Trend Roku
Coraz większa chęć wykorzystywania LLM i co za tym idzie modelowania ekonometrycznego, na które otwierają się coraz częściej nawet e-commerce’y, odchodząc od podejmowania decyzji w oparciu o last-click.
Rozmawiając z naszymi klientami widzę zmianę w świadomości marketerów dotyczącą tego jak bardzo niedoskonałą metodą atrybucji jest model last-click, który nie doszacowuje kluczowe dla wzrostów biznesowych kanały marketingowe, takie jak Youtube czy Instagram. W świecie, w którym tracking reklam po kodach śledzących jest coraz bardziej nieszczelny, rośnie potrzeba szukania alternatyw i przez to ekonometria pojawia się coraz częściej wśród potrzeb naszych klientów. W Salestube ten proces jest jeszcze bardziej zautomatyzowany i dzięki naszej technologii klienci otrzymują aktualizację modelowania nawet raz w tygodniu, a oparty o AI moduł predykcyjny sam wylicza, jak najlepiej rozdzielić budżet po kanałach mediowych dla osiągnięcia najwyższego ROI. W szybko zmieniającej się rzeczywistości, tego typu narzędzie z aktualizacją danych real-time, może być kluczowe dla wzrostów biznesowych i wyprzedzenia konkurencji.
Najważniejszy sukces roku 2024
Dalszy wzrost platformy zakupowej Temu, którą w październiku 2024, wg danych Gemius Mediapanel, odwiedziło ponad 16 mln osób, podczas gdy w październiku minionego roku było to niecałe 11 mln. Warto też wspomnieć, że Shopee – sklep zbliżony do Temu i obecny w Polsce wcześniej – w swoim szczytowym momencie zanotował 5.8 mln użytkowników w miesiącu (niedługo przed tym jak ogłosili, że wycofują się z Polski).
Temat Temu jest gorący już od zeszłego roku i powstały dziesiątki analiz na temat przyczyn ich sukcesu. W odróżnieniu do Shopee, Temu koncentruje cały swój budżet w digitalu, inwestuje w trend krótkich filmików oraz oczywiście nie ma sobie równych jeśli chodzi o cenę. Wygląda na to, że kontrowersyjny e-commerce ma się dobrze i w przyszłym roku będzie dalej konkurował o podium z topowymi e-commerce’ami w Polsce.
Największy kryzys / wizerunkowa wpadka
BigTech nieradzące sobie z fake newsami. W dobie rozwoju generative AI każdy, z niewielkim wysiłkiem, może stworzyć deepfake’owe kreacje z głosem i wizerunkiem znanego celebryty, polityka, czy osoby ze świata biznesu, których gołe oko nie zidentyfikuje jako nieprawdziwe.
BigTech to główne miejsce rozprzestrzeniania się tych newsów, a niestety brakuje planu na to jak sobie z nimi poradzić. Zamiast tego obserwujemy redukcje w zespołach moderatorów treści z krwi i kości i zastępowanie ich zautomatyzowanymi systemami lub poleganiem na zgłaszaniu podejrzanych informacji przez samych użytkowników.
AI w 2024 – jak rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji są już wykorzystywane w tym segmencie/branży?
Choć pewnie wolelibyśmy, żeby AI robiło za nas pranie i smaczne obiady, dzięki czemu w naszej pracy mielibyśmy więcej przestrzeni na pracę kreatywną – na razie tak nie jest:)
AI wspiera marketerów najczęściej w pisaniu copy, researchu czy weryfikacji poprawności językowej. Coraz bardziej rozwijają się też rozwiązania związane z materiałami display i video. Narzędzia w panelu Google Ads pozwalają zmienić tło, usunąć jakiś element lub wręcz dorobić kawałek tła tak, żeby przeformatować banner na większy. Pozwalają też stworzyć banner od zera na podstawie promptów.
Inne rozwiązania umożliwiają pocięcie dłuższego materiału video na kilka mniejszych, według konkretnej logiki wyłonionej na podstawie przeprowadzonej przez AI analizy treści pierwotnego filmu (ViGenAiR). Powstały też pierwsze spoty video stworzone przy wykorzystaniu AI, np. dla marek Komfort i Link4.
AI wspiera też modelowanie danych i może być niezastąpionym dodatkiem do regularnie przeprowadzanych analiz ekonometrycznych, poprzez prognozowanie tego jak najefektywniej rozłożyć budżety mediowe w najbliższym miesiącu.
Trendy/prognozy/wyzwania na 2025 roku?
Marketplace’y rosną w siłę i stanowią z jednej strony coraz większą konkurencję dla e-commerce’ów marek własnych, a z drugiej potencjalnego partnera, który może wygenerować inkrementalne wzrosty sprzedaży. Odnalezienie się w tym ekosystemie i mądre dostosowywanie swoich strategii marketingowych do różnych kanałów dystrybucji będzie ważnym czynnikiem sukcesu w 2025 roku.
Już teraz 60% polskich e-commerce’ów sprzedaje swoje produkty za granicą, a taką ekspansję lub jej poszerzanie o kolejne rynki planuje coraz więcej firm (wg raportu eIzby). Widzimy to również wśród naszych klientów, którzy coraz odważniej wkraczają na nowe rynki europejskie lub na rynek amerykański. Ci, którzy będą zwlekać z decyzją o rozwoju sklepu za granicą mogą zostać w tyle.
Na rynku reklamy na pewno będzie pogłębiał się trend zwiększenia video w media mix, o czym świadczy m.in. wzrost udziału wyświetleń reklam na TikTok’u we wszystkich wyświetleniach reklam digital z ok. 4% w 2023 do 10% w 2024 oraz udział Youtube’a z ok. 9% do 13% (źródło: Gemius Adreal, dane za styczeń-październik).
Anna Gocłowska, E-commerce & Performance Director w Salestube. Od 10 lat pomaga e-commerce’om rosnąć, identyfikując bariery wzrostu, podpowiadając jakie narzędzia MarTech’owe wykorzystywać i jak wyróżnić się wśród konkurencji, żeby skalować sprzedaż. Od ponad 5 lat zawodowo związana jest z Salestube, gdzie obecnie zarządza ok. 10-osobowym zespołem Business.