Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Jak stworzyć wizualną tożsamość marki, która przyciągnie uwagę użytkowników? | Natalia Mądry, More Bananas

Każdy z nas posiada tożsamość, posługujemy się nią na co dzień, ale także dzielimy się nią chętnie, np. zakładając konta na portalach społecznościowych. Skoro lubimy dbać o to, jak inni postrzegają nas za pośrednictwem naszych social mediów, to warto również zwrócić uwagę na to, jak chcemy by odbierano w nich naszą markę.

 

Czym jest tożsamość marki i dlaczego warto o nią zadbać?

Niezależnie od tego, czy posiadamy jednoosobową działalność gospodarczą, czy prowadzimy dużą firmę, to w momencie podpisania stosownych dokumentów w urzędzie zaczynamy tworzyć jakąś markę.

Marka to tożsamość biznesowa, na którą składają się nie tylko ludzie i oferowane przez nią produkty lub usługi, ale również elementy jej identyfikacji wizualnej.

Obecnie startując z własną firmą jesteśmy „zmuszeni” do wkroczenia w świat social mediów. Potrzebujemy tego, by zdobyć klientów, wybić się na tle konkurencji i stać się rozpoznawalnymi.

Młode firmy borykają się z problemem stworzenia takiej tożsamości wizualnej, która nie tylko spełni w/w cele, ale również pozwoli im przetrwać, na i tak mocno już przesyconym rynku. W takim razie co możemy zrobić?

Identyfikacja wizualna: od czego zacząć?

Poza formalnościami, na początek warto zadbać o stworzenie podstawowych elementów identyfikacji wizualnej marki, takich jak: projekt logo, wybór kolorów, typografii oraz symboli, kształtów i ikon. Ważne, by były one dopracowane i przemyślane, tak aby wyeliminować ewentualne podobieństwo do konkurencji.

Dobrze zaprojektowane elementy identyfikacji wizualnej sprawią, że będziemy mieć świetną bazę do budowania unikalnej i rozpoznawalnej tożsamości marki nie tylko w Internecie, ale także na innych nośnikach.

Wszystkie składowe identyfikacji wizualnej będą miały bezpośredni wpływ na to, jak nasza marka będzie postrzegana przez grupę docelową. Swoje ewentualne wybory warto, więc oprzeć o odpowiednią analizę rynku i sprawdzić, co „lubią” nasi potencjalni klienci, czym możemy ich zaskoczyć oraz jak zdobyć ich uwagę.

W tworzeniu tożsamości wizualnej marki dużą rolę ogrywa spójność. Jeśli chcemy zadbać o wizerunek firmy od samego początku, musimy przemyśleć w jaki sposób opowiadać o swoich produktach oraz gdzie te informacje udostępniać.

Jak stworzyć własny wizerunek w social mediach?

Pierwszym i najważniejszym krokiem do budowania wizerunku marki w sieci jest założenie konta firmowego na wybranych platformach społecznościowych. Nie musisz robić tego wszędzie, na początek wybierz 2 lub 3 kanały, dzięki temu łatwiej zapanujesz na regularnymi publikacjami.

Wygląd profilu firmowego

Jeśli masz już utworzone profile firmowe, to kolejnym etapem jest zadbanie o ich wygląd i konfigurację. Koniecznie ustaw nazwę profilu, nie używaj zbędnych symboli i cyfr, jeśli nie są one częścią nazwy Twojej firmy.

Zwróć uwagę, czy nazwa profilu nie jest zbyt długa, ułatwi to wyszukiwanie profilu w sieci i wykorzystanie jej na materiałach promocyjnych, jak wizytówki i ulotki.

Poza nazwą konta, uzupełniając profil pamiętaj o podaniu w nim informacji takich jak; kontakt, adres siedziby, odnośnik do strony www oraz krótki opis (BIO).

Następnie ustaw zdjęcie profilowe, jest to jeden z ważniejszych wyróżników marki w sieci. Słodkie pieski i kotki są super, ale na profilu firmowym postaw na powagę i profesjonalizm. Zadbaj o taki awatar, w którym widoczne jest logo Twojej firmy lub sygnet.

marki
Bardzo ciekawy zabieg od Pantone, który aktualizuje swoje zdjęcie profilowe w zależności od tego jaki jest aktualny „Kolor Roku”.

 

marki
CD Projekt Red, w zdjęciu profilowym pokazuje sam Sygnet, który jest bardzo charakterystycznym i mocnym elementem identyfikacji wizualnej marki.

Dlaczego jest to takie ważne? Podczas codziennej komunikacji, to właśnie nasze zdjęcie profilowe (awatar) razem z nazwą profilu wyświetlają się jako nasz identyfikator – widzimy je podczas konwersacji, w komentarzach i na stronie głównej przy publikowanej treści.

Jeśli zdecydujesz się na założenie profilu np. na Facebooku, czy LinkedIn, to oprócz swojego zdjęcia profilowego, będziesz potrzebować zdjęcia w tle (cover photo). Taki baner, to dodatkowe miejsce na personalizację profilu. Możesz na nim umieścić np. motto marki (claim) lub dodatkowe dane kontaktowe.

marki
More Bananas wykorzystuje swoje zdjęcie w tle, jako przestrzeń na claim marki oraz hashtagi, których używa w swojej codziennej komunikacji.

 

marki
Studio Otwarte na zdjęciu w tle zdecydowało się pokazać logotypy swoich klientów, co jest również ciekawym pomysłem na wykorzystanie tej przestrzeni.

Zdjęcie w tle powinno być zaprojektowane spójnie z identyfikacją wizualną marki (użyj do tego ustalonej wcześniej typografii, kolorów, kształtów i symboli). Pamiętaj również o odpowiednim rozmiarze grafiki, tak by wszystkie umieszczone na niej informacje były dobrze widoczne i czytelne. Każda aplikacja posiada własne wymiary grafik – rekomendacje dot. wymiarów zdjęcia w tle znajdziesz zazwyczaj w centrum pomocy w panelu użytkownika.

Dobrze uzupełniony profil staje się wiarygodny i zachęca innych użytkowników do wchodzenia z nim w interakcję.

Na co zwrócić uwagę tworząc grafiki na media społecznościowe?

Wkraczając z nową marką na scenę social media, musimy być świadomi tego, co chcemy pokazywać na naszym firmowym profilu. Nieodłączną częścią komunikacji na większości platform jest przyciągająca wzrok grafika oraz towarzysząca jej treść posta.

Wygląd publikacji

Budując swoją rozpoznawalność w sieci, nie możesz zapomnieć o identyfikacji wizualnej w social mediach. Przygotowując grafiki do publikacji, zwróć uwagę na stosowanie elementów charakterystycznych dla marki. Dzięki temu nawet najprostsze kreacje, będą pracować na spójny i rozpoznawalny wizerunek firmy.

marki
More Bananas używa w swojej komunikacji głównie koloru żółtego, pojawiają się też elementy charakterystyczne marki, jak banany czy liście palmy.

Scrollując internet, użytkownicy mają niewiele czasu na wyłapanie komunikatu, który chcesz im przekazać za pośrednictwem grafiki. Postaw na minimalizm
i czytelność, nie przesadzaj z ozdobnikami i ilością tekstu. Chociaż puste przestrzenie kuszą, żeby dodać tam kwiatuszki i serduszka, zostaw je w spokoju – zapracują na korzyść Twojej kreacji.

Jeśli na grafice planujesz umieścić zdjęcie lub opakowanie produktu, zwróć uwagę czy jest ono dobrej jakości. Ustaw kamerę tak, by pokazać je z jak najlepszej strony, zadbaj o dobre oświetlenie i tło.

Komunikacja oparta na zdjęciach, to częsta praktyka. Decydując się na takie rozwiązanie, stwórz własną bazę zdjęć, które będą pasować do tone of voice marki. Wiele profili korzysta np. ze zdjęć o określonej tonacji barw i kadrowaniu.

Chcesz pokazać swoich pracowników? Pomyśl o wykonaniu ciekawej sesji firmowej, na której przemycisz elementy brandingowe swojej marki. Możesz np. poprosić pracowników o outfit w kolorach marki, czy spersonalizowane gadżety.

Niezależnie od tego na jaki content postawisz, czy będą to głównie zdjęcia, czy grafiki produktowe – pamiętaj o umieszczaniu na nich swojego logo lub sygnetu.

Elementy te traktuj jak swój podpis i komunikat do odbiorcy – hej to ja i moja marka!

Formaty i formy

Poza wyglądem grafik równie ważne jest stosowanie właściwych rozmiarów i form kreacji. W zależności od platformy możemy publikować różnego typu treści (od grafik statycznych po animacje, wideo i rolki).

Warto być na bieżąco z aktualnymi wymaganiami co do danego formatu, tak aby nasze publikacje zawsze były atrakcyjne, jakościowe i dobrze dopasowane do obecnych standardów. Nawet najlepiej zaprojektowana grafika, czy animacja nie obroni się jeśli użytkownik zobaczy tylko część jej część przez źle dobrane wymiary.

Z jakich narzędzi warto korzystać?

Tworząc samodzielnie treści do social media możemy skorzystać z kilku ciekawych, narzędzi, takich jak;

  • Canva – aplikacja, do projektowania graficznego. Posiada bazę zdjęć, wideo oraz grafik wektorowych. Z jej pomocą stworzysz proste animacje lub zmontujesz film/rolkę, a ułatwią Ci to gotowe efekty.
  • CapCut – narzędzie, do montażu filmów i rolek. Posiada bazę gotowych efektów (przejść i animacji) oraz muzyki. Przyspiesza pracę nad formatami wideo i jest bardzo intuicyjne.
  • Adobe Creative Cloud – zbiór aplikacji od Adobe, oferuje programy do projektowania grafiki, tworzenia animacji, czy obróbki zdjęć i wideo. Tutaj każdy znajdzie coś dla siebie, choć programy te wymagają już nieco większego warsztatu.

Podsumowanie

Jeśli zadbasz o tożsamość wizualną swojej marki już od samego początku, to zyskasz większą rozpoznawalność wśród swoich klientów w przyszłości. Twoje treści będą wyróżniać się w gąszczu internetowego contentu, a Ty będziesz łatwiej trafiać do swoich odbiorców. Warto więc o to mieć to na uwadze, a wykorzystanie powyższych porad z pewnością Ci w tym pomoże. Powodzenia!

 

markiNatalia Mądry

Graphic Designerka w More Bananas

Od 5 lat zawodowo zajmuje się projektowaniem grafiki na potrzeby Internetu i social mediów. Entuzjastka prostego i minimalistycznego designu, amatorsko tworzy ilustracje oparte na motywach z twórczości J R.R. Tolkiena.
Podróżuje kiedy tylko jest ku temu okazja oraz fotografuje i głaska wszystkie napotkane na swojej drodze Kotki.


Więcej newsów z branży TUTAJ.