Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Influencer marketing w branżach regulowanych – uwaga, pułapka! | Karina Hertel, Brandlift

Czy sensualna bielizna albo konkretne produkty finansowe mogą być rekomendowane przez twórców internetowych? Czy reklamowanie w social mediach trunków alkoholowych lub leków dostępnych bez recepty ma swoje konsekwencje?  W poniższym artykule znajduje się wszystko, co należy wiedzieć o influencer marketingu w branżach regulowanych.

Branża regulowana to taka branża, która z uwagi na potencjalne ryzyka, podlega szczególnym przepisom – często restrykcyjnym regulacjom i nadzorowi, w tym także w zakresie reklamy internetowej. Takich branż jest więcej, niż mogłoby się wydawać, bo oprócz oczywistych takich jak farmaceutyczna, alkoholowa lub zbrojeniowa, znalazły się też branże spożywcza, erotyczna, kosmetyczna, medyczna oraz gier i zakładów wzajemnych.

Dlatego właśnie podejmując działania influencer marketingowe firmy/produktu z zakresu którejś z wymienionych branż, należy się do nich solidnie przygotować, bo naruszenie przepisów może być dotkliwe – nie tylko dla twórcy reklamującego, ale też dla samej marki. A jako że jest to bardzo przyszłościowa forma reklamowania produktów i usług, warto wiedzieć, jak robić to dobrze.

influencer marketing
Mat. prasowe agencji Brandlift.

Pułapka czy łamigłówka – o co chodzi z tymi regulacjami?

Każda z branż regulowanych musi działać w ramach przepisów, które zostały dla niej odrębnie sporządzone. Podejmując się reklamy produktów lub marki z danej branży, należy respektować wszelkie te obostrzenia, by nie narazić się na konsekwencje. Dla przykładu – w branży alkoholowej naczelną regulacją jest ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Naruszenie jej może być kosztowe.

– I rzeczywiście – rację mają ci, którzy właśnie pomyśleli o działaniach twórców internetowych, którzy podęli współpracę z gorzelniami czy browarami, a w efekcie reklamowali na swoich kontach w social mediach ich wyroby. Ale… pragnę przypomnieć, że wielu zostało za takie działania ukaranych, o czym donosiły media choćby w październiku zeszłego roku, gdy zarzuty przedstawiono 12 influencerom – mówi Karina Hertel, partnerka zarządzająca Brandlift, agencją influencer marketingową. – Sądzę jednak, że formy ich reklamy zostały dobrze przemyślane i skalkulowane, więc nałożone na nich kary były zaszyte w kosztach całej kampanii. Nie oznacza jednak, że można podejmować takie działania bez strat – choćby – wizerunkowych – dodaje.

Ze względu na potencjalne ryzyka – współpraca promocyjna musi respektować wszelkie obostrzenia, które są na daną branżę nałożone np. by zapewnić bezpieczeństwo użytkowników, jak ma to miejsce w przypadku branż medycznej i farmaceutycznej.

Dodatkowo określone ograniczenia nakładane są w przypadku poszczególnych platform – nieco inne dopuszczenia mogą znajdować się na Facebooku, a inne na TikToku. Przykładem są np. środki antykoncepcyjne, które mogą być reklamowane wyłącznie na Facebooku, a np. bielizna erotyczna jedynie na Pinterest.
Zatem przed przejściem do współpracy z branżą regulowaną w obrębie mediów społecznościowych koniecznej jest dokładne zapoznanie się z regulacjami dotyczącymi danego sektora i zasadami każdej z wykorzystywanych platform, by nie wpaść w pułapkę przepisów i zasad.

Rola klienta

Przy współpracy w przypadku branż regulowanych nieoceniona jest rola klienta. Zapewnienie odpowiedniego wsparcia merytorycznego i briefu – także obejmującego aspekty prawne, może uchronić od potencjalnego kryzysu czy strat wizerunkowych.

influencer marketing
Mat. prasowe agencji Brandlift.

– Jeśli Klienci wybierają nas na dostawcę usługi mają pewność, że przed jej rozpoczęciem dostaną wszystkie prawne wytyczne dotyczące branży regulowanej obszarze influencer marketingu. Nasz dział prawny przygotowuje manual, który następnie omawiamy z działem prawnym Klienta. Dzięki temu doskonale wiemy, w jakich granicach możemy się poruszać, na co szczególnie zwrócić uwagę, czego unikać, gdzie eksponować nasz produkt czy usługę. Natomiast, jeśli zapraszamy do współpracy osobę „z zewnątrz”, jaką może być ambasador czy influencer, wspieramy go merytorycznie, nakierowujemy na te wszystkie aspekty, które dotyczą naszej branży. To zdecydowanie najwłaściwsza droga, by uniknąć problemów. – wskazuje Karina Hertel.

Zauważa też, że na te obostrzenia, które dotyczą branży, powinno się uczulić twórcę na każdym poziomie – niezależnie od tego, czy współpracujemy z VIP Influencerem, celebrytą czy niszowym twórcą lub nanoinfluencerem, zawsze powinno się wykazać się ogromną czujnością i przezornością.

Innym ważnym aspektem, który jest też po stronie klienta w przypadku branż regulowanych, jest konieczność kontrolowania przebiegu i zasięgu kampanii.

– W przypadku branż regulowanych monitoring kampanii pełni szczególną rolę. Już nie tylko weryfikujemy wyniki czy kreacje, ale sprawdzamy, czy nie doszło do naruszeń przepisów dotyczących danej branży. To bardzo ważne, by takie kampanie były trzymane niejako w ryzach, nie rozprzestrzeniały się poza określone wcześniej ramy, bo takie wykroczenia mogą być dotkliwe dla samej marki, jak i twórcy. Tutaj zwłaszcza przy szerokozakrojonych kampaniach nie obejdzie się bez odpowiednich narzędzi czy wsparcia wyspecjalizowanych agencji influencer marketingowych – podkreśla.

To się opłaca

Zainwestowanie we właściwą edukację influencera, poświęcenie odpowiedniej liczby godzin na solidne zbriefowanie, staranne wyselekcjonowanie twórcy, z którym podejmiemy współpracę, a potem szczegółowy monitoring kampanii – z pewnością przyniesie właściwy zwrot z inwestycji i dopięcie KPI.

– Liczne ograniczenia na formę i treść działań marketingowych są dla branż regulowanych codziennością, a influencer marketing jest bardzo skuteczną formą dotarcia do odbiorców. Rzetelne przygotowanie twórcy, dbałość o solidny fundament współpracy może sprawić, że influencer marketing w branży regulowanej nie będzie aż tak dużym wyzwaniem, jak mogłoby się wydawać. Zresztą – nie da się ukryć, że branże regulowane są obecne już od dawna w social mediach, wykorzystują influencing i w zdecydowanej większości przypadku robią to naprawdę dobrze, czerpiąc z tego odpowiednie korzyści, m.in. docierając do trudnej, bardzo ściśle określonej grupy docelowej – podsumowuje Karina Hertel.


Więcej newsów z branży TUTAJ.