Logo

Gadżety reklamoweTylko w OOH magazine

Ogromny sukces na polskim rynku – Trendfactory i Rituals | Maciej Stygar

Rok 2024 był przełomowy dla Trendfactory na polskim rynku promocyjnym. Firma osiągnęła zdumiewający czterokrotny wzrost sprzedaży w porównaniu do roku poprzedniego. Po dwóch latach intensywnej działalności w Polsce, Trendfactory nie tylko udało się zdobyć zaufanie w wymagającym sektorze upominków biznesowych, ale także zaskoczyć właścicieli i inwestorów spektakularnymi wynikami. Czego można się spodziewać w nadchodzących latach?

Trendfactory
Na zdjęciu: Maciej Stygar i Maria Rumian, Dni Otwarte w Warszawie.

Jak Trendfactory ocenia miniony, 2024 rok, pod kątem działalności w Polsce?

Po pierwsze, zamykając rok 2024, możemy spojrzeć wstecz i sprawdzić, jak przebiegło to wejście na polski rynek promocyjny, ponieważ mijają nam 2 pełne lata działalności w Polsce.

Jeżeli miałbym podsumować to jednym zdaniem, to… osiągnęliśmy ogromny sukces na polskim rynku! Bardzo nas to cieszy. Szczególnie, że rynek upominków biznesowych jest wymagający, konkurencyjny, a każdy kraj ma przecież własne trendy zakupowe. Dlatego też, wejście do Polski wiązało się z dużymi obawami, ogromnym nakładem pracy i często odważnymi (ale jak się finalnie okazało – skutecznymi!) decyzjami.

Wracając do samego roku 2024, to był to drugi rok działalności w Polsce, ale pierwszy, w którym mogliśmy w pełni rozwinąć skrzydła. Zamknęliśmy go ogromnym sukcesem sprzedażowym i jego skala, mogę to chyba otwarcie powiedzieć, zaskoczyła mocno właścicieli i inwestorów spółki. Szczególnie, że jesteśmy najmłodszym rynkiem w portfolio działalności Trendfactory i porównywać możemy się tylko z rynkami Europy Zachodniej. Patrząc na liczby bezwzględne, są one wciąż „bogatsze” niż nasz rodzimy rynek, dysponują większymi budżetami marketingowymi przeznaczonymi na upominki dla pracowników czy kontrahentów oraz mają na swoim terenie największe przedsiębiorstwa Europy. I na tym tle w roku 2024 wypadliśmy znakomicie!

A jak obecnie wygląda Wasza kondycja na polskim rynku?

W tym momencie, mimo że wciąż jesteśmy najmłodszym rynkiem w Trendfactory, to już nie jesteśmy najmniejszym, co ja osobiście postrzegam jako wielki sukces. Uchylę rąbka tajemnicy i dodam dwa słowa o liczbach, bo wiem, że one przemawiają najlepiej. Rok 2024 zamknęliśmy w Polsce 4-krotnym wzrostem sprzedaży w stosunku do 2023, który również był udany. Oczywiście to są pierwsze lata działalności tutaj, ale każda osoba odpowiedzialna za sprzedaż w Polsce rozumie, że to już nie są czasy sprzed dwóch dekad (kiedy duże firmy dopiero wchodziły na polski rynek promocyjny) i osiągnięcie takich wyników rok do roku jest niesamowicie ciężkie. Zwiększyliśmy o ponad 150% średnią wartość realizowanego zamówienia (AOV), nie mówiąc oczywiście o liczbie samych zamówień, ale to oczywiste przy wzroście sprzedaży. Bardzo ciekawą informacją jest ilość sprzedanych zestawów upominkowych – udało nam się przekroczyć 50 000 sztuk w tym roku, a jest to grupa najdroższych produktów, kwalifikująca się do kategorii super premium. Tak to w skrócie wyglądało.

Jeżeli mówimy o produktach, jak wygląda sezonowość sprzedaży artykułów marki Rituals i które z nich są Waszymi bestsellerami?

Trendfactory
Dzień Otwarty Rituals w Warszawie, czerwiec 2024.

Zacznę może od tego, że jako partner B2B marki Rituals, koncentrujemy się na wybranej grupie produktów, takich, które są najbardziej pożądane przez klientów biznesowych. Oczywiście realizujemy również specjalne zlecenia, sprzedając produkty Rituals niebędące w naszej stałej ofercie, ale jest to mały procent sprzedaży. Centrum logistyczne w Holandii w 90% wypełniają produkty z oferty B2B i dzięki koncentracji na tej grupie produktowej, możemy utrzymywać bardzo wysokie stany magazynowe, szczególnie w czwartym kwartale każdego roku. I to właśnie ten okres jest absolutnie kluczowy z naszego punktu widzenia i ta duża sezonowość sprzedaży związana jest właśnie ze specyfiką produktu i jego przeznaczeniem. Dodatkowo w tym czasie – od początku października każdego roku – Rituals zawsze wprowadza nową kolekcję produktów z segmentu zestawów upominkowych. Taka nowa kolekcja obowiązuje przez cały kolejny rok.

Jako Trendfactory wspieramy Rituals w staniu się marką pierwszego wyboru, jeżeli chodzi o upominki biznesowe, prezenty firmowe i programy lojalnościowe. Nie ma co ukrywać, że tego typu produkty królują w okresie wrzesień–grudzień, gdzie oprócz sezonu świątecznego mamy również czas konferencji i eventów branżowych. Ale i tutaj są pewne zaskoczenia. Zaczynamy powoli zauważać coraz większe zainteresowanie naszymi produktami w innych częściach roku kalendarzowego.

Rituals w segmencie B2B zaczyna być bardzo fajnie postrzegany jako upominek przy takich okazjach, jak: walentynki, Dzień Kobiet, Wielkanoc, Światowy Dzień Zdrowia, a także eventy i spotkania związane z poszczególnymi, bardzo zróżnicowanymi branżami (np. medyczną, deweloperską itd.). Stajemy się również coraz częstszym wyborem przy tworzeniu tzw. welcome packów, wręczanych nowo przyjmowanym pracownikom. To bardzo fajny zwyczaj, mamy partnerów, którzy są wyspecjalizowani w obsłudze takich zleceń i zauważam, że coraz więcej firm, szczególnie dużych, zaczyna to praktykować.

Jak scharakteryzowalibyście Waszych Klientów? Do kogo kierujecie swoją ofertę?

Naszymi klientami są agencje reklamowe, marketingowe, eventowe, krótko mówiąc – pośrednicy, na których jesteśmy skoncentrowani w 100% na polskim rynku.

Natomiast finalnie, produkty Rituals trafiają jako upominki do naprawdę bardzo różnorodnych branż i różnej wielkości klientów, nie tylko tych dużych. Myślę, że może to być mocno zaskakujące dla postronnego obserwatora, bo marka kojarzona jest głównie z kobietami, ale bardzo istotny udział naszej sprzedaży w B2B stanowią zestawy upominkowe dla… mężczyzn! A jeżeli przyjmiemy za wyznacznik flagowe produkty z segmentu upominków premium, czyli Gift Sety, to na pierwszych dwóch miejscach sprzedaży w Polsce znajdują się produkty stricte męskie: Rituals Homme Small Gift Set 2024 oraz Rituals Homme Medium Gift Set 2024! Zaskakujące dla większości, prawda?

Również segment tańszych produktów ma swojego męskiego reprezentanta w Top 5 sprzedaży w Polsce – Homme Collection Luxury Mini Gift Set. Warto nadmienić, że cała grupa produktów zwanych przez nas mini zestawami okazała się kluczowa z punktu widzenia wejścia na polski rynek. Są to produkty przygotowywane w krótkich seriach (do wyczerpania zapasów), zawierające 2 lub 3 produkty z danego zapachu, i zmieniające się w przeciągu roku. Okazały się one świetną okazją na przyciągnięcie klientów z ograniczonym budżetem marketingowym, a jest to wciąż duża grupa w Polsce, szczególnie porównując do rynków Europy Zachodniej.

W takim razie, jaka była recepta na ten ubiegłoroczny sukces?

Trendfactory
Dzień Otwarty Rituals w Krakowie, maj 2024.

Praca od podstaw – to przede wszystkim. Rozwijając ten temat, musimy na działania marketingowe związane z marką Rituals spojrzeć dwutorowo. Po pierwsze, jako marka detaliczna, Rituals buduje sukcesywnie rozpoznawalność wśród klientów indywidualnych w Polsce. To mniej istotne z punktu widzenia B2B i nie jest to mój obszar działalności, ale ciężko tego nie docenić, bo jest to robione bardzo skutecznie i na wysokim poziomie. Kampanie marketingowe, social media, i z mojego punktu widzenia najważniejsze – ekspansja salonów sprzedaży. Jest ich już w Polsce ponad 60 i są rozmieszczone w wielu, nie tylko największych miastach kraju. Obecność w prestiżowych lokalizacjach (np. lotniska) i na 5 kontynentach świata (ponad 1300 sklepów w skali globalnej) z pewnością także pomaga w sprzedaży B2B.

Natomiast z punktu widzenia rynku promocyjnego, kluczowe było zbudowanie wizerunku Trendfactory jako wyłącznego dystrybutora marki Rituals w B2B oraz wiarygodnego partnera dla agencji reklamowych. I tutaj właśnie pojawia się praca od podstaw, o której wcześniej wspomniałem. Założyłem sobie kilka obszarów aktywności marketingowej, na które chciałem położyć największy nacisk.

A jakie inne działania podjęliście, aby wypromować markę w segmencie B2B w Polsce?

Po pierwsze, udział w targach i wydarzeniach dedykowanych branży reklamowej. Budowanie rozpoznawalności firmy i pokazywanie dostępności marki Rituals jako opcji w sprzedaży B2B jest priorytetem. Stąd nasza obecność na zbliżającym się PROMO SHOW 2025, a także na wrześniowym Festiwalu Marketingu, bardzo istotnym dla nas ze względu na przedświąteczny czas tych targów.

Po drugie i równie istotne, Dni Otwarte marki Rituals, dedykowane wyłącznie klientom biznesowym – agencjom reklamowym, z założeniem, że każdy z nich może zabrać ze sobą, jeżeli tylko ma taką chęć, któregoś ze swoich klientów końcowych. Wydarzenia te, organizowane przez Trendfactory, odbywały się w salonach sprzedaży detalicznej Rituals w poszczególnych miastach. Cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, a przyczyniła się do tego z pewnością ciekawa formuła spotkań.

Klienci mieli okazję przetestować wszystkie kolekcje produktów, skorzystać z konsultacji z ekspertami, czy wziąć udział w degustacji orientalnych herbat. Pierwsza seria Dni Otwartych odbyła się w 3 miastach: Kraków, Wrocław, Warszawa, i tę formę spotkań będziemy chcieli kontynuować. Jestem szczególnie zadowolony z realizacji tego pomysłu! Był to pewnego rodzaju test, nowa inicjatywa, którą bardzo chciałem wypróbować, ale nie miałem pewności, jak zostanie przyjęta na rynku. Okazało się to bardzo odświeżające, a dla naszych partnerów była to świetna okazja do lepszego poznania marki oraz krótkiego szkolenia produktowego.

To oczywiście nie wszystkie nasze działania, byliśmy otwarci na inicjatywy różnego typu, także te proponowane nam przez kluczowych partnerów biznesowych. Zawsze jesteśmy chętni rozmawiać – to nasza dewiza!

Otwarliśmy również portal/platformę sprzedażową skierowaną tylko i wyłącznie do klienta biznesowego. Ma to być kolejny i niezbędny krok w rozwoju dystrybucji Rituals na rynku B2B, ale z racji tego, że wystartował on całkiem niedawno, dopiero w tym roku będziemy go mocniej promować wśród naszych klientów.

Na koniec warto dodać, że wszystkie powyższe działania ułatwił rozwój działu polskiego w Trendfactory. To ludzie tworzą firmy – ich jakość, sposób i charakter funkcjonowania. Dobrze o tym pamiętać, szczególnie w dobie nowoczesnych rozwiązań technologicznych i produktowych, na których każda firma, niezależnie od branży, musi być teraz skoncentrowana.

Dla nas czynnik ludzki ma równie duże znaczenie i dlatego cieszę się bardzo, że w połowie roku do zespołu dołączyła Maria Rumian, obejmując stanowisko Junior Business Development Managera. Maria wnosi do naszego teamu odpowiedzialnego za polski rynek bogate doświadczenie we współpracy z klientami w sektorze B2B, które z pewnością przyczyni się do dalszego rozwoju Trendfactory w Polsce.

Trendfactory
Stoisko Trendfactory – Festiwal Marketingu, Warszawa, wrzesień 2024.

Na koniec, powiedz proszę, jakie plany macie na 2025 rok?

Przede wszystkim chcę kontynuować działania rozpoczęte w pierwszych dwóch latach – strategia w Polsce się sprawdza, i to jest najważniejsze. Możemy się pochwalić, że jesteśmy stawiani za przykład i niektóre nasze pomysły są realizowane w innych krajach.

Tak więc dalszy rozwój i ekspansja na polskim rynku. Chcemy dotrzeć do kolejnych potencjalnych odbiorców i przede wszystkim budować świadomość marki Rituals w segmencie B2B, jako tej, która jest najlepszym wyborem w zakresie prezentów, upominków biznesowych i korporacyjnych.

Przechodząc do szczegółów, będziemy chcieli w dalszym ciągu pokazywać, że produkty Rituals mają zaskakująco szeroką gamę odbiorców i są idealne nie tylko w okresie przedświątecznym. W związku z tym będą się pojawiały dedykowane produkty (np. na Wielkanoc) czy akcje informacyjne. Ma to także na celu przyciągnięcie większej liczby firm/agencji obsługujących programy lojalnościowe. To bardzo interesująca grupa klientów, która współpracuje z nami w wielu krajach i jest zainteresowana produktami Rituals przez cały rok. W tych kwestiach pomocny okaże się nasz nowy portal/platforma sprzedażowa, skierowana do klienta biznesowego. Chcemy ją mocniej promować – jest to oczywiste przy intensywnym rozwoju firmy.

Już teraz mogę zapowiedzieć, że seria spotkań z naszymi klientami w salonach sprzedaży Rituals – Dni Otwarte będzie kontynuowana, i to już w pierwszej połowie bieżącego roku. Liczę, że będzie się cieszyła równie dużym zainteresowaniem jak ubiegłoroczna. Tym razem najprawdopodobniej spotkamy się z naszymi partnerami w Poznaniu, Trójmieście i w jednym z miast na Śląsku. Ze szczegółami jeszcze wrócimy, ale już zapraszamy!

Rozmawiała Magdalena Wilczak

 

Maciej Stygar TrendfactoryMaciej Stygar
Business Development Manager Poland w Trendfactory. Krakus z urodzenia i zamiłowania. Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Posiada ponad 17-letnie doświadczenie w branży reklamowej, w obszarze B2B, w międzynarodowym środowisku. Przez wiele lat z sukcesami budował pozycję dużej, międzynarodowej firmy dystrybucyjnej na polskim rynku. Od 2 lat zaangażowany w nowy, ekscytujący projekt – wprowadzenie i rozwój marki Rituals w segmencie B2B w Polsce.


Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.