–
Firma Hochland Polska jest obecna na naszym rynku od początku lat 90. Oficjalnie powstała w 1993 roku, natomiast produkcję rozpoczęto w niej dwa lata później. Data rocznicy liczona jest od roku pomiędzy tymi dwoma wydarzeniami i dlatego właśnie w 2024 roku świętujemy jubileusz 30-lecia w Polsce. Hochland niewątpliwie istotnie przyczynił się do rozwoju rynku mleczarskiego, wykreował szereg nowych kategorii produktowych i rozwinął aktywną komunikację z konsumentami, wpływając na zmianę ich nawyków żywieniowych. Do portfela dostępnych u nas marek należą sery Hochland i Almette, które produkowane są w dwóch zakładach produkcyjnych: w Kaźmierzu i Węgrowie.
Z okazji 30-lecia Hochland w Polsce firma przygotowała wiele różnych aktywności, w tym specjalne logo, które będzie jej towarzyszyć przez cały 2024 rok. Zorganizowaliśmy dużą loterię konsumencką, jubileusz będziemy świętować także na Święcie Chleba i Sera w Kaźmierzu i Węgrowie oraz na Hochland Półmaratonie. Odbędzie się również wydarzenie prasowe dla mediów połączone z wielkim finałem wspomnianej loterii. Równolegle zadbaliśmy o nową identyfikację wizualną Hochland, która idealnie wpisuje się w najnowsze trendy, a jednocześnie czuć w niej tożsamość marki.
To jeden z naszych priorytetów. W ubiegłym roku już po raz szósty przeprowadziliśmy badanie zadowolenia z podejmowanych przez firmę inicjatyw na rzecz społeczności lokalnej. Ankiety wypełniali mieszkańcy gmin Kaźmierz i Węgrów, w których Hochland ma swoje zakłady produkcyjne oraz pracownicy firmy Hochland Polska. Pytaliśmy o to, czy Hochland jest firmą przyjazną dla środowiska, czy wspiera społecznie ważne inicjatywy, edukację młodzieży oraz działania promujące aktywność fizyczną, a także czy angażuje się w rozwój gminy. W 2023 roku prawidłowo wypełniono 660 ankiet. We wszystkich pytaniach wyniki odpowiedzi „raczej tak” i „zdecydowanie tak” osculują na poziomie ponad 92%, a ogólny poziom zadowolenia z inicjatyw Hochland Polska to 96,2%. Zaprezentowane wyniki pokazują, że podejmowane przez Hochland działania są przez lokalną społeczność zauważane i bardzo dobrze oceniane. W kolejnym badaniu planujemy poszerzenie ankiety o pytanie otwarte. Zależy nam, aby osoby ją wypełniające miały szansę podzielenia się z nami swoimi pomysłami na atrakcyjne dla nich działania. Jesteśmy przekonani, że pomoże nam to jeszcze bardziej zaktywizować miejscową społeczność do wspólnych działań.
Działamy w branży spożywczej, która jest bardzo wymagająca. Stwarzamy takie warunki pracy, aby odpowiadać zarówno na potrzeby młodszego pokolenia pracowników, ale jednocześnie kreować optymalne warunki pracy dla osób z dłuższym stażem. Staramy się tworzyć angażujące, etyczne środowisko pracy. Dajemy osobom u nas zatrudnionym możliwość podnoszenia kompetencji zawodowych, jak i liderskich, poprzez dostęp zarówno do wewnętrznej platformy e-learningowej, ale również udział w szkoleniach zewnętrznych, których rocznie realizujemy nawet 400.
Hochland Polska współpracuje z Polską Akcją Humanitarną i Programem Pajacyk. Chcemy mieć wpływ na niwelowanie barier rozwojowych związanych z niedożywieniem, pomagać uwolnić potencjał dzieci i przywrócić im radość w realizacji pasji poprzez finansowanie ciepłych posiłków i edukację. W ramach akcji „Dzielimy się tym, co dobre” Hochland odwiedził 3 szkoły podstawowe w różnych regionach Polski, gdzie zorganizował warsztaty edukacyjno-kulinarne dla dzieci. Ponadto firma zaangażowała się w projekt Good Town na platformie Roblox, tworząc w niej Krainę Hochland, gdzie młodzi ludzie poprzez wirtualną zabawę mogli wesprzeć szczytną ideę i ufundować 3 tys. ciepłych posiłków.
Logo akcji umieszczone zostało na opakowaniach serów Hochland, aby konsumenci wiedzieli, że wybierając produkt, dokładają cegiełkę do wsparcia potrzebujących dzieci.
Z kolei marka Almette rozpoczęła kolejny etap akcji „Almette chroni łąki”. To nowoczesny, proekologiczny program CSR, który edukuje, inspiruje, angażuje i działa, siejąc łąki. Łącząc teorię z praktyką, do wspólnych działań zaprasza każdego z nas, a warto wiedzieć, że 73% Polaków oczekuje od marek zaangażowania w działania na rzecz planety. Jak co roku projekt „Almette chroni łąki” swoją wiedzą i doświadczeniem wspierają eksperci, z pomocą przychodzą również wolontariusze z Fundacji Łąka oraz zaprzyjaźnieni influencerzy.
Cały czas będziemy inwestować przede wszystkim w nasze strategiczne marki – Hochland i Almette. W dobie coraz większego szumu komunikacyjnego, wyrazistość wizerunku marki i szybkość rozpoznania jej produktów są absolutnie kluczowe. Dlatego zdecydowaliśmy się na istotne i kompleksowe zmiany w identyfikacji wizualnej marki Hochland, które poprzedziliśmy gruntownymi badaniami konsumenckimi. Spójny design opakowań, uporządkowany i jasny przekaz najważniejszych informacji, pozwoli na łatwe rozróżnianie wariantów, a także poprawi widoczność produktów i skróci czas ich odnalezienia na sklepowej półce. Jeśli chodzi o Almette to koncentrujemy się na kontynuacji strategii rozwoju marki, która jest niekwestionowanym liderem w segmencie serków puszystych, zarówno jeśli chodzi o wolumeny, ale też jakość. Wykorzystując siłę brandu w tej kategorii, z dużym sukcesem weszliśmy do segmentu serków wiejskich i w tym roku będziemy nadal budować penetrację marki w tej części rynku.
Zrównoważony rozwój stanowi integralną część wszystkich obszarów funkcjonowania Hochland Polska. Jako firma produkcyjna mamy świadomość, że nasza działalność ma bezpośredni wpływ na stan środowiska. Nasze dobre praktyki rynkowe obejmują projekty realizowane razem z pracownikami oraz partnerami biznesowymi. Wspólnie dążymy do zeroemisyjności, dbamy o ekoefektywność i dzielimy tym, co dobre. Wśród wyróżnionych praktyk znalazły się działania z zakresu kultury organizacyjnej, obszaru środowiska oraz zaangażowania w edukację dzieci i młodzieży.
W Hochland Polska realizujemy lokalną strategię, zbudowaną w oparciu o wytyczne Grupy Hochland, którą będziemy kontynuować w kolejnych latach. Adresujemy w niej kilka kluczowych obszarów. Z pewnością będziemy koncentrować się na utrzymaniu pozycji jednego z liderów na rynku serów w Polsce i realizować politykę rozwoju firmy. Chcemy oferować wysokiej jakości, doskonałe, zrównoważone produkty i usługi oraz budować rentowny wzrost w ramach Grupy Hochland. Naszym priorytetem jest także gospodarka obiegu zamkniętego i pozytywny wpływ na środowisko.
Obniżamy również koszty, stosując najnowocześniejsze technologie. Stajemy się liderem branży w digitalizacji i przechodzeniu na procesy cyfrowe i stale doskonalimy się poprzez efektywne generowanie i wykorzystywanie danych. Plany firmy na ten rok to także inwestycja w ludzi. Jesteśmy pracodawcą dbającym o pracowników, ich rozwój, dającym poczucie bezpieczeństwa i stabilności pracy.
Rozmawiała MałgorzataMalinowska-Krawczyk
Jacek Wyrzykiewicz
Z firmą Hochland Polska związany od 1995 roku. Początkowo w dziale sprzedaży, od wielu lat PR & Marketing Services Manager, odpowiada głównie za PR oraz projekty specjalne. Wcześniej pracownik naukowy, autor licznych publikacji z zakresu ekonomiki i organizacji produkcji. Stypendysta ETH Zurich, Uniwersytetu Humboldta, Uniwersytetu Hohenheim, absolwent studiów podyplomowych Agrarmanagement w Niemczech.
Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.