W społeczeństwie wciąż pokutuje wiele błędnych przekonań na temat nowotworów. Jednym z nich jest to mówiące, że kobieta w ciąży oraz karmiąca piersią nie może zachorować na raka piersi. Dziś już wiemy, że jest to mit. Badania pokazują, że nawet do 10% nowotworów piersi u pacjentek poniżej 40. roku życia rozpoznawanych jest u kobiet w ciąży. Średnio 1 na 1000 ciężarnych zmaga się z tym nowotworem. Aż 75% z tych pacjentek diagnozowanych jest z opóźnieniem ze względu na zaniechanie wykonania USG piersi w ciąży. Karmienie piersią, owszem, zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi (o 4.3 % na każde 12 miesięcy karmienia piersią), ale nie chroni przed nim w 100 %.
Te dane zauważyły marka Chicco i marka uPacjenta, które korzystając przy okazji Światowego Miesiąca Świadomości Raka Piersi, zwanego też Różowym Październikiem, uruchomiły kampanię #BadajSięMamo. Jej celem jest popularyzowanie wiedzy wśród kobiet – szczególnie wśród młodych mam – na temat profilaktyki raka piersi oraz zachęcanie do wykonania badań, które chronią kobiety przed zachorowaniem na nowotwór.
W ramach kampanii #BadajSięMamo marka Chicco i marka uPacjenta na ulicach Warszawy przeprowadziły sondę uliczną, podczas której kobiety w różnym wieku mierzyły się z mitami dotyczącymi raka piersi. Uczestniczki sondy odczytywały na głos i interpretowały statystyki dotyczące nowotworu piersi. Przy tej okazji kobiety były edukowane w zakresie profilaktyki oraz mogły zadać organizatorom sondy trapiące ich pytania z tego zakresu.
Wyświetl ten post na Instagramie
To jednak nie wszystko. W ramach akcji marka Chicco stworzyła w social mediach bezpieczną przestrzeń, gdzie użytkowniczki mogą zasięgnąć wiedzy i podzielić się swoimi historiami. W ciągu całego miesiąca komunikacja marek w dużej mierze została poświęcona edukacji, aby jeszcze bardziej zwiększać świadomość w zakresie profilaktyki nowotworowej. Powstały dedykowane kody rabatowe mające na celu zachęcenie kobiet do badań krwi i zapisania się na badania, które mogą uratować życie. Chicco razem z uPacjenta zorganizowało także konkurs w sklepach Świat Dziecka, w ramach którego zwyciężczynie otrzymały zaproszenia na badania. Cała kampania została wsparta przez influencerki i liderki opinii.
– Cieszymy się, że mogliśmy zorganizować kampanię #BadajSięMamo razem z uPacjenta. Jako marka jesteśmy zawsze blisko rodziców, w szczególności mam. Stąd też wiemy i rozumiemy doskonale, jak ważne dla relacji z dzieckiem jest ich zdrowie, samopoczucie i dobra kondycja. Nowotwór piersi cały czas zbiera zastraszające żniwo. Okazuje się też, że wśród kobiet wciąż panuje mylne przekonanie, że kobiety, które karmiły piersią, nie zachorują na raka. Dziś już wiemy, że nie jest to prawda, chcemy tę wiedzę poszerzyć i popularyzować, a jednocześnie zachęcać kobiety do samobadania i badań profilaktycznych. W końcu, jakkolwiek banalnie to nie zabrzmi – zdrowie jest najważniejsze. – mówi Anita Suska, Category Marketing Manager Toys & Nursing w Chicco.
Jakie zatem działania powinny podjąć kobiety, chcące uniknąć zachorowania na nowotwór piersi? Pierwszy krok można wykonać codziennie w domu: mowa tu o samobadaniu piersi, które powinno być wykonywane regularnie co miesiąc, najlepiej w tym samym dniu. Kolejnym krokiem do zachowania samokontroli w tym zakresie jest USG piersi. Niemniej istotnym badaniem w tym zakresie jest też mammografia, wykonywanie której zaleca się kobietom po 45. a przed 74. rokiem życia. Co ciekawe, o tym, czy jesteśmy narażone na zachorowania na raka piersi, może nam powiedzieć także badanie krwi lub moczu. Wystarczy poszerzyć podstawowy pakiet o badania w kierunku markerów nowotworowych. W profilaktyce raka piersi z pomocą przychodzą nam także badania genetyczne. W szczególności powinny skorzystać z nich osoby, u których w rodzinie występuje wysoka zachorowalność na raka jajników, piersi, jajowodu czy inne nowotwory.
Wyświetl ten post na Instagramie
Badania krwi w kierunku nowotworów można zamówić na uPacjenta.pl – to pierwsza firma w Polsce oferujące domowe pobranie krwi. W ramach akcji #BadajSięMamo, uPacjenta łączy siły z marką Chicco, która oferuje rozwiązania dla komfortu i rozwoju każdego dziecka.
Szczegóły znajdują się na stronach Chicco oraz uPacjenta.
Więcej newsów z branży TUTAJ.