Przez pojęcie wizerunku rozumie się zespół cech zewnętrznych umożliwiających identyfikację danej osoby. Może obejmować zarówno fotografię, jak i inne formy artystyczne lub cyfrowe. Wizerunek nie musi przedstawiać samej twarzy – wystarczy, że dany element przedstawienia (np. postawa, sylwetka, charakterystyczne cechy) umożliwia zidentyfikowanie konkretnej osoby.
Wizerunek jest jednym z podstawowych dóbr osobistych chronionych przez prawo. Ochrona ta ma na celu zapewnienie każdemu człowiekowi kontroli nad tym, w jaki sposób jest postrzegany przez innych, zarówno w przestrzeni publicznej, jak i w mediach. W Polsce ochrona wizerunku jest zagwarantowana przez różne akty prawne.
Najważniejsze z nich to:
Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, zatrudnienie w danej firmie nie oznacza automatycznego przyzwolenia na wykorzystanie wizerunku w materiałach marketingowych. Wymóg uzyskania zgody od pracownika, którego wizerunek ma być wykorzystany, jest kluczowym elementem w ochronie tego dobra.
Należy pamiętać, że prawidłowo odebrana zgoda musi być:
Niewłaściwe lub niezgodne z prawem wykorzystanie wizerunku pracownika może prowadzić do szeregu problemów prawnych i reputacyjnych. To nie tylko roszczenia ze strony osoby, której wizerunek został wykorzystany bez jej zgody, ale również kary finansowe, które mogą zostać nałożone przez organy nadzoru za niezgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych (naruszenie przepisów RODO). Co więcej, w szczególnych przypadkach, gdy naruszenie wizerunku łączy się z popełnieniem przestępstwa (np. zniesławieniem), może zostać wszczęte postępowanie karne.
Ochrona wizerunku w polskim prawie jest wielowymiarowa i obejmuje zarówno przepisy prawa cywilnego, jak i prawa autorskiego oraz regulacje dotyczące ochrony danych osobowych. W dobie cyfryzacji i powszechnego dostępu do mediów społecznościowych, ochrona ta staje się coraz bardziej istotna, zarówno dla osób prywatnych, jak i publicznych. Wykorzystanie wizerunku pracowników w marketingu może przynieść firmie wiele korzyści, lecz pod warunkiem, że jest realizowane w sposób zgodny z prawem i z poszanowaniem praw pracowników. Naruszenie przepisów dotyczących ochrony wizerunku może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych, w tym odpowiedzialności cywilnej, karnej i administracyjnej.
Paulina Iwanowicz
Adwokat. Specjalizuje się w sprawach cywilnych gospodarczych i egzekucyjnych.
Więcej newsów z branży TUTAJ.