Logo

ArtykułyMarketing MIXTylko w OOH magazine

Za sukcesem stoją ludzie | Vorwerk

O rebrandingu, marketingu produktowym i pracy przedstawicieli handlowych Thermomixa® opowiada Magdalena Kruk-Ołpińska, Dyrektor marketingu marek Thermomix® i Kobold.

W tym roku Grupa Vorwerk stworzyła zupełnie nową identyfikację wizualną. Proszę powiedzieć, na czym ona dokładnie polegała.

Jednym z najważniejszych elementów, a zarazem wyzwań rebrandingu była standaryzacja logo zarówno Grupy Vorwerk, jak i marek z jej portfolio – Thermomix® i Kobold. Wcześniej brakowało im wystarczającej spójności i jasnych reguł stosowania oraz współwystępowania.

Standaryzacja logo po rebrandingu objęła m.in. ustalenie wyraźnych proporcji między logo Vorwerk i jego marek produktowych oraz doprecyzowanie zasad ich współwystępowania w komunikacji i kreacjach graficznych. Z kolei odświeżona typografia oparta jest na tym samym dla wszystkich marek, unikatowym kroju pisma „Vorwerk”, które w porównaniu do poprzedniego zostało uszczuplone, stając się bardziej minimalistycznym, ponadczasowym i tym samym dostosowanym do współczesnych standardów designu. Zmiana identyfikacji wizualnej Vorwerk nie ominęła także aspektu kolorystyki, na której oparta ma być cała komunikacji brandu. Wiodącym kolorem pozostaje nadal Vorwerk Green, który w nowej identyfikacji wizualnej został przeniesiony na skali bardziej w kierunku kontrastującego, wyżej nasyconego i energetyzującego. Kolorami wspierającymi pozostają biel i antracyt, ale dla zdynamizowania komunikatu, nowa identyfikacja wizualna dopuszcza możliwość użycia wybranego koloru występującego w fotografii wykorzystanej w danej kreacji.

„Ludzie w centrum”. Co to hasło oznacza dla Was?

Pod hasłem „Ludzie w centrum” kryje się dla nas zmiana sposobu komunikacji na temat urządzenia Thermomix® i Kobold, głównie w warstwie kreacji wizualnej, ale też w aspekcie opowieści o naszych markach. Odchodzimy od pokazywania na fotografiach i grafikach samego urządzenia, a stawiamy na kreacje pełne pasji, emocji, w których to właśnie człowiek w otoczeniu rodziny czy przyjaciół jest głównym bohaterem przekazu. Chcemy poprzez to zaznaczyć, że nasze sprzęty stają się niemalże członkami rodziny, świadkami wspólnych chwil, mogą towarzyszyć nam podczas codziennych obowiązków i je uprzyjemniać czy ułatwiać.

Thermomix® pozwala czerpać radość i daje nieograniczone możliwości kulinarnego doświadczania. Z kolei Kobold zadziwia nadzwyczajnymi rozwiązaniami zamkniętymi w jednym, modułowym systemie do utrzymania czystości w domu, który może codzienne życie i obowiązki czynić znacznie prostszymi. Hasło „ludzie w centrum” w naszej strategii promocji realizujemy w jeszcze jednym, niezwykle dla nas ważnym aspekcie – marketingu przedstawicieli handlowych. Nasz model sprzedaży, od początku istnienia firmy, oparty jest na sprzedaży bezpośredniej, czyli osobistym kontakcie sprzedawcy z klientem. Za sukcesem naszej firmy, wspaniałymi wynikami sprzedaży, które pozwalają Vorwerk Polska utrzymywać wysoką pozycję na tle innych krajów naszej grupy, stoją ludzie – nasi przedstawiciele handlowi i doradcy klienta, więc uważność na nich i stawianie ich w centrum naszej komunikacji jest czymś naturalnym.

Vorwerk

Markę Thermomix® zna już chyba każdy, ale to nie jedyny produkt w Waszej ofercie.

To prawda. Thermomix® to nasz flagowy produkt o ugruntowanej pozycji i dobrej rozpoznawalności na polskim rynku. I jest to produkt, który stale udoskonalamy od strony technologicznej, a także poprzez wprowadzanie do naszej oferty produktów z nim kompatybilnych i wprowadzających gotowanie na jeszcze wyższy poziom. Tak jest w przypadku naszej ostatniej nowości – Thermomix® Sensor, czyli specjalnego czujnika, który współpracując z urządzeniem Thermomix® sprawia, że potrawa jest zawsze „gotowa w punkt”.

W portfolio Vorwerk jest jeszcze jeden niezwykły produkt – system do utrzymania czystości Kobold, który dopiero zdobywa serca polskich konsumentów, choć globalnie jest marką z ponad 90-letnią tradycją.
To absolutnie rewolucyjne urządzenie, które jest w stanie zastąpić wiele innych sprzętów do sprzątania w domu. Można nim odkurzać, myć na mokro, czyścić tapicerki i wszelkie tekstylia domowe, a także delikatne powierzchnie, jak monitory, lampy czy nawet rośliny. Sprzedaż urządzenia Kobold odbywa się – podobnie jak w przypadku urządzenia Thermomix® – w modelu sprzedaży bezpośredniej, przez naszych doradców klienta. Osobiste spotkanie z doradcą klienta, który zna doskonale urządzenie i jest w stanie zaprezentować wszystkie jego funkcjonalności, zapewnia później klientom bardziej efektywne użytkowanie sprzętu, z wykorzystaniem wszystkich jego szerokich możliwości.

Na czym polega marketing produktowy Grupy Vorwerk?

Z pewnością ciekawym narzędziem promocji urządzenia Thermomix® są współprace crossowe z branżą gastronomiczną, a szczególnie ze znanymi i cenionymi szefami kuchni. Thermomix® to urządzenie, które jest stałym elementem wyposażenia kuchni najlepszych i wyróżnianych restauracji w całym kraju. Zatem szefowie kuchni, którzy pracują na naszym urządzeniu, prezentują je w swoim lokalu, w tak modnych dziś otwartych kuchniach, swoich social mediach, czy przygotowują dla nas dedykowane przepisy, stają się naturalnymi i bardzo wiarygodnymi ambasadorami marki.

Co więcej, marka Thermomix® jest też patronem i sponsorem licznych konkursów branżowych, jak chociażby konkursy organizowane przez magazyn FOOD & FRIENDS. Oprócz tego podejmujemy systematyczne współprace również z wybranymi influencerami, których aktywność w kanałach własnych, jest spójna z wartościami produktów z oferty Vorwerk. Warto wspomnieć jeszcze o współpracach crossowych z wybranymi markami, które opierają się na wymianie wzajemnych świadczeń w ramach aktywności w mediach społecznościowych, czy na przygotowaniu wspólnych kolekcji przepisów, czy organizowaniu akcji związanych z aktywacją konsumencką. Na takich zasadach współpracowaliśmy np. z marką Melvit, Dr Oetker czy BeDiet Ewy Chodakowskiej.

Vorwerk

Siłą Waszej marki są przede wszystkim przedstawiciele handlowi. Jak wygląda taka praca od kuchni?

Głównym zadaniem przedstawicieli handlowych Thermomix® i doradców klienta Kobold jest organizowanie prezentacji, które pozwalają pokazać możliwości i design naszych urządzeń w miejscu, w którym będą używane przez naszych klientów. W przypadku prezentacji urządzenia Thermomix® spotkanie staje się często okazją do wspólnego gotowania, zaproszenia przyjaciół i wspólnej biesiady. Celem prezentacji jest nawiązanie relacji z klientem, które niejednokrotnie nie kończą się w momencie finalizacji sprzedaży – naszym atutem jest profesjonalna opieka posprzedażowa. Myślę, że słowami, które idealnie oddają codzienność pracy w charakterze przedstawiciela Vorwerk jest elastyczność i pasja. Przedstawiciel handlowy jest naszym współpracownikiem, sam ustala swój kalendarz prezentacji, co jest wspaniałym rozwiązaniem np. dla mam wracających na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem dziecka.

Różowy Październik, Wąsaty Listopad, Dzień Ludzi Bezdomnych, Akcja Krwiodawstwa – to tylko niektóre z organizowanych przez Was akcji. Proszę powiedzieć na koniec o CSR Vorwerk Polska.

Społeczna odpowiedzialność biznesu jest niejako wpisana w DNA naszej firmy, choć przyznam, że wiele inicjatyw, które podejmujemy płyną z potrzeby serca naszych pracowników i nie komunikujemy o nich szeroko. Często dołączamy do istniejących już akcji, wspierając je swoim zaangażowaniem, ale są też takie przedsięwzięcia, które organizujemy od podstaw. Należy do nich m.in. Dzień Ludzi Bezdomnych, w który co roku włączają się nasze biura w całej Polsce, przygotowując posiłki dla organizacji i stowarzyszeń mających pod swoją opieką na co dzień osoby w kryzysie bezdomności.

Naszą tradycją stał się też już Różowy Październik w Vorwerk, w ramach którego wspieramy organizacje działające na rzecz chorych onkologicznie, prowadzimy też działania mające uświadamiać naszych pracowników i współpracowników o istocie samobadania i profilaktyce.

W firmie, której załogę w ogromnej większości stanowią kobiety, CSR związany z profilaktyką nowotworów kobiecych nabiera szczególnego znaczenia. Oprócz tego podejmujemy współpracę z Regionalnym Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, organizujemy akcję oddawania krwi w naszym biurze centralnym we Wrocławiu. Pomóc potrzebującym mogą nasi pracownicy, ale także wszyscy chętni z okolicznych biur. Oprócz tego angażujemy się np. w Bieg Firmowy, czy regularnie wspieramy potrzebujących, organizując zbiórki odzieży i inne darowizny dla szkół, fundacji, rodzin zastępczych czy ośrodków pomocowych. Jako firma dużo uwagi przykładamy też do dbałości o środowisko i ekologię – w siedzibie naszej wrocławskiej centrali segregujemy odpady, mamy systemy pozwalające na korzystanie z niebutelkowanej wody, zrezygnowaliśmy z plastikowych legitymacji przedstawicieli handlowych czy voucherów dla klientów.

Rozmawiała Małgorzata Malinowska-Krawczyk

Magdalena Kruk-Ołpińska VorwerkMagdalena Kruk-Ołpińska
Dyrektor marketingu marki Thermomix® i Kobold. Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego, związana Thermomix® od ponad 20 lat. W 2007 roku objęła stanowisko kierownika marketingu. Współtworzyła strategię komunikacji i plan spójnego wizerunku marki w ścisłej współpracy z kierownikami marketingu innych krajów z grupy Vorwerk. Zajmuje się także strategią nowej marki na polskim rynku – systemu utrzymania czystości Kobold. Dba o dostosowanie oferty firmy do potrzeb polskich klientów i zmieniającego się rynku sprzedaży bezpośredniej. Ma dobre wyczucie trendów kulinarnych i potrafi przewidywać potrzeby rynku. Ogromna miłośniczka urządzeń Thermomix® i Kobold.

 

 


Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.