–
Można by rzec „panta rhei”. Branża zmienia się dynamicznie. Klienci dzisiaj najczęściej oczekują czegoś więcej niż długopis i smycz. Oczywiście klasyka nadal jest w modzie, jednak liczba nowości i możliwości przyrasta z roku na rok. Personalizacja, nowinki technologiczne, zrównoważone gadżety reklamowe to wszystko jest kolejnym etapem „ewolucji” wymagań konsumentów, która zaczęła się od przysłowiowych kalendarzy ściennych i notesów.
Klienci coraz częściej poszukują unikalnych i wyróżniających się gadżetów, które pełnią funkcję nie tylko promocyjną, ale również są praktyczne, estetyczne i spójne z misją firmy. Według ostatniego badania Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych wśród trendów, które będą w najbliższym czasie zyskiwały na znaczeniu, kolejno znalazły się: produkty trwałe i dobrej jakości, zrównoważony rozwój i ekologia, a także nowoczesny design. Mimo że te badania dotyczą stricte produktów promocyjnych, to są one lustrem zmiany podejścia i preferencji do wyboru współczesnych konsumentów. Wzrastająca świadomość ekologiczna skłania firmy do inwestowania w produkty przyjazne środowisku, takie jak biodegradowalne materiały, czy gadżety wykonane z recyklingu. Według serwisu Eco-Business tego typu upominki preferuje już 74% korporacji, w porównaniu z 55% w 2019 roku. Jeżeli chodzi o produkty trwałe, to mogą one dłużej przypominać klientom o danej marce.
Wszystko można by sprowadzić do mechanizmów psychologii i tego jak działamy na co dzień jako ludzie. Sam jestem wielkim entuzjastą tej dziedziny, więc nie mogę nie przytoczyć kilku naprawdę mocnych argumentów. Ze wstępu artykułu wiecie już, że większość odbiorców pamięta markę, od której otrzymali prezent. Ale dlaczego tak się dzieje, skoro dziennie przetwarzamy tyle informacji, ile 500 lat temu wykształcony człowiek przez całe swoje życie. Po pierwsze brand awareness – powtarzające się bodźce ułatwiają zapamiętywanie. Jeżeli gadżety są często używane, to każde jego użycie jest okazją do wzmocnienia świadomości marki i tworzenia z nią więzi. Jest tutaj widoczna również teoria wzmocnienia pozytywnego, gdzie otrzymywanie darmowych gadżetów wywołuje pozytywne emocje u odbiorcy, co może zwiększać sympatię do marki. Nie można pominąć zjawiska teorii wymiany społecznej, czyli tego, że ludzie są bardziej skłonni do odwzajemniania przysług. Obdarowanie gadżetem może przełożyć się na skłonność do ponownego zakupu.
Z mojej perspektywy marki, które będą w stanie sprostać oczekiwaniom konsumentów w zakresie giftów, inwestując w innowacje, ciekawe rozwiązania czy zrównoważone produkty, mają szansę na wyróżnienie się, a co za tym idzie wzmocnienie swojej pozycji na rynku i zapadnięcie w pamięć odbiorcy. W dzisiejszych czasach, gdzie liczy się nie tylko produkt, ale i praktyczność czy wartości, jakie za sobą niesie, gadżety reklamowe na pewno pozostaną ważnym elementem strategii marketingowych. Pozostaje sobie zadać pytanie, czy firmy stać na przeciętne upominki dla klientów, które nie są odpowiedzią na ich oczekiwania.
Szymon Frieske
Ekspert gadżetowy.
CEO w OpenGift.pl
Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.