się w działaniach prowadzonych dla branży spożywczej. Pracowała zarówno dla międzynarodowych koncernów FMCG (Unilever Polska, PepsiCo), jak i polskich spółek (Bakoma, Grupa Bakalland). Była także członkiem Zarządu Grupy Bakalland. Od ponad 3 lat pełni funkcję Dyrektora ds. marketingu w Herbapolu-Lublin S.A., odpowiadając za całość działań marketingowych, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów związanych z rozwojem nowych produktów i kategorii. Do jej zadań należy realizacja długookresowej strategii marketingowo-komunikacyjnej firmy Herbapol-Lublin S.A. oraz marek tworzących jej portfolio.

 

 


Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.