–
Trend 2024:
Z mojej perspektywy rok 2024 to czas umacniania się świadomości klientów, którzy zaczęli odchodzić od przypadkowych gadżetów reklamowych, a przesuwać się w kierunku bardziej przemyślanych rozwiązań. W branży gadżeciarskiej widzimy, że firmy coraz częściej stawiają na użyteczność, jakość i technologię. Oczywiście długopisy i notesy mają i będą się miały dobrze, natomiast wyraźnie wybrzmiewa chęć wyróżniania się gadżetami wśród konkurencji. Widać to wyraźnie np. poprzez wchodzenie marek z rynku B2C do B2B, jak Zippo, czy JBL, z którymi OpenGift w tym roku nawiązało współpracę. Dodatkowo aktualne nastroje społeczne, trendy i regulacje sprawiają, że ekologia, materiały biodegradowalne i certyfikaty zrównoważonego rozwoju znacznie zyskują na znaczeniu wśród zamawiających gadżety reklamowe. Ostatnią kwestią jest personalizacja, która jest z nami obecna od lat i to już nie jako trend, a jako standard.
Największy sukces roku:
Według mnie sukcesem roku jest fakt, że segment gadżetów reklamowych poszerza się o upominki, które wcześniej nie były postrzegane jako gadżet reklamowy. Coraz częściej spotykamy się z przykładami nietuzinkowych produktów, takich jak sneakersy sygnowane logotypem marki, designerskie akcesoria kuchenne, czy przedmioty związane z pasjami, np. akcesoria do jogi czy gry planszowe. Mocno też zaczęły podbijać rynek gadżety typu jadalne kubki, czy łyżki, które są spójne z ekologicznymi wartościami klienta. Ten trend pokazuje, że gadżet reklamowy może stać się czymś więcej niż tylko praktycznym dodatkiem – może być nośnikiem stylu życia i wartości marki. Przesycony rynek gadżetów, gdzie wydaje się, że widzieliśmy już niemal wszystko, stał się impulsem do kreatywnych poszukiwań. Klienci chętnie wychodzą poza tradycyjne ramy produktów takich jak długopisy, kubki czy pendrive’y, szukając rozwiązań, które wyróżnią ich markę i pozostaną w pamięci odbiorcy. Zauważamy, że coraz więcej firm traktuje gadżety jako narzędzia do tworzenia doświadczeń.
Największe wyzwanie branżowe:
Największym wyzwaniem branżowym moim zdaniem jest edukacja klientów. W zalewie informacji i ogromnej oferty produktowej kluczowe jest ułatwianie życia odbiorcom zamiast dodatkowego komplikowania ich decyzji zakupowych. Klienci coraz częściej poszukują nie tylko gadżetów reklamowych, ale rozwiązań, które będą spójne z ich wartościami, wizerunkiem i strategią marketingową. To wymaga od firm z naszej branży aktywnego działania edukacyjnego – wyjaśniania różnic między technikami znakowania oraz przedstawiania korzyści płynących z wyboru określonych materiałów, zwłaszcza ekologicznych.
AI w 2024 – czy i jak rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji są już wykorzystywane w branży artykułów promocyjnych?
Technologia AI w branży gadżetów reklamowych w 2024 roku dopiero przeciera szlaki. Choć możliwości, jakie oferuje, są obiecujące, jej wykorzystanie w praktyce dopiero się kształtuje. AI może wspierać działania marketingowe, może również automatyzować niektóre procesy, takie jak wstępne przygotowanie projektów graficznych. Natomiast wydaje mi się, że w branży jesteśmy na etapie prób i testów, który pozwala ocenić, gdzie technologia może przynieść największe korzyści. Kluczowym wyzwaniem pozostaje zachowanie indywidualnego podejścia do klienta. AI ma potencjał, aby uprościć niektóre procesy i wesprzeć działania firm, ale na pełne wykorzystanie jej możliwości przyjdzie nam jeszcze poczekać.
Trendy/prognozy/wyzwania na 2025:
Klienci coraz częściej oczekują, że produkty będą nie tylko estetyczne i użyteczne, ale także ekologiczne. Zrównoważony rozwój i transparentność procesów produkcji będą kluczowe. To wymaga od nas dalszego rozwoju oferty, m.in. o produkty z certyfikowanymi materiałami lub z recyklingu, jak np. filiżanki z fusów po kawie. Wyzwaniem będzie również sprostanie oczekiwaniom rynku przesyconego podobnymi rozwiązaniami. „Wszystko już było” – takie wrażenie nierzadko towarzyszy klientom, dlatego coraz ważniejsza stanie się zdolność do oferowania unikalnych rozwiązań. Przykładowo niestandardowe upominki typu gadżety łączące wiele funkcji jak np. lampa z głośnikiem i coolerem do napoi w jednym, czy praktyczne gadżety, które zmieszczą się, nawet gdy nie ma miejsca, jak składane kaski rowerowe, walizki, czy kubki termiczne są zaskakujące i odpowiadają na potrzeby współczesnego konsumenta. Firmy, które znajdą sposób na wyjście poza utarte schematy, zyskają przewagę. Dużo się też mówi o AI. Jest to ważna i przyszłościowa gałąź, która będzie coraz mocniej obecna wszędzie. Jednak osobiście uważam, że w przypadku obsługi klienta, technologia szybko nie zastąpi ludzkiego podejścia, empatii i zrozumienia potrzeb odbiorcy.
Szymon Frieske – CEO OpenGift.pl. O gadżetach reklamowych zawsze myśli out of the box. W branży działa już od 18 lat. Razem z bratem prowadzi 9 firm z branż reklamowej, tekstylnej, poligraficznej i e-commerce.
Więcej materiałów z branży TUTAJ.