Trend roku 2024 w SEO
Pewnie nie będzie to żadnym odkryciem, czy nowością, ale 2024 rok podobnie jak poprzedni, upłynął nam pod znakiem mocnego oddziaływania AI na branżę SEO. Niezależnie, czy mówimy o wprowadzeniu sztucznej inteligencji do wielu narzędzi wykorzystywanych przez nas w codziennej pracy, czy o tworzeniu automatyzacji usprawniających konkretne działania, czy wreszcie o generowaniu szeroko rozumianego contentu. Popularność AI stale rośnie, a jego oddziaływanie na naszą branżę zdecydowanie zaznacza się coraz bardziej wyraźnie.
Wraz z rozwojem AI i coraz mocniejszymi sygnałami, w branży SEO większy nacisk kładzie się na jakość publikowanych treści. Jest to również napędzane przez zmiany i aktualizacje algorytmów Google, a przy tym nowe wytyczne np. odnośnie oznaczania autorów treści. W 2024 roku jakość contentu stała się bardzo ważnym elementem każdej kampanii SEO, co również można potraktować jako trend.
Największy kryzys / wizerunkowa wpadka
Od pewnego czasu Google sprawia wrażenie, jakby skutecznie nauczył się wyłapywać treści na stronach, które nie zostały stworzone przez człowieka, a wygenerowane przez AI. Pojawiają się już pierwsze strony internetowe, które w ostatnich miesiącach bardzo mocno straciły na widoczności, a wspólnym mianownikiem tych przypadków była duża ilość treści generowanych przez sztuczną inteligencję, a później regularnie publikowanych. Z jednej strony może być to więc początek większego czyszczenia wyników wyszukiwania przez Google, z drugiej strony mogą być to pojedyncze i odosobnione przypadki. Warto jednak zwrócić uwagę na ten trend, a jeśli posiadamy na swojej stronie wygenerowane treści, powinniśmy bardzo uważnie obserwować wyniki domeny. Ponadto w tym roku mieliśmy w sumie 3 ogłoszone core update, co za tym idzie, miejsca na kryzysy i wizerunkowe wpadki było wiele.
AI w 2024 – jak rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji są już wykorzystywane w tym segmencie?
Na rynek wchodzi wiele rozwiązań bazujących na AI, których zadaniem jest usprawnienie pracy specjalisty SEO. Dzięki temu widzimy przeróżnych asystentów AI, wtyczki czy moduły pozwalające na korzystanie ze sztucznej inteligencji i wiele więcej. Przykłady wykorzystania AI widzimy również w wielu znanych nam wcześniej narzędziach, a do tego dochodzą również nowe rozwiązania, które często pomagają w automatyzacji naszych wewnętrznych procesów czy codziennych zadań.
Niech więc pierwszy rzuci kamieniem ten, który jeszcze w swojej pracy AI nie wykorzystał. Istotne jest natomiast to, by sztuczną inteligencję traktować wyłącznie jako swojego asystenta lub formę usprawnienia powtarzalnych czynności i nie próbować za wszelką cenę zastąpić swoją wiedzę oraz doświadczenie.
Trendy/ prognozy/ wyzwania na 2025
2025 rok może być bardzo ciekawym okresem dla całej branży, pełnym również całkowicie nowych wyzwań. Zastanawiając się nad tym, co może nas spotkać w przyszłym roku, nie da się pominąć kwestii SGE, która już teraz jest dostępna dla wielu języków i funkcjonuje w wielu krajach. Z czasem ta nowość może dotrzeć również do naszego kraju i bardzo mocno oddziaływać na wyniki wyszukiwania Google. Dużym wyzwaniem dla specjalistów SEO będzie więc dostosowanie się do nowej sytuacji, zrozumienie w jaki sposób dopasowywać treść do oczekiwań Google, a przy tym monitorować jak wdrożenie SGE będzie oddziaływać na wyniki ich domen.
W przyszłym roku istotna będzie również praca nad jakością publikowanych treści. Zmiany wynikające z pojawienia się AI sprawiły, że Google uczy się wyłapywać generowane treści, co z kolei wymusza na specjalistach SEO oraz contentu podnoszenie ich jakości i jeszcze skuteczniejsze dopasowanie do intencji użytkownika.
Leszek Urban – Senior SEO Specialist. W DevaGroup odpowiada za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie audytów, optymalizację stron internetowych klientów oraz ich weryfikację pod kątem najnowszych trendów. Prywatnie pasjonat motoryzacji, nowych technologii, muzyki, podróży oraz piłki nożnej.